جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
تیتر20 عرضه سهام بانک ها و بیمه های بزرگ را بررسی می کند؛
موضوع آزادسازی بخشی از سهام شرکت‌های بزرگ و اقبال عمومی مردم از این واگذاری‌ها باعث شد تا بخشی از تحلیلگران سال 99 را سالی متفاوت برای اقتصاد ایران ارزیابی کنند که در آن احتمالا شاهد تحولات بسیاری در بازار سرمایه خواهیم بود.
کد خبر: ۴۳۲۰۹
نتایج مثبت عرصه سهام دولت در بورس چیست؟
تیتر20 - در شرایطی که بحران کرونا سال جدید دولت را با چالش های متفاوتی مانند کمبود نقدینگی مواجه کرده است متغیری که اثرات خود را روی شاخص‌های اقتصادی نیز برجا گذاشت از این رو عرضه سهام دولتی بانکها وبیمه های بورسی که با هدف جذب نقدینگی بازار پول و سرمایه است، مثبت ارزیابی می شود.

اما این عرضه که در قالب صندوق‌های ETF صورت می‌گیرد این روزها بحث عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس را بیش از پیش داغ کرده  است.

گفته می‌شود هر ایرانی می‌تواند با ۲۰ درصد تخفیف سهامدار باشد و برای این منظور کافی است تا زمان تعیین شده، از طریق یکی از درگاه‌های حضوری و غیرحضوری اعلام شده، تا سقف دو میلیون تومان برای خرید سهم‌ها اقدام کند.

جزئیات عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس
پیرو آخرین جلسه هیات واگذاری که عرضه باقی مانده سهام دولت در شرکت‌های بزرگ به صورت بلوکی به همراه قیمت پایه به تصویب رسید تا سازمان خصوصی سازی آماده فروش ۱۸ شرکت بورسی و فرابورسی شود، میزان سهام دولت در هریک از این شرکت ها مورد بررسی قرار گرفت.

طبق بررسی های  تیتر 20، میزان سهام دولت در پنج پالایشگاه بندرعباس، تهران، تبریز، شیراز و لاوان و در قالب شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی بالغ بر ۲۰ درصد و در پالایشگاه اصفهان ۹٫۹ درصد است.همچنین میزان سهام در دو بانک تجارت و ملت ۱۶٫۹ درصد و در بانک صادرات ۱۸٫۴ درصد را شامل می شود.

میزان این سهام در فولاد مبارکه ۱۷٫۱ درصد متعلق به سازمان ایمیدرو، ایران خودرو و سایپا ۱۲٫۲ و ۱۵٫۹ درصد متعلق به ایدرو، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ۱۷٫۴ درصد متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ملی مس ۱۲ درصد متعلق به ایمیدرو ،بیمه البرز ۱۷٫۳ درصد، کشت و صنعت و دامپروری پارس ۳۹٫۹ درصد متعلق به کشت وصنعت ودامپروری مغان و سرمایه گذاری ملی ایران ۳۷٫۳ درصد متعلق به شرکت توسعه معادن جنوب را شامل می شود.

در این صندوق حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان تخفیف داده شده و از روز پذیره‌نویسی که چهاردهم اردیبهشت بود  تا ۳۱ اردیبهشت به مردم زمان  داده شده است.

یک صندوق چهاردهم اردیبهشت عرضه شده و دو صندوق دیگر هم در آینده عرضه خواهند شد. در عرضه نخست به هر فرد ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف داده می‌شود اما این تخفیف برای همان فرد در صندوق‌های دیگر قابل استفاده نیست.

بنا بر این گزارش پذیره‌نویسی از بامداد روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ آغاز  و تا ساعت ۲۴ چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ادامه دارد. حداقل مبلغ پذیره‌نویسی برای هر یک از اشخاص حقیقی دارای کد ملی ۱۰۰ هزار ریال و حداکثر مبلغ ۲۰ میلیون ریال قابل انجام است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری مبلغ ۱۰۰ هزار ریال در نظر گرفته شده است و وجوه واریزی باید مضربی از این عدد باشد. از مزایای این خرید، بهره‌مندی هموطنان از تخفیف ۲۰درصدی است. قیمت سهام تشکیل‌دهنده واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در روز آغاز پذیره‌نویسی، متوسط قیمت سهام در ۳۰ روز گذشته (منتهی به انتشار این آگهی) با احتساب ۲۰ درصد تخفیف (که ۵ واحد درصد از آن به‌عنوان دارایی سرمایه‌‌گذاران و به‌منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد) است.

تمامی متقاضیان اعم از مشتریان بانک یا سایر هموطنان می‌توانند با ورود حداقل اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کدپستی، شماره تلفن همراه و شماره شبای بانکی فرد پرداخت‌کننده در این سامانه ثبت نام کنند. داشتن کد معاملاتی (کدبورسی) برای پذیره‌نویسی الزامی نیست و متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از ۲ ماه بعد از تخصیص امکان‌پذیر است، می‌توانند به تدریج طی ماه‌های آینده و در فرصت مناسب در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد معاملاتی را مطابق رویه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه دریافت و اقدام کنند.

ویژگی بارز این واگذاری، بهره‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی است. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی) ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. 

