جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
در دوران همه‌گیری ویروس کرونا استفاده از ماسک هنگام انجام تمرینات ورزشی و رعایت برخی نکات برای حفظ سلامتی افراد ضروری است.
کد خبر: ۴۳۰۴۵
چه نکاتی را باید هنگام ورزش با ماسک رعایت کنیم؟تیتر20- در دوران همه‌گیری ویروس کرونا می‌توانید به ورزش روزمره خود پایبند باشید و برای اطمینان از امنیت خود می‌توانید به ورزش درخانه ادامه دهید، اما برای کسانی که مشتاق ورزش کردن در بیرون از خانه هستند، یک سوال بزرگ مطرح است که آیا با ماسک هم می‌توان ورزش کرد؟

اگر می‌خواهید هنگام ورزش کردن در خارج از خانه از ماسک استفاده کنید، برای دریافت اکسیژن کافی و در امان ماندن از کرونا ویروس باید نکاتی را رعایت کنید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) به همه افراد توصیه کرده است که در مکان‌های عمومی به خصوص مکان‌هایی که رعایت فاصله اجتماعی در آنجا امکان‌پذیر نیست، از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

همچنین چندین کشور و برخی از مناطق ایالات متحده پوشیدن ماسک را اجباری کرده‌اند، ما نمی‌دانیم چه زمانی شیوع ویروس کرونا به پایان می‌رسد و چه زمانی سالن‌های ورزشی مجدداً باز می‌شوند، بنابراین با رعایت برخی نکات و استفاده از ماسک می‌توانیم به انجام تمرینات ورزشی خود در خارج از خانه مانند سایر فعالیت‌های روزانه ادامه دهیم.
هنگام ورزش با ماسک صورت چه اتفاقی می‌افتد؟

اسکات مک آفی، متخصص فیزیوتراپ و ارتوپدی، گفت: در مقایسه با تنفس طبیعی، پوشیدن هر نوع ماسک محافظتی باعث کاهش جریان هوا به ریه‌ها می‌شود و کمبود اکسیژن در ریه‌ها به معنای کمبود اکسیژن در خون و ماهیچه‌های بدن است، همین مسئله باعث می‌شود که ورزش کردن در این شرایط دشوار باشد.

این متخصص ارتوپدی ادامه داد: ماسک‌های مختلف بسته به ضخامت‌شان، می‌توانند در ورود جریان هوا محدودیت‌های مختلفی ایجاد کنند. با ورود هوای کمتر، بدن هم برای تبدیل گلوکز (قند) به انرژی از اکسیژن کمتری برخوردار است.

به گفته مک آفی هر فردی، حتی افرادی که از تناسب اندام بالایی برخوردارند، در هنگام ورزش کردن با ماسک زودتر خسته می‌شوند.
بدن بعد از چند هفته به ورزش با ماسک عادت می‌کند

این متخصص ارتوپدی افزود: طی چند هفته ورزش با ماسک بدن به این نوع فعالیت ورزشی عادت می‌کند، اما این کار نیاز به زمان دارد.

او ادامه داد: در روز‌های اول ورزش با ماسک اگر در هنگام ورزش احساس سرگیجه، عدم تعادل یا خستگی بیش از حد داشتید، ورزش را متوقف کنید.

ورزش کردن با ماسک
آیا ورزش کردن با ماسک ایمن است؟

طبق گفته گریسون ویکام متخصص فیزیوتراپی به طور کلی برای بیشتر افراد پوشیدن ماسک در هنگام ورزش کردن مشکلی ندارد.

ویکام ادامه داد: اکثر افراد می‌توانند همه کار‌های روزانه خود از جمله ورزش کردن را با ماسک انجام دهند، اما باید هنگام ورزش کرد به طور مرتب وضعیت خود را بررسی کنید و مراقب علائم خاصی مانند سبکی سر، سرگیجه، بی حسی یا تنگی نفس باشید.

این متخصص فیزیوتراپی درباره افرادی با مشکل قلبی و عروقی یا تنفسی رو به رو هستند، گفت: این افراد هنگام انجام تمرینات ورزشی با ماسک باید احتیاط کنند، شدت بیماری آن‌ها مشخص می‌کند که آیا استفاده از ماسک توسط این افراد هنگام ورزش مناسب است یا خیر.

