جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
تیتر20 بررسی می کند؛
مرور کارنامه سایپا در سال 98 نشان می دهد این شرکت با وجود تحریم توانسته در تولید به ثباتی نسبی برسد و همچنین از توسعه محصول نیز غافل نماند. این شرکت همچنین موفق شد با افزایش سرمایه خود در بورس، این شرکت را از شمولیت ماده ۱۴۱خارج سازد.
کد خبر: ۴۱۹۴۹
سایپا در 98 چه کرد؟

تیتر20 - مرور کارنامه سایپا در سال 98 نشان می دهد این شرکت با وجود تحریم توانسته در تولید به ثباتی نسبی برسد و همچنین از توسعه محصول نیز غافل نماند. این شرکت همچنین موفق شد با افزایش سرمایه خود در بورس، این شرکت را از شمولیت ماده ۱۴۱خارج سازد.

تولید: همین که سایپا توانست در مقاطعی از سال جاری، خود را به عنوان بزرگترین خودروساز کشور از جنبه تیراژ، معرفی کند، خود نشان می دهد این شرکت موفق شده عملکرد نسبتا قابل قبولی در تولید با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم، داشته باشد. 

آمارهای وزارت صنعت،معدن و تجارت را که مرور کنیم، متوجه خواهیم شد سایپا در برخی ماه ها به ویژه طی نیمه دوم سال، صاحب بیشترین تیراژ بین شرکت های خودروساز کشور بوده است. این موضوع سبب شده سایپا به طور موقت (و البته با کمک پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه اش) عنوان بزرگترین خودروساز ایران را نصیب خود کند. 

سایپایی ها همچنین توانستند از شر خودروهای ناقص (خودروهایی که به دلیل کسری قطعه در کف کارخانه مانده بودند)، رها شده و ظاهرا از مقطعی به بعد، دیگر محصول دارای کسری قطعه نیز تولید نکردند.

البته که سایپا نیز مانند دیگر خودروسازان داخلی هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به ظرفیت اسمی خود دارد و همچنین طبق آخرین آمار، از تیراژ سال گذشته اش عبور نکرده است. بنابر آمار وزارت صمت، نارنجی های جاده مخصوص در 11 ماه امسال 238 هزار و 994 دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده اند که حکایت از نزدیک شدن آنها به رقم تولید سال گذشته شان دارد.
 
فروش: بدون شک نمی توان ادعا کرد که همه مشتریان سایپا از روند فروش و عرضه محصولات این شرکت طی سال 98 رضایت دارند، زیرا طوق تعهدات معوق هنوز هم بر گردن این شرکت سنگینی می کند. منهای نکاتی که به پیش فروش محصولات توسط سایپا وارد است، این موضوع را که تحریم و مشکلات مالی نیز تاثیر زیادی روی معوق شدن تعهدات این شرکت گذاشته اند، نمی توان منکر شد. 

اگرچه سایپا هنوز نتوانسته تمام تعهدات معوق خود را به طور کامل برطرف کند، اما روند تحویل خودروهای ثبت نامی را طی سال جاری و به واسطه افزایش تیراژ، نسبتا بهبود داد. 

سایپایی ها همچنین سعی کردند با روش فروش فوری از التهابات بازار بکاهند، اما مسائلی مانند تورم انتظاری و قیمتگذاری دستوری و تقاضای کاذب، اجازه رسیدن این شرکت به هدفش را نداد.

قیمت: مانند دیگر خودروسازان نیمه دولتی کشور، سایپا هم امسال را با قیمتگذاری دستوری پشت سر گذاشت و اجازه نیافت محصولات خود را در حاشیه بازار، قیمتگذاری کند. همین موضوع سبب شد اختلاف زیادی بین قیمت کارخانه و بازار محصولات این شرکت ایجاد شود و رشد تقاضای کاذب و شارژ دلالی و واسطه گری، قیمت ها را بالا و بالاتر ببرد. 

رانتی که از ناحیه اختلاف قیمت کارخانه و بازار محصولات سایپا ایجاد شد، به جیب دلال ها و واسطه گران و غیر مصرف کنندگان واقعی خودرو رفت و این شرکت به عنوان تولیدکننده، سهمی از آن نداشت. اینکه مثلا قیمت پراید در بازار به بالای 70 میلیون تومان رسید، نفعی برای سایپا نداشت، زیرا این شرکت پراید را بین 25 تا 30 میلیون تومان ارزان تر به دست مشتریان رساند.

افزایش سرمایه: سایپا مانند ایران خودرو، در انتهای نیمه نخست امسال به دلیل فزونی گرفتن زیان انباشته اش نسبت به نصف سرمایه ثبتی در بورس، مشمول ماده 141 قانون تجارت شد. این به معنای ورشکستگی سایپا بود، از همین رو نارنجی های جاده مخصوص برای عبور از این بحران، تجدید ارزیابی اموال و دارایی های خود را در دستور کار قرار دادند. در نهایت چندی پیش مدیرعامل سایپا رسما اعلام کرد که با توجه به تجدید ارزیابی انجام شده، سرمایه این شرکت به روز و دومین خودروساز بزرگ ایران از ورشکستگی خارج شده است.

توسعه محصول: سایپایی ها در سال 98 از چند خودرو جدید رونمایی کردند تا با وجود تحریم، از توسعه محصول عقب نمانده باشند. گل سرسبد این خودروها "شاهین" (همان رهام سابق) است که در سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.     

ارسال نظرات
موضوعات روز