پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از عملکرد وزارتخانه صمت و راه و شهرسازی در عدم نظارت بر توزیع مصالح ساختمانی، گفت:‌گرانی نهاده‌های ساختمانی، ساخت و ساز مسکن را به ورطه نابودی و ورشکستگی کشانده است.
کد خبر: ۴۱۰۶۰
تیتر20- طی 10 روز اخیر قیمت آهن‌آلات حدود 20 درصد افزایش یافته است، مسئله‌ای که ساخت‌وسازها و برنامه سازندگان مسکن را تحت تاثیر مستقیم و البته مخرب قرار داده است.

یک فعال حوزه ساخت و ساز با بیان این‌که در بخش فولاد سه مشکل اساسی و جدی وجود دارد که 2 مورد آن داخلی و یک مورد خارجی است به تسنیم گفت: از دو مشکل داخلی نیز یکی فراکنترلی و دیگری کنترلی است؛ در بخش کنترلی دولت در سال‌های 94، 95 و 96 مجوزهایی را برای توسعه نورد صادر کرد. با توجه به صادرات این کار انجام شد تا صادرات تقویت شود.

وی با یادآوری این‌که در آن زمان نرخ دلار یکسان بود، ادامه داد: دولت در بحث توجیه اقتصادی به دنبال آن بود تا کمبود مواد اولیه را از طریق واردات تامین کرده آنها را ماده 12 می‌کند و تولید داخل فعال شده و علاوه بر صادرات ایجاد اشتغال نیز انجام می‌شود.

وی یادآور شد:‌ این در حالی بود که با اعلام نرخ 4200 تومانی ارز،‌ واردات فولاد توجیه خود را از دست داد. در واقع ما ظرفیت‌های خالی داشتیم که بر اساس محاسبه مواد اولیه وارداتی بدون استفاده شدند. از سوی دیگر یک بخش داخلی غیرقابل کنترل که بخش فولاد را تحت تاثیر  منفی قرار داده این بوده که امسال به دلیل سرما،‌ شرکت گاز، گاز واحدهای صنعتی حتی فولاد خوزستان، نورد لوله، فولاد چادرملو و... را قطع کرد.

وی تاکید کرد: این کار باعث شد تا یک تقاضای غیرقابل مهاری وارد بازار شود که نتیجه آن افزایش قیمت مواد اولیه از 3000 تومان به 5800 تومان بود. محصول نهایی نیز از 6200 تومان تا 15 هزار تومان در نوسان است. به طور مثال میلگردهای سبد 14 تا 32 هم‌اکنون 6200 تومان به ازای هر کیلو است، میلگردهای8، 10 و 12 حدود 6700 تا 7000 تومان است. ورق‌های فولادی هم که سال گذشته 5000 تومان به 12000 تومان افزایش یافته است.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت صمت در نظارت بر بازار،‌گفت: نبود مواد اولیه و عدم کنترل در سیستم توزیع مواد اولیه برای کارخانه‌ها باعث بهم خوردن قیمت‌ها در این بخش شده است.

این فعال بازار ساخت و ساز با تاکید بر این‌که تقاضای داخلی روند مشخص و معینی دارد، افزود: متاسفانه عده‌ای به دلیل اطلاعاتی که داشتند توانستند مواد اولیه را خریداری کردند تا امروز که گران شده آنرا به بازار عرضه کنند. این در حالی است که شرکت‌هایی مانند گروه صنعتی فولاد ایران، کاوه اروند و... هر چه مواد اولیه خریداری می‌کنند همان را به نورد تبدیل کرده و به مردم می‌دهند.

وی گفت: این موضوع در نهایت به افزایش قیمت ساخت پروژه‌های مسکن منجر می‌شود، در واقع با این شرایط دیگر توجیه اقتصادی برای ساخت مسکن در کشور وجود ندارد. ما بحثی به نام تورم در رکود داریم که امروز بی سابقه شده است.

وی همچنین یادآور شد:‌عامل اصلی بیرونی تاثیرگذار بر بازار آهن ایران،‌عقب کشیدن چین از تولید شمش اولیه برای بالا بردن ارزش فولاد در جهان بوده است. چینی‌ها سالانه 600 تا 700 میلیون تن تولید شمش داشته که در حال حاضر به بهانه کاهش آلودگی که البته افزایش قیمت پایه فولاد در جهان بوده تولید خود را 300 میلیون تن کاهش داده است. هم‌اکنون نرخ جهانی شمش در هر تن از 285 دلار به 350 دلار افزایش یافته است. اما قیمت شمش در کشور 3 برابر شده است.

وی تاکید کرد:‌ وزارت صنعت می‌تواند با نظارت این وضعیت را ساماندهی کند اما متاسفانه فعلا نظاره‌گر این داستان است. قطعا به دلیل گرانی‌های اخیر پیمانکاران و مردم متضرر خواهند شد.

در همین حال فرشید پورحاجت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های نظارتی صنعت ساختمان کشور را به ورطه نابودی کشانده‌اند. متسافانه همه چیز را رها کرده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر قیمت آهن‌آلات، سیمان نیز روند وحشتناک افزایش قیمت را سپری می‌کند و کسی هم پاسخگوی مردم نیست.

وی تاکید کرد:‌با وضعیتی که به وجود آمده سازندگان مسکن به سمت ورشکستگی و تعطیلی کارگاه‌ها پیش می‌روند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از عدم نظارت بر روند توزیع مصالح ساختمانی در بازار اظهار کرد:‌ کسانیکه که مسکن ساخته‌اند در معرض ورشکستگی قرار دارند و مسکنی را که فروخته‌اند نمی‌توانند جایگزین کنند./تسنیم

ارسال نظرات
موضوعات روز