پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
به‌تازگی کتابی نوشته شریل رزندرز با ترجمه مرضیه هاتف‌جلیل وارد بازار شده که در آن روند و انواع تکنیک‌های چاپ و نقاشی پارچه تشریح شده است.
کد خبر: ۴۱۶۶۷
تیتر20- یکی از جذاب‌ترین راهکارها برای تنوع‌بخشی به انواع و اقسام پوشیدنی‌ها و اکسسوری لباس، استفاده از تکنیک‌های چاپ و نقاشی است که اتفاقاً این روزها به‌شدت متداول شده و افرادی که آشنایی مقدماتی با هنرهای تجسمی دارند، برای لبا‌س‎‌های خود و اطرافیانشان از این تکنیک‌ها جهت رنگ و لعاب بخشیدنی متفاوت بهره می‌گیرند.

آموزش نقاشی پارچه و همچنین دوره‌های متنوع تئوری و کارگاهی شناخت انواع پارچه، بوم‌سازی با انواع پارچه، رنگ‌آمیزی و ایجاد نقش‌های متنوع روی پارچه و لباس با این نگاه رونق گرفته و خیلی‌ها با مراجعه به فضای مجازی و با کمترین زحمت، در حال کسب این مهارت‌ها هستند.

دوره‌های آموزش نقاشی پارچه نیز دوره‌هایی کارگاهی هستند و کاربرد زیادی در طراحی لباس و پارچه دارد که شامل آموزش نقاشی روی پارچه با طرح‌های مختلف و جذاب به همراه بهترین آموزش‌های نقاشی و چاپ روی پارچه هستند و با توجه به افزایش نیاز و تقاضا در مباحث مد و لباس و دکوراسیون نقاشی و چاپ روی پارچه می‌تواند به‌عنوان فرصت شغلی و کارآفرینی به شمار بیاید.

نقاشی بر روی پارچه می‌تواند بر روی موارد دیگری چون لباس، تی‌شرت، کفش، مانتو و شال نیز انجام شود و همین امر به افزایش کاربردهای این مهارت کمک می‌کند.

به‌تازگی هم کتابی با عنوان "تکنیک‌های چاپ و نقاشی پارچه" نوشته شریل رزندرز و با ترجمه مرضیه هاتف‌جلیل از سوی انتشارات "جمال هنر" وارد بازار شده که در این کتاب نویسنده طی 320 صفحه به تشریح و توضیح روند و انواع تکنیک‌های چاپ و نقاشی پارچه می‌پردازد.

با ذکر این مقدمه و در این مجال به برخی انواع چاپ و نقاشی روی پارچه نگاهی می‌اندازیم:

چاپ ترانسفر روی کاغذ، برگردان روی پارچه

یکی از روش‌های چاپی که علی‌رغم کاربرد بسیار متنوع در صنعت نساجی، هنوز جای پای محکمی در ایران ندارد، چاپ ترانسفر است. البته این وضع چندان هم دور از انتظار نیست، چرا که صنعت پوشاک به‌عنوان کاربری اصلی این شیوه چاپی در کشور ما جایی ندارد. این چاپ می‌تواند کیفیت خیلی خوبی داشته باشد و استفاده اصلی‌ آن برای چاپ فانتزی پارچه است اما متأسفانه در کشور ما به کیفیت ترانسفر چندان اهمیت نمی‌دهند. در بازار ترانسفر نامرغوب، رول‌های چاپ شده آماده که از چین وارد می‌شوند هم وجود دارند که مشتریان تکه تکه آن‌ها را می‌خرند و روی پارچه برگردان می‌کنند.چاپ ترانسفر در ایران بازار قاچاق هم دارد، یعنی پوشاکی در بازار وجود دارد که مشخص است طرح‌هایشان بدون مجوزند و در چاپخانه‌های زیرزمینی چاپ شده‌اند.

 

چاپ سیلک

چاپ روی نایلون از زیرمجموعه‌های چاپ سیلک است. چاپ سیلک چاپ رنگ روی انواع سطوح صاف است مانند چاپ روی پلاستیک، چاپ روی تی‌شرت، چاپ روی لباس، چاپ روی سی دی، چاپ روی پارچه، چاپ روی چرم و کیف و...

