پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
تیتر20 بررسی می کند؛
نگاهی به تجربه خودروسازان در عرصه طراحی و تولید خودروهای برقی نشان می دهد موفقیت این ابرپروژه ریشه در حمایت های دولتی و همچنین ایجاد و توسعه زیرساخت ها دارد. منظور از حمایت های دولتی، در نظر گرفتن یارانه برای خرید خودروهای برقی است، چه آنکه این مدل محصولات از قیمت بالایی برخوردار هستند.
کد خبر: ۴۱۰۹۴
چالش های سایپا برای ورود به دنیای برقی ها
تیتر20 - با اعلام مدیرعامل مپنا، این گروه قصد دارد با مشارکت سایپا نخستین خودرو برقی را در کشور طراحی و به بازار عرضه کند. آن طور که عباس علی آبادی عنوان کرده، مپنا از مدت‌ها پیش برنامه ایجاد زیرساخت برای خودروهای برقی را دنبال کرده و حالا می خواهد با کمک سایپایی ها به سمت طراحی این مدل محصولات برود.

در همین راستا، تفاهم‌نامه همکاری "توسعه و تولید خودرو الکتریکی" با هدف طراحی، توسعه، تأمین قطعات و تولید خودرو الکتریکی به امضای مدیران عامل مپنا و سایپا رسید. گویا مپنا اقداماتی را در زمینه پلت فرم های برقی آغاز کرده و قرار است با استفاده از توان فنی سایپا، آنها را به سرانجام برساند.

با توجه به اینکه آینده خودروسازی جهان به مدل های برقی و هوشمند گره خورده است، حرکت خودروسازی ایران به سمت طراحی و تولید این محصولات ضروری به نظر می رسد، هرچند البته در این مسیر محدودیت ها و چالش های بزرگی وجود دارد.

البته بدون شک ما کشوری وابسته به سوخت های فسیلی هستیم و احتمالا به اندازه جهانیان بابت مسئله سوخت و آلودگی هوا نگرانی نداریم، اما به هر حال متوجه شده ایم که دنیا با سرعتی نسبتا بالا به سمت برقی ها می رود. 

قطعا سایپا و مپنا نیز با درک اهمیت نقش مدل های برقی در آینده صنعت خودرو به این نتیجه رسیده اند که به این عرصه ورود کنند. 

نگاهی به تجربه خودروسازان در عرصه طراحی و تولید خودروهای برقی نشان می دهد موفقیت این ابرپروژه ریشه در حمایت های دولتی و همچنین ایجاد و توسعه زیرساخت ها دارد. منظور از حمایت های دولتی، در نظر گرفتن یارانه برای خرید خودروهای برقی است، چه آنکه این مدل محصولات از قیمت بالایی برخوردار هستند.

کشورهای اروپایی مانند نروژ، آلمان، انگلستان و همچنین دولت چین، در این سال ها با حربه مشوق های یارانه ای توانسته اند بخشی از شهروندان خود را به خرید خودروهای برقی ترغیب کنند و همین است که آمار فروش این محصولات روندی همچنان صعودی دارد. طبعا اگر نبود حمایت و تلاش دولت ها، ابرپروژه خودروهای برقی حالا به نوعی ناکام مانده و شاید دیگر کسی آینده خودروسازی جهان را متعلق به آنها نمی دانست.

از آن سو اما ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم برای خودروهای برقی نیز دیگر فاکتور مهم در رشد فروش آنها بوده که ریشه در حمایت های دولتی و البته برنامه ریزی و تلاش خودروسازان داشته و دارد.

 از جمله مهمترین این زیرساخت ها می توان به پلت فرم های اختصاصی، ایستگاه های شارژ، طراحی و توسعه باتری های قوی و تربیت متخصصان در حوزه تعمیر برقی ها اشاره کرد. این مدل خودروها به دلیل ساختار پیچیده شان، نیاز به تعمیرات تخصصی دارند و از همین رو خودروسازان جهان نیروی انسانی لازم را برای راحتی خیال مشتریان (بابت تعمیرات) آموزش داده اند.

حال به ایران برگردیم و ببینیم اینجا برای خودروهای برقی چه کرده اند. منهای چند طرح دانشگاهی که به مرحله تجاری نرسیدند، تا به امروز اقدامی جدی در راستای طراحی و تولید خودروهای برقی انجام نشده و اگر هم شده، ابتر باقی مانده است. به عنوان مثال، ایران خودرو در زمان مدیریت هاشم یکه زارع خبر از طراحی پلت فرمی داد که امکان ساخت خودرو برقی روی آن وجود دارد، اما فعلا خبری از آن نیست.

در بخش زیرساخت ها نیز اقدامات خاصی صورت نگرفته، چه آنکه خودروسازان و قطعه سازان کشور غرق در مشکلات خود، فعلا فکر و ذکرشان سرپا نگه داشتن تولید است. 

 حال در این شرایط، سایپا و مپنا می خواهند به واسطه ظرفیت ها و امکانات متقابل، اقدامی جدی را در راستای طراحی و تولید خودروهای برقی انجام دهند. گروه مپنا که عمری 26 ساله دارد و مجموعه صنعتی بزرگی به شمار می رود، سال هاست در زمینه پروژه های مهندسی و تخصصی مختلف از جمله "برقی سازی" فعالیت می کند و به نظر می رسد از زیرساخت های مناسبی برای ایجاد پروژه های مربوط به خودروهای برقی برخوردار است.

 همچنین از جنبه مالی نیز سایپا می تواند روی این گروه مادرتخصصی حساب کند، چه آنکه طراحی و تولید خودروهای برقی به سرمایه گذاری هنگفتی نیاز دارد. ازآنجاکه سایپا نیز تجربه ای چند دهه ای در خودروسازی دارد و از امکاناتی مانند مرکز طراحی و تحقیق و توسعه، سایت های شهرستانی و نیروی انسانی متخصص برخوردار است، می توان به آینده پروژه مشترک این شرکت با مپنا امیدوار بود، منتها به شرط تامین مالی و برخورداری از دانش فنی.

بدون شک این پروژه مشترک نیاز به سرمایه گذاری کلانی دارد و همچنین دانش فنی بالایی را می طلبد. در شرایط فعلی که خودروسازی ایران تحریم است، پیش بردن پروژه ای مانند طراحی و تولید خودرو برقی بسیار سخت به نظر می رسد، مگر آنکه گروه مپنا و سایپا واقعا از توان فنی و مالی لازم در این عرصه برخوردار باشند. 

ازآنجاکه احتمالا این پروژه قرار است پایه خودروهای برقی را بسازد، دقت در طراحی آن از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و می طلبد دو طرف تا حد امکان از توان شرکت های خارجی (در صورت عبور از موانع تحریم) بهره ببرند. اگر تحریم نبود، شرکت های زیادی در دنیا بودند که می شد به واسطه همکاری با آنها پروژه خودروهای برقی را پیش برد و به سرانجام رساند، اما در حال حاضر امکان استفاده از توان فنی خارجی در این ماجرا نیست. البته شاید بتوان از اندک خودروسازان چینی که هنوز ارتباط خود را با خودروسازی ایران قطع نکرده اند، بابت طراحی خودروهای برقی کمک گرفت، چه آنکه چینی ها با سرعت بالایی در این حوزه پیش رفته اند.



 

ارسال نظرات
موضوعات روز