ریسک صندوق 
باید به این نکته توجه داشت که همه سهم‌های مذکور در یک صندوق قرار می‌گیرند و متقاضی سهم صندوق را خریداری می‌کند. بر این اساس فرد در پنج سهم شریک است. هر یونیت واحد ۱۰ هزار تومان است و ۵۰۰ تومان هم برای بازارگردانی در نظر گرفته شده است.
اینکه پنج سهم در یک سبد قرار می‌گیرد باعث می‌شود ریسک صندوق کاهش پیدا کند، زیرا ممکن است یک سهم نزولی اما سهم دیگر صعودی باشد.

 مدیریت صندوق 
مدیریت صندوق تا یک سال و نیم با دولت است و پس از آن به مردم واگذار می‌شود. درواقع عده‌ای سهام مردم را می‌خرند و یک درصد ظرفیت هیات مدیره را تشکیل می‌دهند. از سال ۱۴۰۰ به بعد دولت حق مدیریت ندارد و یک‌دهم درصد سهامدارانی که سهم یک شرکت را خریده‌اند، جایگزین دولت می‌شوند. 

اثرات واگذاری ها و رونق بورس 
از زمان آغاز تغییرات اخیر در بازار بورس و گسترش اقبال عمومی به بورس، دیدگاه‌های متعدد و متنوعی در خصوص چرایی این تحولات و چشم‌انداز آینده ارایه شده است. 

اقبال عمومی مردم به بورس سکه‌ای است که دو رو دارد. یک روی آن این است که شاهد گسترش دامنه‌ اقبال عمومی هستیم اما روی دیگر سکه بورس خطراتی است که در آینده ممکن است به دلیل مشکلات زیربنایی اقتصادی در روند سرمایه‌گذاری‌های عمومی مردم در بورس رخ دهد.

کارشناسان معتقدند، ذهنیت اجتماعی مردم دلیل اصلی اقبال عمومی به بورس است، مردمی که قبلا سرمایه‌های خود را در بازارهایی چون طلا، ارز و مسکن به گردش در می‌آوردند، امروز بعد از محدودیت‌هایی که در این بازارها ایجاد شده، بورس را به عنوان بستری برای سود بیشتر انتخاب کرده‌اند. 

ضمن اینکه باید توجه داشت که تداوم روند رو به رشد در بورس تنها به دهنیت مردم بستگی ندارد و برای تحقق اهداف بنیادین اقتصادی باید در بسیاری از رویکردهای قبلی در نظام تصمیم‌سازی تجدیدنظر شود.

به نظر می رسد به دنبال میانگین میزان بازده ۱۸۰ درصدی بازار بورس در سال گذشته، تعداد متقاضیان خرید سهام، در روزهای آغازین سال جدید، بیشتر و با ورود بخشی از نقدینگی به این بازار، تنور آن، گرم‌تر از قبل شده است. در نتیجه تب خرید، تحت‌تاثیر ذهنیت اجتماعی شکل‌گرفته، خیلی بالاست.

هدایت نقدینگی به سوی بازار سهام، چند اثر دارد اثر اول آن این است که به جذب سریع‌‌تر سهام اولیه و تامین مالی شرکت‌های مادری چون شستا و صندوق‌ها کمک می‌کند و از این طریق، می‌تواند مشکلات مالی این شرکت‌‌ها و دولت را تا حدی که منابع جذب می‌شوند حل کند. 
بنابراین، از این محل، انتظار رشد کم‌تر پایه پولی و نقدینگی و در تحلیل نهایی تورم می‌رود. 

دومین تاثیر عینی این تحول این است که با جذب نقدینگی، مانع از رشد افزون‌تر نرخ دلار می‌شود. از این محل نیز انتظار رشد کمتر تورم وارداتی و متناسب با سهم آن، شاخص کل تورم، می‌رود.

سومین اثر نیز آن است که زمینه را در طرف تقاضا، برای انتشار و عرضه اوراق قرضه دولتی نیز فراهم می‌کند. بنابراین، دولت از آن حمایت و با سیاست‌های مذکور، آن را عملیاتی می‌کند.

طبیعی است که دستیابی به هر تحولی نیازمند بستر لازم است؛ به تعبیر اصل اولیه اقتصاد، هیچ چیزی بدون از دست دادن چیز دیگری به دست نمی‌آید. یا به تعبیر ضرب‌المثل انگلیسی، ناهار مجانی وجود ندارد. بنابراین، رونق بیش از اندازه بورس، نمی‌تواند بدون هزینه‌های بالقوه باشد. 

به عبارت دیگر یا باید انتظار افزایش نرخ ارز و طلا و مسکن را در آینده، در حد و حدود میزان بازده بورس داشت، یا اینکه این میزان رشد بورس لاجرم باید با رشدی منفی همراه شود تا با سایر بازارهای اقتصادی کشور تناسب و تعادل داشته باشند.

اما سومین مورد آن است که حفظ گرمی بازار بورس مستلزم عملکرد قوی بخش واقعی اقتصاد به خصوص شرکت‌ها و صندوق‌های عرضه‌کننده سهام است. اگر ارزش میزان سودی که به هر سهم در آینده تعلق خواهد گرفت کمتر از قیمت خرید یا کمتر از میزان سود در بازارهای دیگر باشد، در این‌ صورت صف‌های خرید به صف‌های فروش تبدیل خواهد شد و این برای اقتصاد کشور می‌توان تبعات بسیاری داشته باشد.

در پایان باید توجه داشت که بازار بورس مانند فواره آب است. در پس هر پرشی، سقوطی وجود دارد. دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد. شوق خرید با هدف کسب سود، موجب افزایش قیمت می‌شود. هراس ناشی از کاهش قیمت موجب عرضه سهام و افت و سقوط پی در پی قیمت می‌شود.
ارسال نظرات
موضوعات روز