پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
والدین می‌توانند با استفاده از مانیتور کنترل کودک، از نوزادان‌شان به خوبی مراقبت کنند و در عین حال شب‌ها با خیالی آسوده بخوابند.
کد خبر: ۴۱۳۳۹
تیتر20- مانیتور کنترل کودک، به محض گریه کودک یا ناآرامی او در گهواره‌اش، شما را هر کجای خانه که باشید خبر می‌کند. بدین ترتیب بدون اینکه نگران نوزادتان باشید می‌توانید به کارهای روزمره‌تان رسیدگی کنید و در همان حال نوزادتان را هم زیر نظر داشته باشید.

انواع متفاوتی از مانیتور کنترل کودک در بازار وجود دارد که ویژگی‌های مورد توجه‌ای همچون نمایشگرهای با وضوح بالا، ارتباط بی‌سیم با تبلت یا ابزارهای دیگر، تصویربرداری باکیفیت، چند عدد هدفون و سازگاری بی‌سیم شبکه دارند.
خرید دوربین و مانیتور کنترل اتاق کودک

هنگام خرید دوربین و مانیتور کنترل اتاق کودک باید به مواردی چون هزینه، عملکرد انواع مانیتورها، دامنه برد، عمر باتری‌ و گیرنده‌های اضافی که بتوان از آنها در همه جای خانه استفاده کرد، توجه کنید.
هزینه مانیتور کنترل کودک

پیش از خرید مانیتور کنترل اتاق کودک، باید به بودجه‌ای که می‌توانید به آن اختصاص دهید توجه کنید. مانیتورهای کنترل کودک در بازار از تنوع قیمتی بسیاری برخوردارند و بسته به نوع تجهیزات مورد استفاده در آنها، قیمتشان از ۲۵۰‌هزار تومان تا حدود ۵ میلیون تومان متغیر است.
چند راهنمایی کلی

     اگر محل زندگی‌تان کوچک است و نوزادتان در یک بازه زمانی خاص می‌خوابد، ضرورتی ندارد که مانیتور کنترل اتاق کودک بخرید. همچنین اگر فکر می‌کنید، خرید این دستگاه موجب می‌شود با شنیدن کوچکترین صدای نوزاد، بخواهید به او سر بزنید و به وسواس مراقبت بیش از حد کودک مبتلا شوید، بهتر است مانیتور کنترل کودک نخرید. زیرا وسواس مراقبت از نوزاد، شما و همچنین نوزادتان را خسته می‌کند.
     بسیاری از مانیتورهای کنترل کودک روی فرکانس ۲,۴ گیگاهرتز کار می‌کنند که از این نظر مانند بیشتر ابزارهای دیگر در خانه و حتی همسایه‌هایتان (مانند تلفن‌های همراه بی‌سیم) است و احتمال تداخل در امواج ابزارهای دیگر دارد. اما یکسری مانیتورهای کنترل کودک است که با استفاده از فناوری دکت (DECT) کار می‌کنند و به دلیل استفاده از فرکانس ۱,۹ گیگاهرتز مجزا، تداخل کمتری با ابزارهای دیگر دارند. فناوری دکت، در واقع استانداردی برای سیستم‌های تلفن‌ بی‌سیم است.
     قبل از ورود نوزاد به خانه، مانیتور کنترل کودک را نصب و آزمایش کنید. بسیاری از این دستگاه‌ها، بنابر وضعیت ساخت خانه‌تان، صدای زمینه موجود و دامنه شبکه بی‌سیم خانه‌تان، ممکن است با ابزارهای دیگر خانه دچار تداخل شوند. بنابراین وقتی اتاق کودک‌تان را آماده می‌کنید، مانیتور کنترل کودک را به‌خوبی تست کنید.

