پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
اصرار مسئولان شورای اقتصاد به قیمت فعلی خرید تضمینی گندم و اجتناب کشاورزان در تحویل محصول، پای گندم‌های وارداتی را برای تامین نان مورد نیاز به کشور باز می‌کند.
کد خبر: ۴۱۳۲۷
تیتر20- علی رغم تاکید مقام معظم رهبری بر خودکفایی محصولات استراتژیک و امنیت غذایی کشور، اما تکرار بی توجهی مسئولان شورای اقتصاد به اصلاح نرخ خرید تضمینی و مشکلات متعدد در تامین نهاده مورد نیاز کشاورزان کار را به جایی می رساند که برای تامین نان مورد نیاز کشور چاره ای جز واردات گندم‌نداشته باشیم‌. این در حالی است که با وجود شرایط مساعد اقلیمی و پراکنش بارش تنها در سایه حمایت دولت، خودکفایی برای چندمین سال متوالی محقق خواهد شد.

براساس تبصره ۶ قانون خرید تضمینی محصولات اساسی دولت موظف است که نرخ خرید تضمینی محصولات را قبل از شروع فصل کشت به گونه ای تعیین کند که میزان افزایش آن هیچ گاه از تورم اعلام شده بانک مرکزی کمتر نباشد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که امسال برای چندمین سال متوالی مسئولان شورای اقتصاد در اعلام قیمت منطقی خرید تضمینی گندم‌کوتاهی کردند که اگر هر چه سریع نسبت به اصلاح نرخ اقدام نکنند به سبب اجتناب کشاورزان در تحویل گندم تولیدی به مراکز دولتی، تامین نان مورد نیاز کشور دچار چالش می شود که این امر موجب شده تا پای گندم های وارداتی به کشور باز شود‌.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌ تا از آخرین وضعیت اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم و عواقب اصرار شورای اقتصاد به نرخ فعلی در تامین گندم نان مورد نیاز کشور با خبر شویم:
نگرانی ها از حیث تامین نان مصرفی کشور/ بیم ها از آینده تولید گندم

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مشکلی در تامین گندم‌ مورد نیاز داخل وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، کمبودی در ارتباط با تولید گندم داخل و تامین نیاز کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در تامین گندم مورد نیاز نان مصرفی مردم نیازی به واردات نداریم، افزود: با وجود بارندگی های مناسب و پراکنش بارش، تولید گندم به مراتب بهتر از سال های گذشته است که با این وجود خللی در تامین نان موردنیاز آحاد جامعه وجود ندارد.

هاشمی قیمت واقعی خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: علی رغم افزایش هزینه های تولید، تشکل ها و اتحادیه همچنان بر نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم اصرار دارند که اگر بنا به هر دلیاب شورای اقتصاد اقدام به اصلاح قیمت تضمینی گندم نکند، برای تامین نان مورد نیاز چاره ای جز واردات نداریم.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر بنا به هر دلیلی مسئولان شورای اقتصاد حاضر به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده نشوند، بدون تردید در بحث خرید همانند امسال دچار مشکل خواهیم شد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه کشاورزان چشم به راه اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم هستند، تصریح کرد: با وجود شرایط مساعد کشت انتظار می رود که هر چه سریع تر قیمت خرید تضمینی برابر با هزینه های تولید و تورم افزایش یابد، در غیر این صورت خودکفایی گندم در ورطه نابودی قرار می گیرد.

هاشمی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که امسال همانند سال گذشته میزان تولید گندم حداقل به ۱۳.۵ میلیون تن برسد که در صورت اصلاح قیمت و اشتیاق کشاورزان نسبت به تحویل گندم به مراکز خرید نیازی به واردات نداریم.
نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم جوابگوی هزینه های تولید نیست

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تکذیب کاهش سطح زیر کشت گندم اظهار کرد: بنابر پیش بینی‌های وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت گندم آبی و دیم به حدود ۶ میلیون هکتار رسیده که با این وجود جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کاهش سطح زیر کشت گندم وجود ندارد.

وی با تاکید بر این‌مسئله که تامین به موقع کود در میزان تولید گندم تاثیر بسزایی دارد، افزود: با توجه به خشکسالی‌های ابتدای فصل و تاخیر در بارندگی‌ها نیاز است که کود سرک به میزان بیشتر با فاصله زمانی کمتر در مزارع مورد استفاده قرار گیرد.

ایمانی با بیان اینکه قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، گفت: مسئولان شورای اقتصاد مطابق با قانون خرید تضمینی باید اقدام به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم کنند، در غیر این صورت با معضلات متعددی در بحث خرید و تامین نان مورد نیاز کشور روبرو خواهیم بود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با توجه به سطح زیر کشت گندم پیش بینی می‌شود که تولید گندم به بیش از ۱۳ میلیون تن در سال زراعی ۹۹_۹۸ برسد که اگر مسئولان شورای اقتصاد به بهانه کمبود منابع مالی دولت حاضر به اصلاح قیمت خرید تضمینی نشوند، خودکفایی گندم در ورطه نابودی قرار می‌گیرد.
بی توحهی مسئولان شورای اقتصاد پای گندم های وارداتی را به کشور باز می کند/ امنیت غذایی کشور در معرض خطر است

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نگرانی ها پیرامون تامین گندم مورد نیاز نان کشور اظهار کرد: علی رغم شرایط مساعد اقلیمی، اگر نهاده های مورد نیاز به موقع تامین نشود، خودکفایی گندم به چالش کشیده می شود‌.

وی افزود: با تامین به موقع نهاده های کشاورزی همچون سم و کود، پایداری و خودکفایی گندم استمرار خواهد یافت.

خان محمدی ادامه داد: از مجموع ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم پیش بینی می شود که بیش از ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن گندم تولید شود که با وجود نیاز ۱۲ میلیون تنی گندم در داخل، مشکلی در تامین نان مورد نیاز وجود ندارد.

این مقام مسئول قیمت منطقی خرید هر کیلو گندم برای سال آینده را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با وجود اهمیت بالای خودکفایی گندم در شرایط فعلی تحریم‌انتظار می رود که مسئولان شورای اقتصاد هرچه سریع تر قیمت خرید تضمینی را اصلاح کنند تا کشاورزان نسبت به آینده تولید دلگرم شوند.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه امنیت غذایی کشور در معرض خطر است، تصریح کرد: با وجود افزایش هزینه های تولید، مسئولان شورای اقتصاد به منظور استمرار خودکفایی گندم باید نرخ خرید را اصلاح کنند، در غیر این صورت به سبب از بین رفتن پایداری تولید، دلسردی کشاورزان نسبت به آینده کشت و امتناع آنها در تحویل گندم تولیدی به مراکز خرید چاره ای جز تامین نان مورد نیاز کشور از گندم های وارداتی نداریم./ باشگاه خبرنگاران جوان



ارسال نظرات
موضوعات روز