شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
تیتر20 بررسی می کند؛
بانک صادرات در سال 98 با انجام اقداماتی توانست علاوه بر توقف نماد زیان و ورود به محدوده سودآوری عملکرد موثری نیز در زمینه توسعه خدمات بانکداری داشته باشد.
کد خبر: ۴۱۴۴۳
بانک صادرات سال 98 را چگونه گذراند؟
تیتر20 - بانک صادرات ایران به عنوان بزرگترین بانک خصوصی کشور، سال 98 را با تداوم مسیر پرچالش سال پیش، با وعده برنامه ریزی به سهامداران برای توقف روند افزایش زیان و خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت آغاز کرد و با تدابیر مدیریتی تاکنون توانسته با تحقق این هدف، دستاورد چشمگیری را حاصل نماید و به نظر می رسد در پی اجرای برنامه های عملیاتی برای تحقق سودآوری حداکثری در سال آینده خواهد بود.

علاوه بر این بانک صادرات در سال 98، در مجموع عملکرد قابل توجهی در اکو سیستم بانکداری ایران داشته است که تیتر20 نگاهی به برخی از آنها داشته است:

خروج از زیان و دستیابی به سودآوری، دستاوردی بزرگ برای مدیران بانک صادرات
با افزایش سرمایه بانک صادرات از مبلغ ٥٧٨٠ میلیارد تومان به حدود ١٧,٥٣٥ میلیارد تومان در پایان سال ٩٧ ، شاهد خروج این بانک از روند زیان‌دهی در سال جاری محقق شد. آمارهای عملکردی بانک صادرات تائید می کند که زیان ١٠٦٨ میلیارد تومانی پاییز ٩٧ در این بانک به سود حدود ٣٥ میلیارد تومانی در پاییز ٩٨ رسیده است.

 مروری بر خلاصه عملکرد مالی وبصادر در ٩ ماه گذشته نشان می‌دهد درآمدهای مشاع این شرکت ١٧ درصد و درآمدهای غیر مشاع ٢٨ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌اند. از مجموع ١٣ هزار و ٧٠٩ میلیارد تومان درآمدهای مشاع بانک ٢٢٨٧ میلیارد تومان سهم بانک بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ٧٣ درصدی را نشان می‌دهد.

با توجه به خارج شدن شرکت از روند زیان‌دهی و تبدیل شدن زیان خالص ٢٠٠٨ میلیارد تومانی به سود خالص ٨٨ میلیارد تومانی در پایان دوره ٩ ماهه به ازای هر سهم سود خالص ٥ ریالی محقق شده است که در ادامه به برخی از دلایل و اقدامات در این بخش اشاره خواهیم کرد.

افزایش عملیات ارزی
بانک صادرات ایران جزو اولین بانک هایی بود که در لیست تحریم های اروپا و آمریکا قرار گرفت و اتفاقا جزو آخرین بانک هایی هم بود که پس از برجام در دی ماه سال 95 رسما از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شد.

البته پس از برجام بانک صادرات در حالی توانایی پیشین خود را برای فعالیت‌های مالی احیا کرد که بر خلاف سایر بانک ها که از فهرست‌های تحریمی ایالات متحده نیز حذف شده بودند، تنها مشمول اصلاحات نظامنامه‌های اروپایی شد. فعالیت های ارزی بانک صادرات ایران از آن جهت اهمیت مضاعف دارد که این بانک به تنهایی با داشتن٢٢ شعبه در خارج از کشور و 4 بانک مستقل، بزرگترین شبکه بانکی در بین بانک های ایرانی در عرصه بین الملل را در اختیار دارد که معادل بیش از 50 درصد توانمندی های نظام بانکی در عرصه بین المللی است.

بنابراین بانک صادرات ایران با در اختیار داشتن بزرگترین شبکه شعب بانکی در خارج از کشور به میزان زیادی به درآمدهای ارزی و مبادلات ارزی بین المللی وابسته است. به طوری که پیش از شروع تحریم ها بیشترین سهم مبادلات و معادلات بازرگانان و تجار ایرانی در عرصه بین الملل و منطقه متعلق به شعب بانک صادرات بود و براساس آمارها حدود ۶۰ درصد از سود حاصله بانک ناشی از فعالیت های این بانک در خارج از کشور بوده است.