انواع مانیتور کنترل اتاق کودک

در بازار مانیتور‌های کنترل اتاق کودک متفاوتی وجود دارد که از آنها می‌توان به نوع صوتی، دیجیتالی، صوتی-تصویری، شبکه بی‌سیم و کنترل حرکت نوزاد اشاره کرد.
مانیتورهای صوتی

با استفاده از مانیتورهای صوتی می‌توانید صدای نوزادتان را وقتی در جایی غیر از اتاق او هستید، بشنوید. این مانیتورها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا روی صدای گریه و بی‌قراری‌های نوزاد متمرکز شوند و تا جایی‌که امکان دارد صداهای زمینه، مانند صدای تهویه هوا را فیلتر کنند. بسیاری از این مانیتورها، چراغ دارند و وقتی متوجه صدای گریه نوزاد شوند، روشن می‌شوند و صدای دستگاه را –حتی اگر خاموش باشد- بلند می‌کنند.
مانیتورهای دیجیتالی

انتقال صدا از طریق این نوع مانیتور، کدگذاری شده است. بنابراین امکان ندارد که گیرنده‌های دیگر (مثلا، مانیتورهای کنترل کودک همسایه‌تان) صدای نوزادتان را گرفته و پخش کنند. مانیتورهای دیجیتالی به دلیل اینکه امنیت بالایی دارند و از کیفیت صدای خوبی برخوردار هستند، گران‌تر از مانیتورهای آنالوگ‌اند و ارزش خرید هم دارند.
مانیتورهای صوتی/ تصویری

مانیتورهای صوتی/تصویری به دوربین‌های کوچکی مجهز هستند که یا روی خود دستگاه نصب می‌شوند یا به صورت دستگاهی مجزا از مانیتور، روی میز و کنار مانیتور قرار می‌گیرند. بسیاری از مانیتورهای تصویری، صفحه لمسی دارند، بنابراین می‌توانید روی تصویر گرفته شده با دوربین زوم کرده و متمرکز شوید.

این مانیتورها به دید شب مجهز هستند و وقتی لامپ‌های اتاق، خاموش یا کم‌نور باشند، تصویر واضح‌تری در مقایسه با مانیتورهای معمولی از اتاق نشان می‌دهند. برخی از این مانیتورها، چند دوربین دارند که از چند نقطه اتاق، فیلم گرفته و در اختیارتان قرار می‌دهند.
مانیتورهای شبکه بی‌سیم

این مانیتورها دیجیتالی هستند و می‌توانید آنها را به شبکه بی‌سیم خانه‌تان متصل کرده و از کامپیوتر، تبلت یا تلفن‌تان به عنوان گیرنده استفاده کنید. برخی از مدل‌های مانیتورهای بی‌سیم به شما این امکان را می‌دهند که گزینه اخطار برخی از این ابزارهای گیرنده را فعال کنید و به محض اینکه دستگاه متوجه حرکت یا صدایی در اتاق کودک شد، شما را آگاه کند.
مانیتورهای کنترل حرکت نوزاد

این مانیتورها به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که اگر نوزاد حداقل به مدت ۲۰ ثانیه، هیچ حرکتی نداشت، شما را مطلع می‌کنند. برخی از انواع مانیتورهای کنترل حرکت نوزاد، پدهای حساس به حرکت دارند. وقتی این پدها زیر بالش نوزاد قرار می‌گیرند، آنقدر حساس هستند که تفاوت بین تنفس و دیگر حرکات نوزاد را تشخیص دهند. البته هنوز در این مورد که این مانیتورها می‌توانند آنقدر قوی باشند و از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد پیشگیری کنند به اندازه کافی تحقیق و بررسی نشده است. اما آنها می‌توانند بیش از روش‌های دیگر پیشگیری از این سندرم به‌کار آیند.

همچنین اخیرا، بحث‌های زیادی بر سر استفاده از مانیتورهای پوشیدنی کنترل حرکت نوزادان صورت گرفته است که این ابزارها می‌توانند علایم حیاتی نوزادان را بررسی کرده و از خطر مرگ‌های ناگهانی نوزاد پیشگیری کنند. اما آکادمی پزشکی اطفال، استفاده از این نوع مانیتورها را توصیه نمی‌کند و معتقد است به آنها نمی‌توان کاملا اطمینان داشت.
ویژگی‌های مهم و ضروری مانیتور کنترل کودک

برخی از مانیتورهای کنترل کودک، ویژگی‌های جالب بیشتری، مانند توانایی کنترل از راه دور دمای اتاق کودک یا حتی پخش موسیقی یا صداهای آرامش‌بخش برای نوزاد دارند. اگرچه این ویژگی‌ها، عالی هستند، باید هنگام خرید به ویژگی‌های مهم‌تری توجه کنید. در ادامه به آنها اشاره شده است:
فناوری دکت DECT

