چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
یک کارشناس بانکداری الکترونیک اعلام کرد:
گرکانی‌نژاد تاکید کرد: چالش اصلی در اجرای طرح الزامی شدن رمز دوم یک بار مصرف این است که مردم با روش و مدل جدید انجام تراکنش‌های اینترنتی که نسبت به روش قبل استانداردتر و امن‌تر است عادت کنند تا شرایط انجام تراکنش‌های آنها به شرایط قبل بازگردد.
کد خبر: ۴۱۱۰۰
تیتر20 - محمد گرکانی نژاد، کارشناس بانکداری الکترونیک تاکید کرد که مشکلات ایجاد شده برای کسب‌وکارها در نتیجه اجرای طرح رمز دوم یک بار مصرف مقطعی است و با گذشت زمان تراکنش‌ها به وضعیت سابق خود باز می‌گردند.
 
وی با بیان اینکه مدت زمان کوتاهی از اجرایی شدن طرح الزامی شدن استفاده از رمز دوم یک بار مصرف می‌گذرد، گفت: برای دیدن نتایج و ارزیابی‌های ناشی از اجرای این طرح باید کمی منتظر ماند و مسائلی که اکنون مطرح می‌شود بازخوردهای مقطعی است و هنوز به شرایط پایدار نرسیده‌ایم.
 
گرکانی‌نژاد تاکید کرد: بررسی‌های مقطعی از گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که تراکنش‌ها در حوزه IPG و کسب وکارها در مقایسه با پیش از الزامی شدن رمزپویا شاهد کاهش حدود 4 درصدی بوده است. در این حوزه افت چندانی وجود نداشته اما در بخش‌های دیگر تراکنش‌های بدون نیاز به کارت شامل کارت به کارت، پرداخت قبض، خرید شارژ و ... پس از الزامی شدن استفاده از رمزدوم پویا در حدود 20 درصد از تراکنش‌ها کاهش پیدا کرده است.
 
وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد تا اندازه‌ای این کاهش طبیعی است چرا که نفس تغییر عادت به طور معمول برای کاربر دشواری‌هایی را به همراه دارد و یک سری مقاومت‌های ذهنی در این زمینه وجود دارد و به هر حال تغيير عادات تا اندازه‌ای برای کاربران دشوار است.
 
گرکانی نژاد تاکید کرد: بر همین اساس معتقدم در شرایط قابل قبولی هستیم و به زودی افت در میزان تراکنش‌ها جبران خواهد شد؛ مشکلات ایجاد شده مقطعی است و با گذشت زمان تراکنش‌ها به وضعیت سابق خود باز می‌گردند و حتی شاهد رشد آنها نیز خواهیم بود اما باید كمي صبر کرد.
 
وی درباره اینکه چرا اجرای مدت زمان اعتبار رمزها دوم یک بار مصرف در برخی بانک‌ها به مدت 60 ثانیه و در برخی دیگر 120 ثانیه است نیز گفت: مقررات به بانک‌ها اجازه داده است تا 120 ثانیه زمان برای اعتبار رمز دوم پویا در نظر بگیرند و باقی ماجرا در حوزه اختیارات بانک‌ها است و بانک‌ها بنا بر شرایط خود بازه زمانی بین 60 تا 120 ثانیه را برای اعتبار این رمزها استفاده می‌کنند، البته حسب اطلاع اكثر قريب به اتفاق بانك‌ها 120ثانيه را ملاك اجرا قرار داده‌اند.
 
این کارشناس بانکداری الکترونیک در ادامه به چالش‌های موجود در زمینه اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: در مقطع فعلی مردم نياز است به تجربه كاربري استفاده از رمزدوم پویا برای تراکنش‌های اینترنتی بالای 100 هزارتومان عادت کنند و مسیر مورد نظر خود برای دریافت رمز دوم پویا که می‌تواند از طریق اپ و یا پیامک باشد را انتخاب کنند.
 
وی افزود: چالش اصلی در اجرای این طرح این است که مردم با روش و مدل جدید انجام تراکنش‌های اینترنتی که نسبت به روش قبل استانداردتر و امن‌تر است عادت کنند تا شرایط انجام تراکنش‌های آنها به شرایط قبل بازگردد. البته برخی از بانک‌ها به ویژه بانک‌های بزرگ در بدو اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه بودند که البته گذرا است و این مشکلات به سرعت حل خواهد شد.
 
گرکانی نژاد همچنین گفت: رگولاتور در میان مدت یا بلند مدت بر اساس بازخوردهایی که دریافت می‌کند ممکن است بخش‌هایی از این طرح را تغییر دهد يا فازهاي تكميل براي آن در نظر بگيرد  اما به گمانم در کوتاه مدت قرار نیست تغییر چندانی در اجرای این طرح اعمال شود مگر اینکه بازخوردهای جدی در این باره وجود داشته باشد./فابانیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز