جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
در حال حاضر حدود 90 درصد صادرات کفش ایران به کشورهای عراق و افغانستان و آذربایجان است که عمده آن مربوط به کفش‌های با رویه غیر چرمی است.
کد خبر: ۴۱۸۵۳
تیتر20- سهم صادرات کفش ایران به اوراسیا از واردات کفش اوراسیا حدود ۸ هزارم درصد است. این بخشی از صحبت‌های علی لشگری عضو هیئت‌ مدیره جامعه صنعت کفش ایران است.

در این مطلب و با تکیه بر گفت‌وگوی سایت تعادل با علی لشگری، سهم صادرات کفش ایرانی به نقاط مختلف جهان طی سال 98 را بررسی می‌کنیم.

واقعیت این است که فعلاً ردیف تعرفه ۶۴ کفش در لیست ترجیحات تعرفه‌ای وارد نشده و در حال حاضر بالا بودن تعرفه واردات کفش به این پنج کشور خود مانعی بزرگ برای کاهش سهم ما محسوب می‌شود.

از طرفی انتقال پول از روسیه به ایران در حد غیرممکن است ‌و به‌سختی انجام می‌شود و نکته مهم دیگر اینکه‌ ورود به بازار روسیه با روش‌های کلاسیک بازاریابی انجام نمی‌شود و شبکه‌های بسته ارتباطی در آن کشور کار ورود به بازار مصرف را سخت می‌کند.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که ظرفیت بسیار بالایی در اوراسیا برای کفش ایران وجود دارد و در آینده در صورتی که کفش نیز به لیست ۵۰۲ قلم کالایی که اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای صادرات ایران ترجیحات تعرفه‌ای، در نظر گرفته، اضافه شود، شاهد بهبود رقم صادرات کفش ایرانی خواهیم بود.

از ۳‚۳ میلیارد دلار واردات انواع کفش در سال ۲۰۱۸ حدود 1.7 میلیارد دلار معادل ۵۱ درصد آن مربوط به کفش‌های با رویه چرم طبیعی است و ۷۶۸ میلیون دلار کفش‌های با رویه غیر چرمی و ۷۱۴ میلیون دلار کفش‌های با رویه پارچه‌ای است و بررسی ترکیب صادرات ایران نشان می‌دهد که حدود ۹۵ درصد صادرات مربوط به کفش‌های غیر چرمی و پارچه‌ای‌ است و فقط کمتر از ۵ درصد آن کفش‌های با رویه چرمی است.

در حال حاضر حدود ۹۰ درصد صادرات کفش ایران به کشورهای عراق و افغانستان و آذربایجان است که عمده آن مربوط به کفش‌های با رویه غیر چرمی است. وی اذعان داشت: تغییر جهت از کشورهای فوق به بازار اوراسیا و به‌خصوص روسیه با فرض پذیرش کفش به اقلام تجارت ترجیحی ایران با اوراسیا، مستلزم کار زیاد هم در بخش تولید و هم در بخش بازاریابی است که بتواند متناسب با سلیقه این کشورها بازار مصرف آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

به دلیل بالا بودن تعرفه‌های ورودی مربوط به کفش، صادرات به کشورهای فوق توسط تولیدکنندگان ایرانی مزیت نخواهد داشت، ضمن اینکه چینی‌ها با برخورداری از مرزهای مشترک با روسیه به‌صورت قاچاق و در تیراژ بالا کفش به روسیه صادر می‌کنند؛ به‌طوری‌که حدود ۵۳ درصد واردات 4.3 میلیارد دلاری به روسیه از کشور چین صورت گرفته است.

برای صادرات کفش به کشور‌های اوراسیا ازجمله روسیه، غیر از عامل قیمت و مزیت‌های قیمتی، باید به جایگاه بازاریابی و شناخت دقیق بازار و کیفیت محصولات صادراتی و‌ شناخت سلیقه‌های مشتریان بازار‌های هدف نیز توجه داشت.

مجموع واردات کفش به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۸ به حدود 4.5 میلیارد دلار بود که به ترتیب روسیه با واردات 4‚3 میلیارد دلاری حدود ۷۶ درصد، قرقیزستان با ۳۷۳ میلیون دلار حدود هشت درصد، بلاروس با ۳۳۵ میلیون دلار واردات حدود 7.5 درصد، قزاقستان با ۲۹۴ میلیون دلار حدود 6.5 درصد و ارمنستان با ۵۴ میلیون دلار حدود 1.2 درصد از این بازار سهم داشتند.

ایران در بین گروه‌های مختلف کفشی، بیشترین واردات مربوط به کفش‌های با ردیف تعرفه‌ای ۶۴۰۳ (رویه چرم) به ارزش دو میلیارد دلار و سهم حدود ۴۵ درصد بود که در این میان روسیه با 1.7 میلیارد دلار حدود ۵۱ درصد و بلاروس با ۱۶۰ میلیون دلار حدود ۴۸ درصد بیشترین سهم کفش‌های با رویه چرمی را در بین این پنج ۵ کشور داراست.

رتبه دوم و سوم واردات مربوط به کفش‌های با ردیف تعرفه‌ای ۶۴۰۲ با رویه پلاستیکی با 1.2 میلیارد دلار و ردیف تعرفه‌ای ۶۴۰۴ با رویه پارچه‌ای با ۷۹۷ میلیون دلار است./ هنرآنلاین


ارسال نظرات
موضوعات روز