مانیتورهای مجهز به فناوری دکت، از باند فرکانس پایین استفاده می‌کنند. این باند منحصرا برای ارتباط‌های فقط صوتی و برخلاف فرکانس ۲,۴ گیگاهرتزی است. این فناوری برای ابزارهایی مانند تلفن‌های بی‌سیم، کنترل‌های بازی‌های ویدیویی، ابزارهای بلوتوث و ابزارهای بی‌سیم به‌کار برده می‌شود. فناوری دکت موجب تولید صدایی بسیار واضح از مانیتور به گیرنده مانیتور می‌شود. اگر از مانیتورهای صوتی آنالوگ استفاده می‌کنید که به فناوری دکت مجهز نیست، حداقل باید این مانیتور امکان استفاده از چند نوع فرکانس را به شما بدهد، تا بتوانید با تنظیم آن، واضح‌ترین علائم را دریافت کنید.
باتری‌های شارژی

بیشتر دستگاه‌های مانیتور کنترل کودک و گیرنده‌های آن، سیمی هستند و با اتصال به پریز برق کار می‌کنند. نوع بی‌سیم آنها هم مجهز به باتری‌های شارژی یا غیرشارژی‌اند. از آنجایی‌که مانیتور و گیرنده آن دائما روشن هستند، خیلی سریع باتری خالی می‌کنند. بنابراین با خرید باتری‌های شارژی می‌توانید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.
نشانگر هشدار باتری

مانیتورهایی بخرید که به نشانگر نوری یا صفحه نمایش LCD مجهز باشد و ضعیف شدن باتری را هشدار دهد. بدین ترتیب می‌توانید جلوی ناگهانی خاموش شدن مانیتور کنترل کودک را بگیرید.
چند عدد گوشی گیرنده قابل حمل

مانیتور کنترل کودک در اتاق ثابت باقی می‌ماند. اما گوشی گیرنده آن را می‌توانید با خودتان به هر کجای خانه که می‌خواهید ببرید. حتی بهتر است هنگام خرید مانیتور کنترل کودک، نوعی بخرید که به چند گیرنده مجهز باشد و بتوانید هر کدام از آنها را در مکان‌های مختلف خانه قرار دهید یا وقتی باتری یکی از این گیرنده‌ها تمام شد، تا زمان شارژ آن، از گیرنده دیگر استفاده کنید.
استفاده از چند دوربین

برخی از مانیتورها امکان افزودن چند دوربین را دارند. بنابراین اگر می‌خواهید هر کجای خانه که هستید، وضعیت نوزادتان را به‌طور بصری کنترل کنید، می‌توانید چند دوربین به دستگاه مانیتور بیفزایید.
امکانات اتصال

برخی از مانیتورهای صوتی/تصویری را می‌توانید به پخش‌کننده‌های ویدیویی یا دی‌وی‌دی یا حتی تلویزیون‌ متصل کنید و نوزادتان را با استفاده از صفحه بزرگ تلویزیون ببینید. همچنین اگر تلویزیون‌تان به سیستم تصویر در تصویر (picture-in-picture) مجهز باشد، می‌توانید علاوه بر تماشای برنامه تلویزیونی خود، تصویر نوزادتان را هم روی صفحه نمایش تلویزیون داشته باشید.

وقتی نوزاد در اتاق خواب تاریک خود خوابیده است، مانیتورهای معمولی نمی‌توانند تصویر واضحی از کودک به شما ارائه دهند. اما اگر مانیتورتان به فناوری ویدیویی دید در شب مجهز باشد، حتی در تاریکی تصویری واضح به دست‌تان می‌دهد. در برخی از مدل‌های این مانیتورها می‌توانید میزان روشنایی صفحه نمایش را هم تنظیم کنید.
فیلتر تداخل صدا و تصویر

