جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۵
براساس گزارش مرکز آمار ایران، استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۱۸.۴ درصدی، بیشترین بیکاری را در استان‌های کشور دارد.
کد خبر: ۴۲۰۵۱
تیتر20- مهم‌ترین چالش اقتصادی استان کرمانشاه، نرخ بالای بیکاری است. گزارش آسیب‌شناسی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نیز در اولین شاخص این استان، از نرخ بیکاری نام می‌برد. وجود حدود ۱۵۵ هزار نفر بیکار در کرمانشاه، این استان را از نظر نرخ بیکاری در سال‌های گذشته همواره در رتبه‌های اول تا سوم قرار داده است.

در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۹۰ علی‌رغم سرمایه‌گذاری مبلغی در حدود ۷۸۰ هزار میلیارد تومان، تعداد ۲ هزار نفر از تعداد شاغلین استان کاسته شده که این امر به معنای بی‌نتیجه بودن سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این بازه زمانی در جهت بهبود وضعیت اشتغال است.

طی سال‌های ۷۹ تا ۹۲، استان کرمانشاه در حدود ۵ درصد رشد واقعی را تجربه کرده است که این میزان رشد موجب شده است که توان تولیدی استان ۳۰ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری و در ردیف آخرین استان‌های کشور باشد.

همچنین تولید ناخالص سرانه استان از ۳۳ میلیون ریال در سال ۸۱ به ۵۰ میلیون ریال در سال ۹۲ رسیده که از میانگین کل کشور پایین‌تر است.

حجم پس‌اندازهای سیستم بانکی استان کرمانشاه ۶۴۰۰ میلیارد تومان است که این میزان کمتر از یک درصد حجم پس‌اندازهای سیستم بانکی کشور را شامل می‌شود. این در حالی است که این استان حدود ۳ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است.

همچنین از نظر نرخ تورم در ۱۲ سال اخیر، استان کرمانشاه با میانگین ۲۰ درصد همواره رتبه اول کشور بوده است.

۴۳ درصد از ۹۶۳ واحد صنعتی استان در شرایط کنونی تعطیل بوده و ۵۵ درصد از این واحدها با نیمی از ظرفیت خود به فعالیت ادامه داده و با مشکلات گوناگونی مواجه هستند.

اما درباره نرخ بیکاری در استان کرمانشاه، آمارهای متفاوتی وجود دارد. استان کرمانشاه در بعضی از فصل‌ها دارای رتبه یک بیکاری در کشور بود. پس از چند سال تکیه زدن بر کرسی نخست بیکاری کشور، کرمانشاه در فصل بهار ۹۸ بر اساس اعلام مرکز آمار ایران با رتبه اول خداحافظی کرد و در رده پنجم قرار گرفت.

اما آمار پاییز ۹۸ نشان می‌دهد که در بین استان‌های دارای نرخ بیکاری ۲ رقمی، استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۱۶.۲ درصد همچنان در صدر بیکاری‌ترین استان کشور قرار دارد.  

همچنین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در این استان بسیار بالاست. نرخ بیکاری بین فارغ‌التحصیلان و یا افراد در حال تحصیل در مراکز آموزش عالی که در گروه جمعیتی فعال قرار دارند، در کشور ۱۸.۳ و در استان کرمانشاه ۲۸.۵ درصد است.

تعداد افراد فارغ التحصیل و یا درحال تحصیل استان ۲۸۰ هزار و ۴۶۹ نفر است که از این تعداد ۱۸۰ هزار نفر جزو جمعیت فعال و ۱۰۲ هزار نفر هم در گروه جمعیتی غیرفعال قرار دارند. از کل جمعیت فعال یادشده، ۱۲۷ هزار و ۱۷۴ نفر شاغل و ۵۰ هزار و ۷۷۵ نفر بیکار هستند./ ایرنا

ارسال نظرات
موضوعات روز