مواد مورد نیاز در چاپ سیلک شامل میز نور شابلون کاردک مواد حساس کننده کاغذ کالک و رنگ هستند. میز نور یا قید نور از یک میز جعبه مانند تشکیل شده که درون آن لامپ‌های ماوراءبنفش قرار گرفته و به سلیقه  شرکت سازنده تایمر و فن خنک‌کننده و آیینه ضد موج برای دو برابر کردن نور در آن استفاده شده است. شابلون چاپ سیلک از یک چارچوب چوبی یا آلومینیومی تشکیل شده که با توری مخصوص چاپ سیلک پوشانده می‌شود. در چاپ سیلک ابتدا مواد حساس به نور را روی شابلون آماده می‌کشند به نحوی که یک لایه نازک از این ماده توری را بپوشاند سپس طرح آماده‌شده در کامپیوتر را روی کاغذ کالک پرینت گرفته و با شابلون روی میز نور قرار می‌دهند و سه تا پنج دقیقه نوردهی می‌کنند. بعد از این زمان طرح روی توری شابلون حک می‌شود. سپس شابلون را با فشار آب شستشو می‌دهند تا منافذ توری در قسمت‌هایی که طرح حک شده پاک شود حال شابلون برای کار آماده هستند. در چاپ دستی شابلون را روی سطح صاف قرار داده و کاردک رنگ را با دست روی آن می‌کشند و در چاپ اتوماتیک شابلون را روی دستگاه می‌بندند تا دستگاه کار کاردک‌کشی را انجام دهد دستگاه‌های چاپ سیلک دستی شرکت ایران‌مهر شامل لامپ‌های ماوراءبنفش هیتاچی ژاپن است که این لامپ‌ها دارای کیفیت و عمر بسیار بالایی هستند ضمن اینکه در این دستگاه‌ها از تایمر فول دیجیتال با 10 حافظه اتوماتیک و فن خنک‌کننده و آیینه ضد موج استفاده شده و روکش دستگاه نیز ضد آب و خش هستند این دستگاه‌ها یک سال گارانتی بدون قید و شرط و 10 سال پشتیبانی دارد.

چاپ سیلک‌چاپ سیلک اسکرین یا چاپ دستی روی لباس

چاپ سیلک‌چاپ، سیلک اسکرین یا چاپ دستی روی لباس، روشی است که با رنگ مخصوص، طرح روی پارچه و لباس چاپ می‌شود. البته ناگفته نماند استفاده از این چاپ نیاز به تجربه دارد یعنی حداقل چند هفته طول می‌کشد تا شما به نتیجه دلخواه برسید.

این هم توضیح چاپ سیلک چاپ سیلک اسکرین یا چاپ سیلک روشی برای چاپ تصویر است. در این روش از پارچه با توری با سوراخ‌های بسیار ریز استفاده می‌شود. توری در قابی ثابت می‌شود. تصویر مورد نظر روی این توری نقش می‌شود. سپس بخش‌هایی از تصویر که نباید رنگ بخورد با ماده‌ای مسدودکننده مانند موم پوشیده می‌شود. این قاب توری را در این حالت شابلون یا کلیشه می‌نامند. سپس مرکب چاپ یا رنگ را با فشار کاردک یا غلتک به سطح چاپ شونده منتقل می‌کنند. رنگ یا مرکب فقط از بخش‌هایی که مسدود نشده به کاغذ یا سطح چاپ شونده منتقل می‌شود و تصویر روی آن ظاهر می‌گردد. با این روش می‌توان بر روی مواد مختلف چاپ‌های تک‌رنگ یا چندرنگ صورت داد. با سیلک اسکرین می‌توان روی انواع مواد مانند پارچه و چینی و سرامیک و فلز و غیره تصویر چاپ کرد.

چاپ ترافارد

چاپ ترافارد از گروه چاپ‌های دستی به شمار می‌رود و انجام دادن آن با کمی دقت برای همه امکان‌پذیر است. ابتدا طرح مورد نظر را با ماژیک روی طلق‌های شفاف که در رنگ‌های مختلف موجود می‌کشیم. سپس با کاتر یا هر وسیله تیز دیگری طرح رو در جاهایی که به هم نزدیک نیستند برش می‌دهیم و به همین ترتیب امکان دارد یک طرح ۴ یا ۵ شابلون داشته باشد. ابر را به‌صورت بالشتکی می‌سازیم، شابلون رو روی کاغذ قرار داده و به‌آرامی رنگ رو به کاغذ منتقل می‌کنیم. برای چاپ روی هر سطحی (شیشه، چوب، چرم، انواع کاغذ و مقوا، پارچه و...) این روش چاپ مناسب است. برای چاپ لباس هم از چاپ ترافارد استفاده می‌شود و تنها رنگ‌ها فرق دارند./هنرآنلاین
برچسب ها: چاپ لباس نقاشی
ارسال نظرات
موضوعات روز