صدا یا تصویری که در اتاق به گوشی ارسال می‌شود، باید واضح باشد. چرا که اگر نتوانید صدای نوزادتان را به‌خوبی بشنوید یا تصویر او را نبینید، مانیتور کارآیی لازم را نخواهد داشت. همچنین صدای محیط و پس‌زمینه می‌توانند در فرکانس‌های مانیتورها تداخل ایجاد کرده و شما را به دردسر اندازند. بنابراین موقع خرید مانیتور، نوع فیلتردار آن را بخرید. مانیتورهایی که فیلتر صدا دارند، می‌توانند صداهای مزاحم را حذف کنند.
نشانگر نوری

با استفاده از مانیتورهایی که نشانگر نوری دارند و به محض شنیدن صدایی از اتاق کودک، نشانگرشان روشن می‌شود، بهتر می‌توانید نوزادتان را زیر نظر داشته باشید. نشانگر نوری برخی از مانیتورها، حتی وقتی صدای گوشی کم یا قطع است، می‌توانند فعال شوند و شما را خبر کنند.
کنترل صدا

می‌توان بلندگوی مانیتور کنترل کودک را به‌گونه‌ای تنظیم کرد تا فقط وقتی صدای گریه نوزاد بلند می‌شود، هشدار دهد. بدین ترتیب با شنیدن هر نوع صدا، مانند صدای تهویه هوای اتاق کودک، زنگ هشدار آن بلند نمی‌شود.
حسگر دما

برخی از مانیتورهای کنترل اتاق کودک به حسگرهای دما مجهز هستند که علاوه بر کنترل وضعیت نوزاد، دمای اتاق را هم کنترل می‌کند. دمای اتاق کودک بهتر است بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سلسیوس باشد.
ایمنی مانیتور کنترل کودک
سیم‌های برق

سیم برق مانیتور باید حداقل یک متر از گهواره یا تخت کودک فاصله داشته باشد تا به بدن نوزاد نپیچد. اگر دوربینی را روی دیوار نصب می‌کنید، مطمئن باشید که سیم‌های آن دور از دسترس نوزاد باشند.
دور بودن مانیتور کنترل کودک

بیشتر والدین می‌خواهند که مانیتور کنترل کودک تا جایی‌که امکان دارد، نزدیک کودک باشد تا بهتر بتوانند صدای کودک و احتمالا گریه‌های او را بهتر بشنوند. اما یادتان باشد که هرگز نباید مانیتور را درون گهواره نوزادتان بگذارید و همیشه باید دور از دسترس او قرار بگیرد.
نظارت دقیق والدین

یادتان باشد که استفاده از ابزارهای مختلف برای کنترل وضعیت نوزاد، فقط بخشی از اقدامات مراقبتی است. هیچ چیز نمی‌تواند جای چشم‌ و گوش والدین و مراقبان نوزاد را بگیرد. بنابراین هوشیارانه مراقب کودک‌تان باشید.
پاسخ به چند پرسش پیش از خرید مانیتور

مانیتور کنترل کودک ارزان‌قیمت هم در بازار وجود دارد که البته از امکانات بسیار کمی هم برخوردار هستند. موقع خرید این نوع دستگاه بهتر است ابتدا بیندیشید که چه توقعی از آن دارید و با توجه به خواسته‌‌تان، هزینه کنید. پیش از خرید مانیتور کنترل کودک، سوال‌های زیر را از خود بپرسید:
۱. تعداد گیرنده‌های مورد نیاز چند تاست؟

آیا فقط می‌خواهید یک گیرنده در اتاق خواب‌تان بگذارید و صدای گریه‌های احتمالی نوزادتان را شب‌ها بشنوید؟ یا خانه بزرگی دارید و فکر می‌کنید که بهتر است در آشپزخانه یا اتاق نشیمن هم علاوه بر اتاق خواب، یک گیرنده داشته باشید؟ اگر خانه‌تان چند طبقه‌ای است آیا چند گیرنده بیشتر به‌کارتان می‌آید؟ باید پیش از خرید فکر کنید که چه تعداد گیرنده نیاز دارید و سپس خریدتان را انجام دهید.
۲. دامنه برد مانیتور کنترل کودک چقدر است؟

