جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
گزارش ویژه تیتر20 //
به گفته مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان «طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این شرکت تا پایان سال 98 بیش از دویست هزار پذیرنده در این شبکه ایجاد خواهد کرد و همچنین امکان پرداخت QR را در دسترس بیش از 30 میلیون کاربر از طریق اپلیکیشن‌ تاپ و سایر اپلیکیشن‌های موبایلی قرار خواهد داد».
کد خبر: ۴۱۶۴۹
خدمت جدیدی از تاپ/ پرداخت امن با کدپرداز میسر شد
تیتر20 - ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی با استفاده از کیو آر یکی از اقدامات قابل‌توجه شرکت تاپ است که علاوه بر سهولت، سرعت و ارتقای امنیت پرداخت برای کاربران، آثار مثبتی نیز در صرفه‌جویی‌های ارزی در ارتباط با کاغذ و... دارد.

حرکت به سمت استفاده از روش‌های هرچه جدیدتر و آسان‌تر در حوزه پرداخت الکترونیکی، یک از امتیازهای کلیدی در کسب سهم بیشتر از بازار و ایجاد رضایت در مشتریان است. این قبیل روش‌ها که گاه در قالب استفاده از ابزارهای جدید و گاه با ابداع سازوکارهای نوین منجر به خلق خدمات بهینه برای کاربران شبکه پرداخت الکترونیکی می‌شوند، علاوه بر منافع فراوانی که برای استفاده‌کنندگان دارند، در افقی کلان‌تر آثار مثبت ارزشمندی نیز در اقتصاد ملی بجا می‌گذارند.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان که با نام تجاری تاپ در بازار فعالیت می‌کند بنابر تازه‌ترین گزارش شاپرک در بهمن‌ماه سال جاری سهمی حدود 16 درصدی از کل تعداد تراکنش‌های انجام‌شده، داشته است. این سهم ازنظر مبلغ به بیش از 12.5 درصد می‌رسد که نشانگر سهم از بازار مطلوب این شرکت است.
 
 
خدمت جدیدی از تاپ/ پرداخت امن با کدپرداز میسر شد

خدمت جدیدی از تاپ/ پرداخت امن با کدپرداز میسر شد
بررسی دقیق‌تر این آمار نشان‌می‌دهد با وجود رشد تقریباً مستمر سهم تراکنش‌ها بر بستر اینترنت و درگاه‌های پرداخت، این تراکنش‌های با حضور کارت بر روی دستگاه‌های کارت‌خوان هستند که همچنان بیشترین سهم تعدادی و مبلغی را در کل تراکنش‌های انجام‌شده دارند. 

بنابر گزارش شاپرک در بهمن‌ماه، بیش از دو میلیارد از تراکنش‌های انجام‌شده بر روی دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی بوده که به معنای سهم 90 درصدی این ابزار از تراکنش‌ها است. ازنظر مبلغ نیز تراکنش‌های انجام‌گرفته بر روی کارت‌خوان‌ها تقریباً همین نسبت را با مبلغ تراکنش‌های سایر ابزارها دارد.
 
خدمت جدیدی از تاپ/ پرداخت امن با کدپرداز میسر شد
این سهم بالاتر که به نظر نمی‌رسد حتی در بلندمدت نیز دچار افت محسوسی شود، پیام مشخصی برای فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه پرداخت الکترونیکی دارد؛ ارائه و عملیاتی کردن روش‌های جدید برای این جنس از تراکنش‌ها که بتواند، سرعت و سهولت  بیشتر و درعین‌حال هزینه کمتری داشته باشد، قطعاً یکی از برگ‌های برنده هر شرکتی در کسب سهم بیشتر از بازار خواهد بود.

تجارب پیشین
توجه به نوآوری در حوزه پرداخت‌های الکترونیک با حضور کارت، موضوع تازه‌ای در دنیا و ایران نبوده و نیست. کشورها و شرکت‌های مختلفی تاکنون شیوه‌ها و ابزارهای متنوعی را برای ایجاد سرعت و سهولت بیشتر در انجام این نوع از تراکنش‌های ابداع و فعال کرده‌اند که ازجمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به ان‌اف‌سی (NFC) اشاره کرد.

این روش که در بسیاری از کشورهای جهان بنابر شرایط و مقررات مرسوم در پرداخت‌های الکترونیک یکی از متداول‌ترین شیوه‌های پرداخت با استفاده از کارت‌خوان‌ها است اما باوجود تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بعضاً کلان برخی شرکت‌ها و بانک‌ها نتوانست گسترش یابد. علت این ناکامی را البته باید در فراهم نبودن زمینه‌های مقرراتی خصوصاً در ارتباط با دامنه مبلغی معافیت از واردکردن رمز در تراکنش‌ها جستجو کرد.
بااین‌حال اما فعالان حوزه پرداخت الکترونیکی در ایران، تلاش‌های خود را برای استفاده از تجارب موفق جهانی در اجرای روش‌هایی که بتواند انجام تراکنش‌های با حضور کارت را برای کاربران ساده‌تر، امن‌تر و سریع‌تر کند، ادامه دادند.

