پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
ست تاپ باکس و یاگیرنده ی دیجیتال یا مبدل وسیله ای الکترونیکی است که وظیفه ی تبدیل سیگنال های ارسال شده از سیستم دیجیتال به فرمت قابل نمایش بر روی تلویزیون را دارد. در سیستم آنالوگ برای مشاهده ی شبکه ها نیازی به مبدل نیست اما در سیستم دیجیتال وجود دستگاه مبدل ضروری می باشد.
کد خبر: ۴۱۴۵۱
تیتر20- اگر این مبدل دستگاهی مشابه گیرنده ی ماهواره باشد اصطلاحاً ست تاپ باکس یا گیرنده ی دیجیتال نامیده می شود. در تلویزیون های مدرن بسیاری از سازندگان گیرنده دیجیتال را در داخل تلویزیون به کار می برند. بنابراین دیگر نیازی به تهیه دستگاه جداگانه نیست.

در گذشته برای تماشای شبکه های آنالوگ نیازمند آنتن هوایی قوی بودیم و البته در اکثر مواقع شبکه ها همراه با برفک و بی کیفیت بودند اما امروزه سیستم دیجیتال جایگزین شده و دیگر این دردسرها وجود ندارد. در ایران در سال 1388 برای نخستین بار تلویزیون دیجیتال راه اندازی شد و کم کم این سیستم تمامی شهرها و روستاها را تحت پوشش قرار داد.

گیرنده ی دیجیتال نسبت به آنالوگ شبکه های تلویزیونی و رادیویی را با کیفیت تر، شفاف تر و بدون هیچ گونه برفکی نمایش می دهد همچنین برای دریافت سیگنال ها وجود آنتن ساده و رومیزی کافی است.

کاربرد ست تاپ باکس

گیرنده های دیجیتال چهار دسته هستند که همگی دارای کاربردی یکسان می باشند که عبارتند از گیرنده دیجیتال تلویزیون، گیرنده دیجیتال موبایل، گیرنده دیجیتال کامپیوتر و گیرنده دیجیتال خودرو. در این مطلب فقط به مورد اول می پردازیم.

گیرنده دیجیتال تلویزیون

همانطور که گفته شد تلویزیون های مدرن دارای گیرنده دیجیتال داخلی بوده و نیازی به دستگاه مبدل جداگانه ندارند اما برخی تلویزیون ها فاقد تیونر دیجیتال هستند در نتیجه کاربر برای دریافت شبکه های تلویزیونی و رادیوی مجبور به استفاده از ست تاپ باکس خواهد بود.

ویژگی های ست تاپ باکس

    RF IN ورودی آنتن

کابلی که متصل به آنتن روی تلویزیون یا آنتن موجود بر روی بام می باشد وظیفه ی انتقال سیگنال دیجیتال به ست تاپ باکس را دارد. پورت ورودی آنتن معمولاً شبیه به ورودی آنتن تلویزیون می باشد. تیونر گیرنده های دیجیتال دارای یک خروجی آنتن نیز می باشد که از آن به منظور دریافت شبکه های آنالوگ استفاده می شود. کابل آنتن هوایی باید از این طریق به دستگاه متصل شود.

    خروجی صدا و تصویر

صدا و تصویر خروجی سیگنال دیجیتال را پردازش کرده و استخراج می شوند. این بخش دارای سه پورت زرد، سفید و قرمز است. پورت زرد رنگ برای تصویر و سفید و قرمز برای دریافت صدا هستند. برخی تلویزیون ها صدا و تصویر را به فرمت های دیگری مانند HDMI خروجی داده و کیفیت شنیداری و بصری بالاتری ایجاد می کنند. البته تلویزیون باید از این قابلیت ها پشتیبانی کند.

    RF Pass Through خروجی آنتن

خروجی RF زمانی کاربرد دارد که دستگاه تلویزیون مورد استفاده کاربر، قدیمی باشد. زیرا دستگاه های قدیمی فاقد ورودی صدا و تصویر A/V می باشند در نتیجه صدا و تصویر به فرمت RF و فرمتی قابل دریافت توسط تلویزیون های آنالوگ تبدیل خواهند شد.

نکات مهم در انتخاب و خرید ست تاپ باکس

    باید برندی معتبر همراه با گارانتی معتبر تهیه نمایید. این دستگاه ها با برندهای مختلف و امکانات متنوعی تولید می شوند که عموماً تفاوت در قابلیت های نرم افزاری و سخت افزاری آن ها است. اما همه از شبکه های HD پشتیبانی کرده و تمامی شبکه های دیجیتال در فرکانس های T1 و T2 را دریافت می کنند. برخی از برندهای معتبر عبارتند از ایکس ویژن، مارشال، مکسیدر و دنای.
    بهتر است دستگاه دکمه ی جلو بدنه داشته باشد تا در زمان نبود یا معیوب شدن کنترل بتوانید از آن ها استفاده کنید. دکمه های جلو بدنه معمولاً برای خاموش و روشن کردن دستگاه، تعویض کانال، افزایش و کاهش صدا و دسترسی به منو هستند.
    برخی دیگر از امکانات مانند پورت USB جهت ضبط برنامه های تلویزیونی و اتصال برخی دستگاه ها، خروجی HDMI، قابلیت EPG و … در تمامی این دستگاه ها وجود دارند و دیگر قابلیتی متمایز به شمار نمی روند. برخی تولیدکنندگان ادعا می کنند که دستگاه های تولیدی آن ها قابلیت پخش تمامی فرمت ها و کدک های ویدیویی را دارند اما این تبلیغ کاملاً اشتباه است و شما در صورت نیاز به دستگاه پخش حرفه ای باید از پخش کننده های حرفه ای مانند اندروید باکس ها استفاده نمایید.

بخش سخت افزاری

بخش سخت افزاری دستگاه گیرنده ی دیجیتال متشکل از اجزای زیر است:

    پردازشگر تصویر
    پردازشگر مرکزی
    حافظه
    تیونر
    اتصال دهنده ها و اینترفیس ها
    منبع تغذیه
    دمودلاتور

اطلاعاتی که توسط اینترفیس ها دریافت می شوند تبدیل به رشته های مولتی دیتا شده و پس از آن دمودله و رمزگشایی می شوند. رشته های دیتا پس از اتمام رمزگشایی به سمت MPEG-4 یعنی کدگشای صدا و تصویر و سیستم پردازشگر مرکزی می روند. تصویر به بلوک گرافیک رفته و در آخر صدا و تصویر باهم به بلوک خروجی خواهند رفت./ال کا ایران
ارسال نظرات
موضوعات روز