این بانک در سال جاری بنا به اعلام مدیرعامل این بانک توانسته دوباره فعالیت های خود را در شعب خارج از کشور بهبود دهد و خصوصا عملیات بانکی این بانک در شعب منطقع با بهبود عملکردی مواجه بوده است، البته صیدی تاکید کرده که با توجه به تلاش‌های صورت گرفته شعب این بانک در اروپا همچنان زیان‌ده نشده‌ و شعبه لندن نیز هنوز سودده است.

واگذاری اموال مازاد و سرمایه گذاری های هوشمندانه 
یکی دیگر از حوزه های جذب منابع بانکی کسب سود منطقی از سرمایه گذاری های مالی و نیز واگذاری اموال و دارایی ها و فروش سهام شرکت‌هایی است که در زنجیره ارزش بانک‌داری نیستند، بر همین اساس در 5 ماه نخست سال جاری بانک صادرات موفق شد بیش از ۴ هزار میلیارد ریال از املاک مازاد خود را واگذار نماید که این امر در صورتهای مالی 6 ماهه بانک منجر به سود ٣٧٤ میلیارد تومانی شده است.

کاهش مطالبات معوق
بانک صادرات که در دوسال اخیر تلاش هایی جدی و مستمر برای کاهش زیان انباشته و افزایش سودآوری این بانک صورت داده است، موضوع کاهش مطالبات معوق را به صورتی جدی تر پیگیری نموده است، به طوری که بر اساس صورتهای مالی 6ماهه نخست سال جاری، تا پایان سال مالی 98 پیش بینی و هدف گذاری کاهش 30 درصدی مطالبات غیرجاری در سال 98 از سوی مدیریت بانک صورت گرفته است.

همچنین باید یادآور شد به گفته قائم مقام بانک صادرات در پایان آبان‌ماه سال جاری در مقایسه با پایان اسفند سال قبل، مانده مطالبات سررسید گذشته این بانک حدود 32 درصد، مطالبات معوق حدود 26 درصد، مطالبات مشکوک‌الوصول حدود یک‌درصد و مطالبات استمهالی حدود 2 درصد کاهش یافته است.

مروری بر عملکرد 6 ماهه نخست سال جاری بانک صادرات تائید می کند که بانک توانسته با رشد ٣٧ درصدی سود تسهیلات‌دهی، در مقابل تنها رشد ٥ درصدی سود پرداختی به سپرده‌ها، درآمد‌های مشاع خود را با تغییرات مثبت ٦٠ درصدی مواجه نماید و از این منظر سود قابل توجهی کسب کند.

درنهایت نباید فراموش کرد که علاوه بر این، عواملی نظیر رعایت انضباط مالی، افزایش چشمگیر وصول مطالبات، استفاده از طرح های نوین و متفاوت بانکی و تجدید ساختار بانکداری الکترونیک و... نیز در این مسیر تاثیرگذار بوده اند.


نگاه حمایتی بانک صادرات به صنایع کوچک و متوسط 
در همین راستا می توان به نقش موثر بانک صادرات در این بخش اشاره نمود. بانک صادرات با رویکرد حمایت از اقتصاد ملی و با کمک به تامین مالی در بنگاههای کوچک و متوسط یکی از پیشتازان نظام بانکی در جهت ارائه تسهیلات به این بخش از اقتصاد کشور بوده است.

آمارها حکایت می کنند این بانک در 9 ماهه نخست سال جاری به بیش از ١٣ هزار بنگاه کوچک و متوسط، تسهیلات پرداخت کرده است.
بر این اساس طی مدت مورد اشاره، تسهیلاتی بالغ بر٥١ هزار و ٨٢٣ میلیارد ریال از سوی بانک صادرات ایران به هزار و ٥٠٣ بنگاه کوچک و متوسط اعطا شده است.

