چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
با تداوم فروپاشی بازار نفت فیزیکی، معامله گران دریافته‌اند که به زمان تکمیل شدن ظرفیت مخازن نگهداری نفت سریعتر از آنچه تصور می‌کردند، نزدیک شده اند.
کد خبر: ۴۲۷۶۷
چاههای نفت کدام کشورها تعطیل شد؟تیتر20- در نتیجه بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا همزمان با انقضای قراردادهای مه و آغاز معاملات قراردادهای ژوئن، روز دوشنبه برای نخستین بار در تاریخ به زیر صفر سقوط کرد و در معاملات روز سه شنبه در محدوده مثبت و منفی در نوسان بود و اگرچه تا روز پنج شنبه بهبود اندکی نشان داد اما همچنان تحت تاثیر نگرانیها نسبت به اشباع ذخایر جهانی قرار دارد.

با تاثیر مخرب بحران کمبود فضای ذخیره سازی نفت روی قیمتها، تولیدکنندگان تعطیلی تولید را آغاز کرده اند و کانادا، عراق و ونزوئلا در این موج پیشتاز بوده اند. شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی پیش بینی کرده که موج تعطیلی چاههای نفت به دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

یکی از نخستین قربانیان ریزش قیمت نفت، تولیدکنندگان کانادایی بودند که با منفی شدن قیمت نفت سنگین تولید خود مواجه شدند. ابعاد و ساختار قیمت محصولاتشان به معنای آن است که این تولیدکنندگان معمولا در فضای قیمت بسیار اندک می توانند برای مدتی به تولیدشان ادامه دهند اما منفی شدن قیمتها باعث شد شرکتهایی مانند کونوکو فیلیپس، سانکور، هاسکی انرژی، سنووس و مورفی تولیدشان را متوقف کنند زیرا هزینه بلندینگ قیر با نفت فوق سبک، فعالیت را ۱۰۰ درصد غیراقتصادی می کند.

بنا بر گزارش ریستاد انرژی، مجموع تعطیلی تولید نفت کانادا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به ۹۶۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید و مجموع تعطیلیها در آوریل، به حدود ۱.۱۴ میلیون بشکه در روز می رسد. پس از کانادا، ونزوئلا، عراق، برزیل، لیبی، اکوادور و حتی آمریکا شاهد تعطیلی اجباری چاههای نفت به دلیل محدودیتهای مخازن، بیماری کووید ۱۹ و قیمتهای اندک هستند.

تولید نفت لیبی به دلیل ادامه محاصره تاسیسات تولید و صادرات نفت توسط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر، هفته گذشته به ۸۰ هزار و ۵۱۰ بشکه در روز سقوط کرد. تولید این کشور آفریقایی پیش از محاصره ۱.۲ میلیون بشکه در روز بود و مدیر شرکت ملی نفت لیبی هشدار داده است اگر این محاصره ادامه پیدا کند، تولید نفت ممکن است به صفر سقوط کند.

در این بین، تولید نفت در میادین غراف و حلفایه عراق تعطیل شده و به کاهش تقریبا ۳۰۰ هزار بشکه در روز تولید در ماه مه منجر می شود زیرا اپراتورها برای محافظت کارکنانشان در برابر شیوع ویروس کرونا در این کشور، آنها را خارج کرده اند.

در آمریکای جنوبی، ونزوئلا با کمبود فضا برای نگهداری نفتی که تولید می کند روبروست. این کشور مدعی شده در مارس حدود ۶۷۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده که پایینترین حد در پنج ماه گذشته است اما تولیدش تا پایان ماه میلادی گذشته به حدود ۴۶۰ هزار بشکه در روز رسید زیرا تولید پروژه های نفتی مشترک در این کشور به دلیل اقدامات حفاظتی دولت در برابر شیوع کرونا کاهش پیدا کرد.

تولید نفت ونزوئلا ممکن است در آوریل کاهش بیشتری پیدا کند زیرا این کشور در بحبوحه افت تقاضا و اشباع عرضه جهانی، قادر نیست برای دهها میلیون بشکه نفت خود مشتری پیدا کند.

برزیل که در مسیر افزایش تولید نفت میادین فراساحلی خود بود هم مجبور شده است تولیدش را کاهش دهد. شرکت نفتی دولتی پتروبراس برزیل متعهد شده بود تولیدش را ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد اما اکنون تصمیم گرفته تولیدش را ۱۲۸ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

اکوادور یکی دیگر از کشورهای آمریکای جنوبی است که از پاندمی ویروس کرونا شدیدترین آسیب را متحمل شده و تولیدش از ۵۱۲ هزار بشکه در روز به ۶۸ هزار بشکه در روز در ماه میلادی جاری سقوط کرده است زیرا شکسته شدن لوله‌ها به دلیل رانش زمین باعث کاهش تولید این کشور به میزان ۴۵۰ هزار بشکه در روز و اعلام وضعیت اضطراری برای صادرات شده است.

تولیدکنندگان آمریکایی هم تعطیلی تولیدشان را آغاز کرده اند و داکوتای شمالی از کاهش تولید حدود ۲۶۰ هزار بشکه در روز در ابتدای آوریل خبر داد. تردیدی وجود ندارد که کاهش بیشتر تولید در بیکن، نیوبرارا و پرمیان در راه خواهد بود اما با وجود منفی شدن قیمتها، مدت بیشتری طول خواهد کشید. رگولاتور انرژی اوکلاهاما روز چهارشنبه با درخواست اضطراری یک شرکت نفتی برای طبقه بندی بخشی از تولید نفت این شرکت به عنوان زیادی اقتصادی موافقت کرد و در نتیجه تولیدکنندگان این ایالت آمریکایی می توانند بدون زیر پا گذاشتن قراردادشان، به دلیل قیمتهای اندک تولیدشان را متوقف کنند. این تصمیم نخستین پیروزی گروههای نفت منطقه ای است که به دنبال کمک رگولاتورهای ایالتی در برابر سقوط بی سابقه قیمتهای نفت و تولید زیان آور هستند.

جفری کوری، مدیر بخش تحقیقات کالای بانک آمریکایی گلدمن ساکس در مصاحبه اخیرش به شبکه سی ان بی سی گفت: کاهش تولید نفت موضوع ساده ای نیست و زمان و هزینه می برد و شاید مهمتر از همه ممکن است چاه آسیب ببیند. تعطیلی یک چاه فوق العاده گران است و گاهی چاه برای همیشه آسیب می بیند. وی پیش بینی کرد که این روند تا اواسط ماه مه ادامه پیدا خواهد کرد.

سوال این است که آیا این تعطیلیها و اختلالات تولید به همراه کاهش حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز گروه اوپک پلاس برای متعادل کردن بازارهای نفت کافی خواهد بود؟ پاسخ این پرسش احتمالا منفی است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا در پایان دادن به محدودیتهای قرنطینه به کندی عمل می کنند و چندین تحلیلگر هشدار داده اند که بازارها ممکن است شاهد بهبود سریع تقاضا برای نفت نباشند. بانک SEB با اشاره به این که تقاضا برای نفت در ماههای آوریل و مه به شکل نگران کننده ای پایین خواهد ماند، خاطرنشان کرد که تقاضا به این راحتی بهبود پیدا نمی کند. بیماری کووید ۱۹ از میان نرفته و مسیر عادی شدن تقاضا برای نفت ناهموارتر از تصورات خواهد بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز