جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
نگاهی گذرا به تاریخ کشور نشان می‌دهد که ایران همواره میزبان حوادث و بلایای طبیعی بسیاری بوده و حتی به نظر می‌رسد که در دهه‌های اخیر این امر ملموس‌تر هم شده است.
کد خبر: ۴۲۴۲۱
قهر معنادار ۲۲میلیون واحد مسکونی کشور با بیمه‌نامه منازل! تیتر20-  آمارهای جهانی نشان می‌دهد که به علت تغییرات اقلیمی، مخاطرات آب و هوایی در دنیا رو به افزایش است.
 
گاه با وجود بهترین اقدامات حفاظتی، مخاطرات آب و هوایی باز هم بر زندگی افراد تاثیر گذار است، به همین دلیل بیمه به عنوان یکی از اساسی ترین روش ها برای جبران خسارت در دنیا مورد توجه قرار دارد.
 
گزارش ها نشان می دهدکه در ایران از بین 40 نوع حادثه طبیعی مرسوم درجهان 30 حادثه آن به طور معمول رخ می دهد.
 
به گفته کارشناسان ایران جزو 10 کشور بلاخیز دنیا بوده و خسارت های ناشی از حوادث طبیعی در آن بالا است به طوری که هر ساله بالغ بر 250 مخاطره طبیعی در ایران رخ می دهد.
 
سالانه هم  1.5 میلیون ایرانی تحت تاثیر بلایای طبیعی قرار می گیرند.
 
با این وجود، به نظر می رسد که ضرورت تهیه بیمه‌نامه حوادث برای آحاد جامعه چندان مورد توجه قرار نگرفته زیرا بسیاری از واحدهای مسکونی که در حوادث آسیب می بینند از هیچ گونه بیمه‌ای برخوردار نیستند.
 
به گفته سازمان مدیریت بحران کشور ضریب نفوذ بیمه نامه واحدهای مسکونی استانهای سراسر کشور حدود 14 درصد است.
 
البته این آمار در استان های مختلف متغیر بوده اما  در بعضی از استان ها این میزان ضریب نفوذ به کمتر از یک درصد هم می سد.
 
معاون بیمه های آتش سوزی شرکت بیمه ایران با بیان اینکه "تنها 4.3 درصد از حق بیمه تولیدی کشور در بخش آتش سوزی است" گفت: از 45 هزار میلیارد تومان حق بیمه تولیدی سال 97تنها حدود 2 هزار میلیارد تومان سهم بیمه نامه های آتش سوزی است.
 
مهران صادقی، با اشاره به سهم از بازار 35 درصدی بیمه ایران، توضیح داد: در سال 97 شرکت بیمه ایران حدود 600 میلیارد تومان پرتفوی بیمه آتش سوزی داشته که از این مبلغ 60 میلیارد تومان یعنی کمتر از 10 درصد سهم بیمه منازل مسکونی بوده است.
 
وی اظهار کرد:تا پایان دی ماه سال 97 بیش از 25 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود داشته، بنابراین در خوشبینانه ترین حالت 2.5 تا 3 میلیون واحد مسکونی در کشور بیمه شده و مابقی فاقد پوشش بیمه ای هستند.
 
فراموش نکنیم که مقداری از میزان آمار حق بیمه تولیدی واحدهای مسکونی مذکور مربوط به وام های درخواستی مردم و اجبار از سوی بانک است.
 
تعدادی نیز توسط سازمان های مختلف تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته اند.
 
اما چه عواملی سبب شده است تا ضریب نفوذ بیمه در بخش واحدهای مسکونی پایین باشد؟
 
کارشناسان معتقدند که عوامل بسیاری مانند، بیمه گران و نوع برخورد آنها با مشتری و فرهنگ های  بیمه گذاران و حتی دولت ها بر افزایش و یا کاهش این آمار بیمه منازل مسکونی تاثیرگذارند.
 
معاون بیمه های آتش سوزی شرکت بیمه ایران یکی از علت های پایین بودن ضریب نفوذ بیمه واحدهای مسکونی را بیمه گران عنوان کرد و افزود: بیمه فروختنی است و یک بیمه گر باید براساس نیاز مشتری بیمه نامه را طراحی کند اما درایران چنین چیزی مشاهده نمی شود.
 
صادقی توضیح داد:حدود 50 سال است که یک بیمه نامه با خطرات اصلی شامل حریق، انفجارو صاعقه طراحی شده و به مشتریان عرضه می شود که این امر باعث فرار مشتری می شود.
 