این رقم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد چشمگیری را نشان می دهد، نشان از اهتمام ویژه این بانک به حمایت از اقتصاد ملی از طریق کمک به حفظ اشتغال موجود با تامین سرمایه درگردش و ثابت واحدهای تولیدی، دارد، به طوری که در 9 ماهه ابتدای سال 97 میزان تسهیلات ارائه شده از سوی بانک صادرات به بنگاههای کوچک و متوسط رقمی بالغ بر ٢١ هزار میلیارد ریال بوده است و آمارها در سال جاری نشان می دهد این میزان در حدود 250 درصد رشد داشته است.

پرداخت ١١٠ هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایتی تنها در ٩ ماه
تسهیلات حمایتی بانک صادرات ایران در ٩ ماهه اول سال ٩٨ در بخش‌های مختلف اقتصاد مقاومتی به ١١٠ هزار میلیارد ریال رسید.
بانک صادرات ایران علاوه بر تأمین مالی طرح‌های زیربنایی و تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی، حمایت از بخش‌های اقتصادی اقشار نیازمند را نیز در دستور کار داشته، به نحوی که طی ٩ ماهه اول سال ٩٨ حدود ١٤٤ هزار فقره وام قرض‌الحسنه به ارزش ١١٠ هزار میلیارد ریال توسط این بانک در بخش‌های مختلف از جمله وام قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه، مشاغل خانگی، تسهیلات مسکن اقشار ویژه، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، بافت‌‌های فرسوده شهری، حوادث قهری، نیازهای ضروری، تأمین سرمایه بنگاه‌های کوچک و متوسط و... پرداخت شده است.

پرداخت بیش از ٨٩ هزار فقره وام قرض‌الحسنه ‌ازدواج، طی ٩ ماه اول سال جاری
بانک صادرات ایران با تخصیص ٢٨ هزار میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج در ٩ ماه اول سال جاری، بیش از ٨٩ هزار فقره وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرد.

این بانک با هدف ترغیب و تسهیل شرایط ازدواج در بین جوانان و در راستای عمل به تکالیف اجتماعی خود، با تخصیص حدود ٢٨ هزار میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه از ابتدای سال ٩٨ تا پایان آذرماه این سال، سهم قابل توجهی را در تسهیل شرایط ازدواج متقاضیان برعهده داشته به نحوی که طی این مدت، شرایط لازم برای ازدواج ٨٩ هزار و ٥٦٤ نفر فراهم شده است.

تحقق کاهش مطالبات همراه با افزایش جذب منابع موثر
در میان بانک های بزرگ در نظام بانکی در بحث رعایت انضباط و بهداشت مالی، می توان از بانک صادرات به عنوان یکی از بانک های موثر و مقید در این بخش خصوصا طی دوسال اخیر یاد کرد.

این بانک که در دوسال اخیر تمرکز ویژه ای بر ساماندهی به حوزه ارائه تسهیلات بانکی به مشتریان داشته است، به گواهی آمار در آذرماه موفق به جذب ١١٢ هزار میلیارد ریال منابع شده که به گفته امیر یوسفیان، عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران، این میزان از جذب منابع در یک ماه برابر با ١٠ سال فعالیت یک بانک خصوصی است.

در عین حال در پایان ٩ ماهه اول سال جاری شش هزار میلیارد ریال (هفت درصد) کاهش مطالبات در بانک صادرات ایران صورت پذیرفته و این در حالی است که مصارف بانک در این مدت ٢٠ هزار میلیارد تومان رشد داشته است.

پرداخت ٩٩٣ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه مشاغل خانگی 
بانک صادرات ایران طی ٩ ماهه ابتدای سال ٩٨، بیش از ٩٩٣ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه مشاغل خانگی به بیش از چهار هزار و ٩٠٠  نفر پرداخت کرد.
حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در قالب پرداخت وام  قرض‌الحسنه همچنان در دستور کار این بانک است به نحوی که طی ٩ ماه اول سال ٩٨ بالغ بر ٩٩٣ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه اشتغالزایی بانک صادرات ایران به چهار هزار و ٩٠٩ نفر از معرفی شدگان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی پرداخت شده است.

