چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
در سال ۲۰۱۹ میلادی مک دونالد ارزشمند‌ترین برند فست فودی در دنیا بود. این برند که در سال ۱۹۴۰ میلادی در کالیفرنیای امریکا راه‌اندازی شده است بعد از تجربه تغییرات زیاد طی سال‌های حضورش در بازار، بالاخره به برندی ماندگار بدل شد و امروزه در هر شهر و کشوری حداقل یک شعبه از رستوران‌های مک دونالد دیده می‌شود.
کد خبر: ۴۲۹۰۴
ارزشمندترین برندهای فست فودی دنیا کدامند؟تیتر20- ارزش این برند در دنیا برابر با ۱۳۰٫۳۶۸ میلیارد دلار است و جالب است بدانید که بالغ بر ۴۰ هزار شعبه از رستوران‌های مک دونالد در دنیا فعالیت می‌کنند. البته امریکا بزرگترین بازار مک دونالد در دنیا است و ۲۶ هزار شعبه از رستوران‌های این برند در امریکا و ۱۴ هزار شعبه در کشورهای دیگر قرار دارد. با وجود این‌که در ارزیابی‌های کیفیت غذایی، از مک دونالد به خوبی یاد نمی‌شود ولی تقاضا برای آن هر روز بیشتر می‌شود و توانسته است در سال ۲۰۱۸، ۲۱٫۰۳ میلیارد دلار درآمد کسب کند و مبلغ درآمد اجرایی فعالیت این برند به مرز ۸٫۸۲ میلیارد دلار برسد.

مک دونالد در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷٫۶۷ میلیارد دلار از فروش در بازار امریکا درآمد کسب کرد و بالغ بر ۱٫۵۸ میلیارد دلار برای تبلیغات سرمایه‌گذاری کرد.این شرکت ۲۱۰ هزار کارمند در دنیا دارد و ارزش دارایی آن در سال ۲۰۱۸ برابر با ۳۲٫۸۱ میلیارد دلار بود.
استارباکس دومین برند فست فودی ارزشمند در دنیا است که ارزش آن در سال قبل به ۴۵٫۸۸۴ میلیارد دلار رسید. این شرکت با وجود این‌که در جایگاه دوم دنیا قرار گرفته است ولی ارزش برند آن تقریباً ۳۰ درصد ارزش مک دونالد است. این برند در سال ۱۹۷۱ میلادی در سیاتل راه‌اندازی شد و تا انتهای سال ۲۰۱۹ میلادی بالغ بر ۳۰ هزار شعبه در سراسر دنیا راه اندازی کرده است. استارباکس در ابتدا به عنوان شرکت تولید و عرضه قهوه کارش را شروع کرد ولی در یک دهه اخیر علاوه بر قهوه، غذاهای فست فودی را نیز به منوی خود اضافه کرده است. این شرکت ۴۸ ساله امریکایی در سال ۲۰۱۸ میلادی از فروش محصولاتش در دنیا ۲۴٫۷۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که ۳٫۸۸ میلیارد دلار آن درامد اجرایی شرکت است. این شرکت برای ۲۹۱ هزار نفر در دنیا شغل ایجاد کرده است.

سومین برند ارزشمند فست فودی در سال ۲۰۱۹‌، شرکت کی اف سی ‌است که ارزش آن برابر با ۲۰۵/۱۷ میلیارد دلار اعلام شد و سپس برند‌؛ ساب وی؛ در جایگاه چهارم قرار گرفت. کی اف سی برای اولین‌بار در سال ۱۹۵۲ در آمریکا راه‌اندازی شد و بعد از مک دونالد بیشترین شمار شعبه‌ها در دنیا را دارد. ارزش فروش کی اف سی در ۲۲ هزار و ۶۲۱ شعبه‌ای که در ۱۳۶ کشور دنیا دارد در سال ۲۰۱۸ برابر با ۲۳ میلیارد دلار بود. کی اف سی اولین برند فست فودی امریکایی است که وارد بازار خارجی شد. اولین شعبه این برند در اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی در کانادا راه‌اندازی شد و سپس در بریتانیاو مکزیک و جاماییکا شعباتی ایجاد کرد.
ساب وی هم برند مطرح دیگر امریکایی است که در سال ۱۹۶۵ در کنتیکت امریکا ایجاد شد و هم‌اکنون ۴۱ هزار و ۵۱۲ رستوران در ۱۰۰ کشور دنیا دارد. البته بیشترین شعار رستوران‌های این برند در امریکا است زیرا نسبت به بقیه رستوران‌های فست فودی غذای کم چربی‌تر و با کیفیت‌تر عرضه می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است تا انتهای سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۳ هزار و ۹۲۸ رستوران ساب وی در امریکا وجود داشت که معادل ۵۷٫۶ درصد کل رستوران‌های این برند در دنیا است. ارزش برند ساب وی در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۷٫۱۲۴ میلیارد دلار بود.