وی با بیان اینکه"بیمه مرکزی و شورایعالی بیمه باید در این مساله بازنگری کنند" گفت: بیمه ایران چند سال قبل طرحی ارائه کرد که بیمه نامه زلزله به صورت مستقل به فروش برسد، این طرح در استان های کرمان، یزد و اصفهان به صورت آزمایشی انجام شد که به دلایلی متوقف شد اما مجدد راه اندازی خواهد شد.
 
دست اندرکاران امر باور دارندکه این ریسک ( آتش سوزی) در بازار بیمه ایران از اهمیت لازم برخوردار نیست و بیشتر شبکه فروش صنعت بیمه به سمت ثالث فروشی می روند چرا که شبکه فروش، با شرکت در تنها یک کلاس نمی تواند اطلاعات کاملی از یک رشته مانند بیمه آتش سوزی بدست آورد و عدم دانش کافی سبب می شود که آنها در جذب اینگونه پرتفوهای با چالش روبرو شوند.
 
معاون بیمه های آتش سوزی شرکت بیمه ایران یکی دیگر از علت های ضریب نفوذ پایین بیمه واحد های مسکونی را در عدم آشنایی کامل بیمه گران از رشته های بیمه ای دانست و گفت: چگونه می توان محصولی را فروخت وقتی  که با آن آشنایی  وجود ندارد؟، در نهایت اطلاعات غلط به مشتری می دهند و یک تصویر بد از بیمه در ذهن مشتری باقی می گذارند.
 
صادقی با اشاره بر اهمیت نقش تبلیغات در بالابردن ضریب نفوذ بیمه، گفت: بسیاری از بیمه گران می گویند که فرهنگ بیمه در ایران وجود ندارد اما سوال اینجاست که آیا در تبلیغات بیمه ای که انجام می شود احساس نیاز به مشتری القا می شود؟
 
معاون بیمه های آتش سوزی شرکت بیمه ایران اذعان داشت که با وجود بهتر شدن دید جامعه به بیمه در سال های اخیر، همچنان بیمه در سبد خانوار خانواده های ایرانی جزو اولویت های آخر و یک کالای لوکس به حساب می آید.
 
صادقی ادامه داد: زمانی که برای فروش بیمه نامه آتش سوزی به واحدهای ساختمان پلاسکو مراجعه می کردیم در جواب می گفتند که اینجا 50 سال است آتش نگرفته اما دیدیم که ساختمان پلاسکو پس از 54 سال آتش گرفت و 1700 میلیارد تومان سرمایه دود شد.
 
وی افزود: از حدود 600 باب مغازه فعال ساختمان پلاسکو تنها 30 درصد بیمه داشتند، برای مالکان آنجا موضوع اقتصادی مانع خرید نبود بلکه فکر می کردند مرگ برای همسایه است.
 
به طور معمول در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل حادثه خیز بودن، بیمه واحد های مسکونی اجباری است و یا به دلیل اینکه 90 درصد اقتصاد در دست بخش خصوصی کشورها است، مردم خود را بیمه می کنند چون می دانند که خودشان مسئول خسارت های رخ داده هستند اما در ایران این مساله معکوس است.
 
معاون بیمه های آتش سوزی شرکت بیمه ایران با اشاره به اقتصاد متکی به دولت در ایران، بیان کرد: در زمان بروز حوادث طبیعی چشم مردم به دست دولت است و توقع دارند که دولت برای آنها کاری بکند، البته دولت خود این انتظار را در مردم ایجاد کرده است.
 
در این بین اما یکی از راهکاریی که دولت برای جبران خسارت های حوادث طبیعی مطرح کرد طرح تشکیل «صندوق بیمه حوادث طبیعی» بود اما حدود ۱۶ سال است که اجرایی شدن این طرح به درازا کشیده و پس از آنکه به تصویب نمایندگان مجلس رسیده در انتظار تایید است.
 
 به نظر می رسد که عدم آشنایی بسیاری از مسئولین با صنعت بیمه و عدم مشورت آنها با کارشناسان بیمه ای سبب شده است که لایحه ها یا اجرا نشوند و یا در اجرا با مشکل برخورد کنند.
 
 در نهایت هم برخی  از شرکت های بیمه ای  به تعهدات خود عمل نکنند که سبب نارضایتی و فرار مردم از صنعت بیمه می شود.
 
تردیدی نیست که وقوع هر حادثه طبیعی خسارت های زیادی را به بودجه عمومی کشور تحمیل می کند.
 
ازآنجایی که ایران جزو کشورهای حادثه خیز به شمار می رود و وقوع زلزله و سیل در کشور به موضوعی عادی و روزمره تبدیل شده، اهمیت بیمه منازل مسکونی نیز بیشتر می شود اما خروج از بحران فعلی و هدایت افراد جامعه به سم تهیه این بیمه نامه نیازمند برنامه ریزی و اراده جمعی صنعت بیمه و دولت است. /چابک‌آنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز