شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
سال گذشته و به‌دنبال التهابات ایجادشده در بازار ارز و افزایش قیمت کالا‌ها در کشور پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها، دو برند کره‌ای که حدود یک دهه از فعالیت آن‌ها در ایران می‌گذرد نیز اعلام کردند بازار کشور ما را ترک خواهند کرد.
کد خبر: ۴۱۰۸۹
تیتر20- سید مرتضی میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره جایگزین دو برند ال جی و سامسونگ در بازار کشورمان گفت: دو کارخانه ال جی و سامسونگ که در شهر‌های تهران، سیرجان، قزوین و کرج بنا نهاده شده بود، به قوت خود باقی است و تنها برند‌ها تغییر پیدا کرده است. کارخانه‌های مورد اشاره که تا پیش از این برند‌های کره‌ای را تولید می‌کردند، اکنون دو برند ملی به نام‌های «جی پلاس» و «سام» را انتخاب کرده‌اند و با تولید این دو برند، کار خود را به مانند سابق ادامه می‌دهند. زمانی که سامسونگ و ال جی تولید می‌کردیم، حق صادرات نداشتیم، اکنون با توجه به اینکه دو برند مذکور، ایرانی است، این توانایی را دارد تا پس از اشباع بازار در داخل، شروع به صادرات محصول خود کنند، در واقع تمام این داستان تحریم به نفع کشور ما تمام شده است.

سال گذشته و به‌دنبال التهابات ایجادشده در بازار ارز و افزایش قیمت کالا‌ها در کشور پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها، دو برند کره‌ای که حدود یک دهه از فعالیت آن‌ها در ایران می‌گذرد نیز اعلام کردند بازار کشور ما را ترک خواهند کرد. اگرچه در ابتدا گفته می‌شد این اقدام ال‌جی و سامسونگ تنها در حد یک شایعه در فضای مجازی است، اما در ادامه، شواهد نشان داد که تولید دو شرکت بزرگ مورد اشاره در روز‌های پایانی سال گذشته به یک‌پنجم رسیده است.

روند کاهش تولید و عرضه توسط شرکت های کره ای ادامه داشت تا اینکه حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه شرکت‌های ال جی و سامسونگ طی سال‌های اخیر کالایی به بازار ایران عرضه نمی‌کردند، تصریح کرد: این شرکت‌ها به امید اینکه بازار جذاب ایران را از دست ندهند و با توجه به این که حتی برای نسل بعدی ما فرهنگ‌سازی و برندسازی کرده بودند، به امیدی روزی که تحریم‌ها برداشته شود و دوباره به ایران برگردند، همچنان برای تبلیغات هزینه می‌کردند. او همچنین با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای در شرایط سخت، مردم ایران را تنها گذاشتند، اظهار کرد: برند‌های کره‌ای علاوه بر هزینه کردن برای تبلیغات، به صورت سازمان یافته از طریق قاچاق، بازار ایران را تامین می‌کردند که این مسئله باعث شده بود در رقابت نابرابر، تولیدکنندگان ایرانی را زمین‌گیر و حقوق دولتی و گمرکی دولت را نیز پرداخت نکنند.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه از منظر دیگری به این مسئله پرداخته است. او خطاب به مدیران شرکت‌هایی که به گفته او با "پذیرش قلدری آمریکا" ایران را ترک کردند، گفته: ایرانیان دوستان روز‌های سخت را فراموش نمی‌کنند، اما برخی شرکت‌های خارجی که درسال‌ها و ماه‌های اخیر با پذیرش قلدری آمریکا ایران را ترک کردند، بدانند بازگشت به بازار ایران بسیار سخت خواهد بود.

لازم به یادآوری است که این دو شرکت کره ای در تحریم‌های گذشته، توانسته بودند سود‌های کلانی از فروش محصولات خود در بازار ایران کسب کنند، اما همواره به‌عنوان یک مونتاژ‌کننده و نه تولیدکننده در ایران حضور داشتند و با توجه به استقبال مردم کشورمان جهت استفاده از محصولات ال‌جی و سامسونگ، به موفقیت‌های بی‌شماری در عرضه تولیدات خود در ایران دست پیدا کردند.

سید مرتضی میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره جایگزین دو برند ال جی و سامسونگ در بازار کشورمان گفت: دو کارخانه ال جی و سامسونگ که در شهر‌های تهران، سیرجان، قزوین و کرج بنا نهاده شده بود، به قوت خود باقی است و تنها برند‌ها تغییر پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: «جی پلاس» و «سام» جایگزین ال جی و سامسونگ می‌شوند

وی در خصوص برند‌های جدید چنین توضیح داد: کارخانه‌های مورد اشاره که تا پیش از این برند‌های کره‌ای را تولید می کردند، اکنون دو برند ملی به نام‌های «جی پلاس» و «سام» را انتخاب کرده‌اند و با تولید این دو برند، کار خود را به مانند سابق ادامه می‌دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره کالا‌هایی که با این دو برند وارد بازار خواهند شد، مطرح کرد: جی پلاس، تلویزیون و لباسشویی تولید می‌کند که اکنون وارد بازار شده است، یخچال و ظرفشویی آن هم در آینده نزدیک عرضه خواهد شد. تلویزیون سام نیز تا آخر سال وارد بازار می‌شود و اوایل سال آینده هم لباسشویی، ظرفشویی و یخچال این برند به بازار خواهد آمد. به این معنا هیچ نگرانی بابت کمبود کالا در نتیجه خروج دو برند ال جی و سامسونگ وجود ندارد، زیرا با این دو برند ملی، جایگزین شده‌اند.

میری در ادامه افزود: زمانی که سامسونگ و ال جی تولید می‌کردیم، حق صادرات نداشتیم، اکنون با توجه به اینکه دو برند مذکور، ایرانی است، این توانایی را دارد تا پس از اشباع بازار در داخل، شروع به صادرات محصول خود کنند، در واقع تمام این داستان تحریم به نفع کشور ما تمام شده است.

وی در خصوص خدمات پس از فروش دو برند ال جی و سامسونگ تصریح کرد: دو برند مورد اشاره به وزارت صمت و اتحادیه، تعهد کردند که گارانتی ۱۸ ماه‌ای که بر روی محصولات وجود دارد با گلدیران و سام سرویس به قوت خود باقی است و کار‌های خدماتی صورت می‌گیرد که براساس این تعهد، در صورت نیاز به قطعه یا مسئله دیگری، جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

میری در خصوص اقدام ایران در برابر این تصمیم دو شرکت فوق تاکید کرد: کره در این رابطه به طرف آمریکا چرخید و ایران را از دریافت قطعات محروم کرد و به نظر نمی‌رسد که از نظر حقوقی بتوان کاری انجام داد، ولی ما به تلافی این اقدام مطرح کردیم که تابلو‌های شرکت‌شان را از سر درب مغازه‌ها پائین آورند و تابلو دو برند مورد اشاره را جایگزین سازند تا مقابله به مثل صورت گیرد.

وی درخصوص دلیل رفتار کره‌ای‌ها نسبت به تحریم‌های قبلی، یادآور شد: کره در تحریم‌های قبل، گرچه کالا دریافت نمی‌کرد، ولی مواد اولیه و قطعه می‌گرفت. این دو شرکت هم چون در ایران کارخانه داشتند قطعه‌ها را به برند‌های فوق تبدیل کردند، اما اکنون قطعه و مواد اولیه هم وجود ندارد.
ارسال نظرات
موضوعات روز