روی بسته‌های مانتیور کنترل کودک مقدار فضایی را که دستگاه پوشش می‌دهد، نوشته می‌شود. البته گاهی‌اوقات به دلیل تعداد لایه‌های دیوار یا تداخل فرکانسی نمی‌توان به این اعداد کاملا اعتماد کرد. بنابراین هنگام خرید مانتیور، آن را امتحان کنید تا ببینید برد آن واقعا چقدر است.
۳. ضمانت‌نامه و البته امکان پس دادن مانیتور چگونه است؟

هنگام خرید دستگاه مانیتور کنترل کودک، باید به ضمانت‌نامه آن هم توجه کنید. زیرا با وجود ضمانت‌نامه، اگر به دلیلی دستگاه در طول ضمانت، دچار مشکلی شد، به‌طور رایگان تعمیر یا حتی تعویض می‌شود. همچنین برخی از سازندگان دستگاه مانیتور، فرصت آزمایش دستگاه را به شما می‌دهند و چنانچه در مدت آزمایشی استفاده از مانیتور، آن خراب شد یا بخش‌هایی از آن درست کار نمی‌کرد، می‌توانید آن را به شرکت پس دهید.
نظر برخی از خریداران مانیتور کنترل کودک

معمولا هر کس با توجه به ویژگی‌های نوزاد و شرایط خانه و زندگی خود به سراغ نوعی از مانیتورهای کنترل کودک می‌رود. اما دانستن تجربه دیگران به ما کمک می‌کند که در انتخاب مانیتور کنترل کودک مناسب، موفق‌تر عمل کنیم. در این بخش نظر برخی از مادرهایی که این دستگاه را خریده‌اند، آورده‌ایم:
مانیتورهای تصویری

بیشتر مادرها می‌گویند، مانیتور تصویری کنترل کودک، بسیار بهتر از نوع صوتی آن است. زیرا گاهی‌اوقات نوزادان بدون اینکه صدایی داشته باشند، در جای خود جابه‌جا می‌شوند و در وضعیت بد بدنی قرار می‌گیرند. یا مشکل دیگری برایشان پیش می‌آید که نیاز به توجه دارند. حتی یکی از مادرها گفته بود که نوزادش بدون اینکه از خواب بیدار شود یا حتی صدایی از او درآید، استفراغ کرده بود و او توانسته بود وضعیت نوزادش را با استفاده از مانیتور تصویری مشاهده کند.
مانیتورهای صوتی

برخی از مادرها می‌گویند، مانیتورهای تصویری کنترل کودک، آنها را به نوعی وسواس مشاهده دائمی مبتلا می‌کنند. با وجود این مانیتورها آنها دائما می‌خواهند نوزاد‌شان را ببینند. اما وقتی از یک مانیتور صوتی استفاده می‌کنند، به چنین وسواسی مبتلا نمی‌شوند و هر وقت صدای نوزادشان را شنیدند، به سراغ او می‌روند. بدین ترتیب آنها می‌توانند بهتر به کارهای روزمره‌شان رسیدگی کنند.
استفاده از مانیتور کنترل کودک به مدت طولانی‌تر

برخی از مادرها، از مانیتور کنترل کودک، حتی پس از گذشت دوره نوزادی فرزند‌شان، استفاده می‌کنند. آنها می‌گویند، وقتی نوزاد نوپایشان مشغول انجام دادن کاری است، با مشاهده او می‌توانند متوجه مشکلات احتمالی شوند و اگر کودک به کمک آنها نیاز داشت، به سراغ‌شان بروند.
مانیتور کنترل حرکت کودک

برخی از مادرها از مانیتورهای کنترل حرکت کودک هرگز رضایت ندارند و از خرید آن پشیمان هستند. آنها می‌گویند، پدهای این مانیتورها، حساسیت بسیار بالایی دارند و با هر حرکت بسیار جزئی، صدای زنگ اخطارشان بلند می‌شود که این وضعیت بسیار خسته‌کننده است.
کلام آخر

در پایان باید بگوییم، بهترین کار، خرید دوربین و مانیتور کنترل اتاق کودک بنا بر نیاز نوزاد و شرایط محل نگهداری از اوست. امیدواریم با توجه به راهنمایی‌های ارائه شده در این مقاله، بتوانید مانیتور کنترل کودک مناسب خود را بخرید. / درجه
ارسال نظرات
موضوعات روز