کیو آر(QR)
استفاده از فناوری و قابلیت کیو آر ازجمله ابداعاتی است که از گسترش آن در سطح کشورهای جهان چندان نمی‌گذرد ولی باوجود همین مدت نسبتاً کوتاه، توانسته محبوبیت فراوانی در میان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و کاربران به دست آورد.

 راز محبوبیت و فراگیری این روش را شاید بتوان در نقش پررنگ گوشی تلفن همراه در آن دانست که به کاربر اجازه می‌دهد بدون همراه داشتن کارت یا کارت‌های متعدد بانکی، عملیات پرداخت را به‌راحتی انجام دهد. الزام واردکردن رمز در همان گوشی نیز امکان دیگری است که ریسک لو رفتن اطلاعات کارت کاربران را به‌شدت کاهش می‌دهد.

کدهای QR نوعی بارکد دوبعدی است که در سه حالت عددی، عددی-حرفی و تصویری (دودویی) اطلاعات را ذخیره می‌کنند. این کدها به دو روش برای تسهیل پرداخت‌های الکترونیکی قابل‌استفاده هستند.

 در روش اول، خریدار با استفاده از نرم‌افزار نصب‌شده بر روی گوشی هوشمند خود برچسب QR نصب‌شده در فروشگاه یا کد QR نشان داده‌شده بر روی دستگاه کارت‌خوان فروشنده را پویش کرده و تراکنش پرداخت را آغاز می‌کند. در روش دوم، خریدار ابتدا با استفاده از نرم‌افزار نصب‌شده بر روی گوشی هوشمند خود، کد QR حاوی اجازه برداشت مبلغ خرید را ایجاد کرده و سپس فروشنده با استفاده از دستگاه بارکدخوان، کد موردنظر را پویش کرده و تراکنش را اجرا می‌کند. 

پرداخت‌های QR، تاکنون در کشورهای مختلفی نظیر چین، هند، سنگاپور، اندونزی و ژاپن رواج یافته و در برخی از موارد بخش قابل‌توجهی از حجم تراکنش‌های پرداخت را به خود اختصاص داده است.

تاپ؛ پیشتاز کیو آر در ایران
همان‌گونه که گفته شد پرداخت‌های QR از مزایای متعددی نظیر کاهش هزینه توسعه و نگهداری شبکه پرداخت، ارتقای امنیت پرداخت‌ها و ایجاد تنوع در روش‌های پرداخت، برخوردار بوده و موجبات رضایت بیشتر خریداران و فروشندگان را فراهم می‌کنند.

بر همین اساس شرکت تاپ نیز که همواره سعی داشته و دارد در عملیاتی کردن روش‌های نوین پرداخت جزو پیشتازان باشد، به‌تازگی امکان استفاده از این شیوه را برای پذیرندگان و کاربران اپلیکیشن تاپ فراهم آورده است.

دکتر احمد جعفری، مدیر عامل این شرکت درباره اهداف تاپ از ایجاد این امکان گفته است تاپ با توجه به الزامات شرکت شاپرک و همچنین نیاز بازار نسبت به توسعه یک پلتفرم جامع در حوزه پرداخت QR با نام «کدپرداز» اقدام کرده است، به گونه‌ای که قادر باشد علاوه بر امنیت بالای پرداخت، نیازهای پذیرندگان و کاربران نهایی خود را با سرعت پاسخ گفته و راحتی و سهولت را برای ایشان به ارمغان بیاورد.

اقدام تاپ برای گسترش و تسهیل استفاده از خدمات پرداخت های QR در شرایطی صورت می گیرد که با توجه به گسترش ویروس کرونا و ایجاد بحرانی تازه در کشور، پرداخت های غیر تماسی می تواند یک نیاز اساسی در بازار و مشتمل بر مزایای متعددی برای عموم استفاده کنندگان باشد، عدم نیاز به پرداخت نقدی، عدم نیاز به لمس کارت بانکی یا دراختیارگذاری آن به سایر افراد جز دارنده اصلی، از مزایایی است که می توان در این شرایط بحرانی برای پرداخت های مبتنی بر کیوآر قائل شد و باید تاپ را پیشتاز این عرصه دانست.

این راهکار علاوه بر روش‌های معمول مانند برچسب و استند، قابلیت نمایش بر دستگاه‌های کارتخوان شرکت تاپ را نیز دارد که در این مدل پذیرنده قادر است در لحظه از نتیجه تراکنش در کارتخوان مطلع شود. همچنین پذیرنده می‌تواند در اپلیکیشن موبایلی تاپ نسبت به مشاهده و دریافت گزارش تراکنش‌های خود اقدام کند.

به گفته مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان «طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این شرکت تا پایان سال 98 بیش از دویست هزار پذیرنده در این شبکه ایجاد خواهد کرد و همچنین امکان پرداخت QR را در دسترس بیش از 30 میلیون کاربر از طریق اپلیکیشن‌ تاپ و سایر اپلیکیشن‌های موبایلی قرار خواهد داد».



ارسال نظرات
موضوعات روز