او با اشاره به افرادی که بیماری زمینه‌ای تنفسی دارند، گفت: این افراد بهتر است که بدون ماسک در خانه ورزش کنند. افرادی که با بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، اختلال انسداد مزمن ریوی (COPD)، برونشیت، فیبروز کیستیک، فیبروز ریوی و هرگونه شرایط دیگر که بر قلب یا ریه‌ها تأثیر می‌گذارد، مواجه هستند باید قبل از انجام تمرینات ورزشی با ماسک با پزشک خود مشورت کنید.

ماسک و ورزش

او بیان کرد: همچنین افرادی که می‌خواهند ورزش را شروع کنند یا مدت طولانی ورزش نکرده اند، باید هنگام پوشیدن ماسک صورت در هنگام ورزش توجه بیشتری داشته باشند.

به گفته ویکام این افراد باید شدت تمرین خود را کنترل کنند و آن را در سطح پایین یا متوسط نگه دارند تا از علائمی مانند سرگیجه و غش کردن جلوگیری کنند.

ویکام گفت: به دلیل افزایش مقاومت در برابر تنفس در هنگام ورزش با ماسک طبیعی است که سریعتر از زمانی که از ماسک استفاده نمی‌کنید، تنفس کنید و نفس کم بیارید، علاوه بر این، شاید به علت استفاده از ماسک نتوانید با شدت گذشته ورزش کنید.

او با بیان اینکه هنگام پوشیدن ماسک باید انتظار کاهش عملکرد در تمرین را داشته باشید، گفت: بنابراین سطح تمرین با ماسک کمتر از زمانی است که از ماسک استفاده نمی‌کنید.

به گفته این متخصص ارتوپدی کسی که سطح آمادگی بدنی بالایی داشته باشد، ممکن است سختی ورزش با ماسک را کمتر از کسی که تازه شروع به ورزش کرده است، احساس کند، اما حتی این افراد در هنگام استفاده از ماسک قادر به انجام تمرینات مانند گذشته نخواهند بود.

ویکام افزود: اگر احساس سرگیجه داشتید یا راحت نتوانستید تنفس کنید، باید بنشینید و استراحت کنید. اگر این حالت زود برطرف نشود باید ماسک را دربیاورید، تا بتوانید به طور طبیعی نفس بکشید.

ورزش و کرونا
چگونه هنگام ورزش با ماسک احساس محدودیت نکنیم؟

ویکام گفت: با پوشیدن ماسک نمی‌توانید احساس محدودیت نکنید، اما اگر با ماسک ورزش کنید ریه‌ها و قلب شما بیشتر فعالیت می‌کنند تا بتوانید راحت‌تر نفس بکشید. هرچه بیشتر با ماسک ورزش کنید، بدن شما به کاهش جریان اکسیژن عادت می‌کند.
چگونه از دریافت اکسیژن کافی مطمئن شویم؟

این متخصص فیزیوتراپی گفت: تا زمانی که مشکل تنفسی یا قلبی نداشته باشید و در هنگام ورزش وضعیت خود را بررسی کنید، به احتمال زیاد در هنگام ورزش با ماسک اکسیژن کافی دریافت خواهید کرد.

ویکام ادامه داد: دقیق‌ترین روش برای تعیین دریافت میزان اکسیژن کافی استفاده از پالس اکسیمتر است که به طور دقیق میزان اشباع اکسیژن خون را تشخیص می‌دهد.

به گفته این متخصص بهترین روش برای فهمیدن دریافت اکسیژن کافی این است که به وضعیت بدن خود توجه کافی داشته باشید، اگر احساس سرگیجه، تنگی نفس و علائمی از این قبیل دارید، ورزش کردن را متوقف کنید و استراحت کنید تا اکسیژن کافی به بدن شما برسد؛ بنابراین همه افراد می‌توانند با خیال راحت با ماسک ورزش کنند، مشروط بر اینکه به علائم هشدار دهنده بدن خود توجه کنند و هنگامی که دوباره بتوانید آزادانه ورزش کنید، ریه‌های شما بسیار قوی‌تر خواهد شد./ باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: ورزش ماسک کرونا
ارسال نظرات
موضوعات روز