این بانک همچنین از ابتدای سال ٩٧ تا پایان آذرماه سال‌جاری بالغ بر ٢٨ هزار و ٧٥٨ فقره وام قرض‌الحسنه مشاغل خانگی به معرفی‌شدگان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت کرده و روند حمایت از کارآفرینی و اشتغالزایی اقشار ضعیف جامعه همچنان به عنوان یکی از رسالت‌های اجتماعی بانک صادرات ایران ادامه دارد.

قرارگیری در فهرست ١٠ شرکت برتر ایران 
بانک صادرات ایران در بیست و دومین رتبه‌بندی IMI١٠٠ در سال ٩٨ در بین ٥٠٠ شرکت بزرگ ایران در بیست و دومین رتبه‌بندی بر اساس عملکرد مالی سال ١٣٩٧ سازمان مدیریت صنعتی از نظر «شاخص دارایی» رتبه دوم، از نظر «شاخص اشتغالزایی» رتبه چهارم و از نظر «شاخص فروش» در جایگاه دهم قرار گرفت.

بانک صادرات ایران با ثبت بیش از ٢٤٧ هزار میلیارد ریال درآمد در سال مالی ١٣٩٧ و با رشد حدود ٧هزار و ٥٠٠ میلیارد ریال نسبت به سال ١٣٩٦ موفق شد ضمن قرارگرفتن در رتبه ١٠ شرکت برتر ایران، رتبه دوم را در بین بانک‌های کشور کسب کند.

افزایش سرمایه ٢٠٣ درصدی بانک، ورود به منطقه سودآوری و روند کاهش زیان انباشته، رشد مطلوب خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری، فروش املاک مازاد، واگذاری سهام شرکت‌های غیرابزاری، کاهش مطالبات معوق و بهبود شرایط سهام بانک در بازار سرمایه از جمله مهم‌ترین ظرفیت‌های حاصل شده اخیر است که با توجه به برنامه‌های کلان بانک برای افزایش سودآوری، وضعیت روشن‌تری را برای بانک صادرات ایران ترسیم کرده است. 

ارائه محصولات نوین بانکی
با توجه و تمرکز بر این استراتژی که طراحی محصولات و خدمات جدید بانک صادرات ایران به رشد و سودآوری بانک کمک می‌کند و نیز اهمیت افزایش جذب منابع مناسب، در سال 98 نیز همچون سال گذشته، معرفی محصولات و خدمات جدید از سوی بانک صادرات شتاب بیشتری داشت.از جمله این طرح ها و خدمات نوین بانکی می توان از طرح طراوت، طرح تبسم، ارتقا و توسعه اپلیکیشن صاپ و مشارکت در اجرای طرح اوراق مولد «گام» در سال 98، در کنار سایر فعالیت ها و خدمات پیشین این بانک، نام برد.

در طرح طراوت که یکی از طرح‌های بزرگ بانک صادرات در سال جاری و طرح اعتباری ویژه تولید بوده است، کمک به کاهش هزینه تولید و هزینه‌های مالی بنگاه‌ها، تسهیل دریافت وام و کمک به اشتغال و استمرار تولید را به عنوان مهمترین اهداف، مورد نظر داشته است و بر اساس مکانیسم این طرح نقدینگی تخصیص یافته در جای ویژه خود در بنگاه‌ها هزینه خواهد شد و به بازارهای موازی ورود نخواهد کرد.گفتنی است این طرح که تاکنون در بیش از ٥٢٠ شعبه بانک صادرات ایران، عملیاتی شده است تاکنون با پرداخت بیش ۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به واحدهای تولیدی عملکرد موثری داشته است.

همچنین در طرح تبسم با تمرکز بر ارائه تسهیلات ارزان و کارگشا در قبال سپرده گذاری، بانک صادرات تا دو میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌کند، امکان دریافت تسهیلات تا سقف دو میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی که با نرخ سود صفر درصد و بدون ضامن عملیاتی شده است و با توجه به همین نکته (تسهیلات بدون سود مرابحه) امکان جذابی است که می تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای کسب و کار در شرایط اقتصادی حال حاضر برای مشتریان شبکه بانکی باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز