پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
اقتصاددان ارشد فائو و تحلیلگران کشاورزی هشدار دادند، قرنطینه و خرید وحشت زده غذا به دلیل شیوع ویروس کرونا ممکن است باعث افزایش تورم جهانی مواد غذایی شود.
کد خبر: ۴۲۰۳۰
تیتر20- کشورهای ثروتمند جهان در پی شیوع ویروس کرونا در سراسر اروپا و آمریکا و تلفات چشمگیری که از شمار قربانیان کرونا در چین فراتر رفته است، کمک‌های بی‌سابقه‌ای را به اقتصاد جهانی تزریق کرده‌اند.

با بیش از ۲۷۰ هزار مورد آلودگی به ویروس کرونا و بیش از ۱۱ هزار مرگ، این اپیدمی جهان را مبهوت کرده و باعث شده با دوره‌هایی مانند جنگ جهانی دوم و اپیدمی آنفلوآنزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ مورد مقایسه‌ قرار گیرد.

عبدالرضا عباسیان، اقتصاددان ارشد سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اظهار کرد: با وجود وفور عرضه غلات و دانه‌های روغنی از سوی صادرکنندگان بزرگ، خرید وحشت زده از سوی واردکنندگان بزرگ مانند شرکت ها یا دولت ها برای ایجاد بحران کفایت می‌کند.

وی در مصاحبه تلفنی از شهر رم به رویترز گفت: مسئله عرضه نیست بلکه تغییر رفتار در خصوص امنیت غذا است. اگر خریداران بزرگ تصور کنند که نمی‌توانند در ماه مه یا ژوئن گندم یا برنج کافی تامین کنند، در این صورت ممکن است به وقوع بحران تامین غذای جهانی منجر شود.

مصرف کنندگان در سراسر جهان از سنگاپور گرفته تا آمریکا در هفته‌های اخیر جلوی سوپرمارکت ها صف کشیده‌اند تا اقلامی مانند برنج و ضدعفونی‌کننده دست و دستمال کاغذی را خریداری و انبار کنند.

شاخص قیمت گندم در بازار شیکاگو هفته گذشته بیش از شش درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش هفتگی در ۹ ماه گذشته بود. همزمان، قیمت برنج در تایلند که دومین صادرکننده بزرگ برنج در جهان است، افزایش یافته و به بالاترین حد از اوت سال ۲۰۱۳ صعود کرده است.

صنعت غلات فرانسه به زحمت تلاش می‌کند کامیون و نیروی کار کافی برای ادامه فعالیت کارخانه‌ها و بنادر پیدا کند، زیرا خرید وحشت زده پاستا و آرد با افزایش صادرات گندم مصادف شده است.

به گفته نمایندگان صنعت غذا و کشاورزان، محدودیت هایی که از سوی برخی از کشورهای اتحادیه اروپا در عبور و مرز مرزی با کشورهای همسایه در پی شیوع کرونا وضع شده هم تامین غذا را مختل کرده است.

با این حال طبق ارزیابی وزارت کشاورزی آمریکا، پیش بینی می‌شود ذخایر جهانی گندم در سال زراعی منتهی به ژوئن، به ۲۸۷.۱۴ میلیون تن در مقایسه با ۲۷۷.۵۷ میلیون تن در سال پیش از آن افزایش پیدا کند. همچنین موجودی برنج جهان به ۱۸۲.۳ میلیون تن در مقایسه با ۱۷۵.۳ میلیون تن در سال پیش افزایش خواهد داشت.

به گفته تحلیلگران، لجستیک هم موضوع جهانی مهمی خواهد بود. خریداران آسیایی هفته گذشته به دلیل ابهاماتی که در بازار وجود داشت، فعالیتی نداشتند. واردکنندگان گندم آسیا از جمله اندونزی که بزرگترین واردکننده گندم در این منطقه است، در بحبوحه مازاد عرضه جهانی، مشغول خرید محموله‌هایی بزرگی از منطقه دریای سیاه بودند.

کشورهای صادرکننده نفت در خاورمیانه که واردکننده غلات هستند هم احتمالا در پی سقوط بیش از ۶۰ درصدی قیمت های نفت در سال جاری از نظر مالی تحت فشار قرار خواهند گرفت.

بر اساس گزارش رویترز، عباسیان در این باره گفت: ظرفیت صادرکنندگان بزرگ نفت برای خرید غلات با توجه به افت شدید قیمت های نفت و کاهش ارزش پول ملی آنها کاهش پیدا کرده است و ظرفیت کمتری برای اقدامات سیاستی به منظور تقویت و حمایت از اقتصادها وجود خواهد داشت./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز