پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از افزایش حجم پسماند در پی شیوع کرونا خبر داد.
کد خبر: ۴۱۹۸۱
تیتر20- «صدرالدین علیپور» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ادامه زباله‌گردی در برخی مناطق پایتخت گفت: ممنوعیت تفکیک در مناطق در دستور کار قرار گرفت، اما ممکن بود افرادی به صورت غیررسمی تفکیک را انجام دهند و در همین راستا از دادستانی درخواست کردیم در صورت مشاهده با آنها برخورد داشته باشند، چرا که شهرداری ضابط قضائی نیست و نمی‌تواند به تنهایی برخورد داشته باشد. طی مذاکراتی که با فرمانده نیروی انتظامی داشتم، مقرر شد اقدامات سختگیرانه‌تری در این باره انجام شود. 

او در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت در رفتار شهروندان در خصوص ریختن زباله روی زمین تغییری ایجاد شده است؟ گفت: بله، با اطلاع رسانی که از طریق رسانه‌ها در خصوص کاهش پسماند و رها کردن دستکش و ماسک انجام شد، رفتار شهروندان بهبود داشته است. 

علیپور با اشاره به اینکه طرح تفکیک در پی شیوع کرونا اجرائی نمی‌شود، گفت: از شهروندان درخواست داریم تلاش کنند تا پسماند کمتری تولید شود، از ظروف یکبار مصرف حداقل استفاده  شود، پسماندهای غذایی، آب و شیرابه تا جائی که ممکن است وارد پسماند نشود تا اگر پسماند آلوده‌ای وجود داشت منتشر نشود. رها کردن دستکش‌ها باعث می‌شود کارگران خدمات شهری مجبور شوند آنها را از روی زمین جمع کنند که احتمال انتقال بیماری را افزایش می‌دهد و باز هم تاکید می‌کنیم که دستکش و ماسک را در پلاستیک جداگانه‌ و در مخازن قرار دهند، چرا که همه پسماندها دفن می‌شود.

او با اشاره به اینکه اجرای طرح کاپ باعث شد حجم پسماند از ۷ هزار و ۵۰۰ تن به ۴ هزار و ۸۰۰ تن در روز کاهش یابد به افزایش مجدد حجم پسماند در پی شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: اما لغو طرح تفکیک در این مدت باعث شد تا حجم پسماند مجددا به رقم بالای ۷ هزار تن برسد که این از طرفی نشان دهنده اجرای درست طرح تفکیک است. 

علیپور در پاسخ به این سوال که آیا سوزاندن زباله‌های بیمارستانی در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: برای زباله‌های بیمارستانی سایت جداگانه‌ای در نظر گرفته شده و در این مدت تعداد خودروهای حمل افزایش یافته است، اما برای بیمارستان‌هایی که مخصوص بیماران مبتلا به کرونا هستند، خودروهای مجزائی درنظر گرفته شده‌اند و زباله ها را جداگانه جمع آوری می‌کنند.

او ادامه داد: اما برای سوزاندن زباله‌ها به دلیل آنکه با توجه به حجم پسماند و ارزش حرارتی متفاوت باید تغییراتی در سیستم کوره ایجاد شود، در حال مذاکره هستیم که اگر این روند از یک ماه طولانی‌تر شد، بتوانیم فرایندی ایجاد کنیم تا پسماندهای بیمارستانی را بسوزانیم. 

علیپور در پاسخ به این سوال که آیا در این شرایط سوزاندن زباله‌های بیمارستانی بهتر نیست؟ گفت: بله، همینطور است، در دنیا اصول بر این است که بیمارستان‌ها زباله سوزهای کوچکی دارند و زباله‌ها را در چنین شرایطی در همان محیط می‌سوزانند و از جابجایی پرهیز می‌شود، اما از آنجائی که این سیستم را در بیمارستان‌های بزرگ نداریم، مجبور هستیم با تمهیدات جدی‌تری این اقدام را خودمان انجام دهیم. به بیمارستان‌ها تذکر داده‌ایم که تفکیک را جدی‌تر انجام دهند، زباله‌ها چند لایه ایزوله شوند و در اتوکلاو قرار گیرد تا به گونه‌ای تحویل کارگران ما شود که حداقل مخاطره را برای آنها در پی داشته باشد. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: این مساله می‌تواند تلنگری باشد برای بیمارستان‌ها که به زباله‌سوز مجهز شوند.

او در خصوص حجم زباله‌های بیمارستانی پایتخت در پی شیوع کرونا و تغییر آن نسبت به قبل گفت: روزانه در حدود ۷۰ تا ۸۰ تن زباله از تمام بیمارستان‌ها تولید می‌شود و به نسبت قبل تغییر چندانی نداشته است./ ایلنا

ارسال نظرات
موضوعات روز