چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان، علاوه بر تاثیراتی که بر زندگی اجتماعی و فردی افراد دارد بر اقتصاد جهانی و به طور خاص بر اقتصاد کشورهای درگیر نیز اثرگذار است و بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک را تحت تاثیر خود قرار داده است.
کد خبر: ۴۲۱۳۱
تیتر20–  موارد زیادی را درخصوص رفتار و عملکرد شرکت های اقتصادی در کشور در مواجهه با ویروس کرونا میتوان بررسی کرد. پیش از شیوع این ویروس در کشور، بسیاری از شرکت ها و فعالان اقتصادی با موانع و مشکلاتی برای تولید از جمله کمبود مواد اولیه، عدم حمایت نهادهای مرتبط اقتصادی، کاهش تولید، تحریم ها و... مواجه بودند و با شیوع ویروس کرونا علاوه بر موارد مطرح شده، مشکلات و نگرانی هایی درخصوص اشتغال و سرمایه های انسانی نیز مطرح شده است. در وضعیت فعلی مشکلاتی مانند کاهش تقاضا، توقف صادرات محصولات، تعدیل نیروهای کار در برخی از شرکت ها به دلیل کمبود منابع مالی و موضوعات دیگری به موانع قبلی افزوده شده است.

نمودار زیر که با جمع آوری و تحلیل داده ها از وضعیت منابع انسانی شرکت ها در اواخر اسفند 98 به دست آمده است این موانع را نشان می دهد:



بسیاری از مسئولان با فراهم آوردن شرایط دورکاری برای کارکنان خود، توانسته اند هم سلامت جسمی و آرامش روحی کارمندان خود را حفظ کنند و هم بازدهی مورد نظر خود را به دست آورند اما فعالیت های اقتصادی زیادی مانند کارخانجات تولیدی مواد غذایی، بهداشتی، مواد ضدعفونی کننده، دارو و... در کشور وجود دارد که بایستی به فعالیت خود ادامه داده و اقلام مورد نیاز مردم را تهیه کنند اما توجه به این نکته نیز ضروری است که این شرکت ها و کارخانجات تولیدی بایستی با فراهم آوردن مواد ضدغفونی کننده و بهداشتی و رعایت تمام نکاتی که از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری می کند، سلامت کارکنان و محصولات تولیدی خود را در اولویت قرار دهند.

شیوع این ویروس در جهان و از جمله  در کشور ایران موجب افت و ضربه به صنایع بزرگی مانند صنعت حمل و نقل هوایی، زمینی، صنعت گردشگری، بازرگانی و بسیاری صنایع دیگر و شرکت های زیرمجموعه آنها شده و تاثیر فزاینده ای بر اقتصاد جهانی گذاشته است. در این شرایط، لازم است که مسئولان اجرایی و مقامات سیاست گذار مجموعه ای از مقررات را برای فعالیت های اقتصادی نیز اجرا کنند. ذکر این نکته نیز ضروری است که میزان آمادگی بالای شرکت ها برای مقابله با حوادث و اتفاقات سریع و پیش بینی نشده نیز لازم است. علاوه بر این موضوع، دولت، فعالان اقتصادی، مدیران شرکت ها، سرمایه گذاران و... بایستی برای مشکلات و ضررهای اقتصادی که ممکن است پس از پشت سر گذاشتن و توقف شیوع این ویروس به وجود آید نیز برنامه ریزی انجام داده و تدابیری را درنظر گیرند اما به نظر می رسد که توجه بسیاری از نهادها در تمام کشورهای درگیر با این ویروس درحال حاضر بر جلوگیری از گسترش آن و بهبود سلامت جسمی، روحی و حفظ جان مردم است. با این حال باید این امر را نیز درنظر گرفت که عدم توجه کافی به زمان و شرایط پس از بحران تاثیرات مخربی بر وضعیت اقتصادی و بسیاری از صنایع خواهد گذاشت.

نمودار زیر که در اسفند 98 تهیه شده است، درصد اقداماتی را که شرکت ها باتوجه به وضعیت فعلی برای سال آینده درنظر گرفته اند، به طور میانگین نشان می دهد:/اقتصادآنلاین

ارسال نظرات
موضوعات روز