از دیگر برندهای فست فودی ارزشمند در دنیا می‌توان به دومینوز پیتزا، پیزا‌هات، برگرکینگ، تیم هورتون، چیپوتله و در نهایت تاکو بل اشاره کرد.ارزش برند دومینوز پیتزا در سال گذشته برابر با ۹٫۵۷۰ میلیارد دلار بود.این برند فست فودی امریکایی در سال۱۹۶۰ راه‌اندازی شد و هم‌اکنون ۱۶ هزار رستوران در دنیا دارد ولی سرعت توسعه آن در بازارهای جهانی نسبت به مک دونالد و کی‌اف‌سی بسیار کمتر بود. در سال ۲۰۱۸ میلادی این برند توانست ۳٫۴۳ میلیارد دلار درآمد کسب کندو درآمد اجرایی آن برابر با ۵۷۱٫۶۸ میلیون دلاربود.شمار افرادی که در شعبات مختلف دومینوز پیتزا کار می‌کنند بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر است.
در سال ۲۰۱۹ ارزش برند پیزا‌هات به رقمی معادل ۷٫۰۶۳ میلیارد دلار رسید و سبب شد تا در رده ارزشمند‌ترین برندهای فست فودی در دنیا جایگاه ششم را به‌خود اختصاص دهد. پیزا‌هات در سال ۱۹۵۸ میلادی راه‌اندازی شد و ۱۸ هزار و ۴۳۱ رستوران در سراسر دنیا دارد. یکی از دلایل موفقیت این برند در بازارهای جهانی را می‌توان تلاش برای همسو کردن غذاها با عادات غذایی مردم منطقه دانست مثلاً در شعبه‌های فعال در ایتالیا پیتزاهایی با نام پیتزا ایتالیایی-امریکایی دارد و در این پیتزا از ادویه‌ها و موادی استفاده شده است که مطابق با ذائقه مردم منطقه است.
هفتم برند ارزشمند فست فود در دنیا برگر کینگ است که در سال ۱۹۵۴ در میامی فلوریدا کارش را آغاز کرد. این شرکت غذایی که هم‌اکنون ۱۷ هزار و ۷۹۶ رستوران در سراسر دنیا دارد در سال ۲۰۱۸ میلادی برای ۳۴ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده بود. میزان درآمد برگر کینگ در سال ۲۰۱۸ به رقمی بیش از ۳٫۲ میلیارد دلار رسید.
تیم هورتون بیش از غذا به عرضه قهوه و دونات در دنیا مشهور است‌. این برند در سال ۱۹۶۴ میلادی در کانادا راه‌اندازی شد و با بیش از ۵۵ سال قدمت فعالیت در صنعت غذاهای فست فود دنیا ۴ هزار و ۸۴۶ رستوران در ۱۴ کشور دنیا ایجاد کرده است.
چیپوتله ‌در سال ۱۹۹۳ در کالیفرنیای امریکا راه‌اندازی شد و به عرضه غذاهای مکزیکی و تند با تمرکز روی انواع تاکو کارش را شروع کرد. این برند که هم‌اکنون در کشورهای کانادا، بریتانیا، آلمان‌، فرانسه و امریکا فعالیت می‌کند در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۴٫۳ میلیارد دلار درآمد داشت و برای ۶۵ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده بود. در انتهای این فهرست هم شرکت تاکوبل قرار دارد که یک شرکت امریکایی برای عرضه غذاهای مکزیکی است و در سال ۱۹۶۲ در کالیفرنیا راه‌اندازی شد. این شرکت عرضه غذاهای فست فود در دنیا ۷ هزار و ۷۲ رستوران در دنیا دارد و از فروش محصولاتش در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۲٫۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.
نکته جالب این جاست که ارزشمند‌ترین برندهای فست فودی دردنیا امریکایی هستند و اغلب انها در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی راه اندازی شده‌اند. در همان سال‌هایی که اقتصاد این کشور در حال رشد بود و فرهنگ غذایی و زندگی مردم به سرعت تغییر می‌کرد. به‌همین دلیل است که در کشورهای در حال توسعه‌ای که در مسیر گذر به سمت اقتصاد صنعتی قرار دارند.
استفاده از این غذاها رواج دارد‌. شاید در این کشورها مصرف غذاهای فست فود به خصوص در میان جوانان نمادی از غرب و توسعه اقتصادی است./صنعت غذا

ارسال نظرات
موضوعات روز