پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
شیوع کرونا در جهان فراتر از یک پاندمی بود چراکه در کنار مشکلاتی که برای مردم سراسر دنیا ایجاد کرد زمینه ساز تغییر سبک زندگی بسیاری از مردم نیز شد؛ مردمی که گاه از تلفن هوشمند خود تنها برای یک تماس صوتی ساده استفاده می‌کردند حالا این وسیله دیجیتال را بهترین دوست و یاور خود در قرنطینه اجباری می‌دانند و تلاش دارند تا همه نیازهای خود اعم از خرید، پرداخت‌های مالی، آموزش، کار، ورزش و... را بدون خروج از خانه و تنها با کمک وسایل دیجیتال انجام دهند.
کد خبر: ۴۳۴۲۸
چگونه «کرونا» مردم جهان را شیفته فناوری کرد؟تیتر20- در روزهای نخست شیوع کووید19 ترس از ابتلا به کرونا، بسیاری از مردم جهان را روانه بیمارستان‌ها کرد. این موضوع علاوه بر اینکه فشار مضاعفی به کادر بیمارستانی وارد کرد، عملاً باعث شیوع بیشتر بیماری شد برای مقابله با این مشکل، کم کم فناوری Telehealth یا پزشکی از راه دور در میان مردم محبوبیت یافت و حالا می‌توان آن را یک تغییردهنده بازی در میدان مقابله با کووید19 دانست. با استفاده از این فناوری، میزان فشار روی پزشکان و کادر درمانی هم کاهش یافته است. محققان معتقدند بحران‌ها فرصت‌هایی برای نوآوری هستند و دراین میان Telehealth بیشترین رشد را داشته است تا آنجا که کرونا باعث شده تا این بخش راه 10ساله را در عرض دو ماه بپیماید. در این فناوری با استفاده از ویدئوکنفرانس بر بستر اینترنت و اپلیکیشن‌هایی همچون زوم، عملاً ملاقات‌های مجازی با پزشکان صورت می‌گیرد. درحال حاضر در کشورهای توسعه یافته همچون امریکا و آلمان، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی جلسات مجازی ویزیت پزشک در اختیار بیماران قرار می‌دهند و در امریکا میزان استفاده مردم از این فناوری رشد 683 درصدی داشته است. در آسیا نیز می‌توان این روند را در کشورهایی همچون چین و اندونزی دید. در چین برای ویزیت پزشک، Ping-An Good Doctor در اختیار بیماران قرار دارد و در اندونزی هم استفاده مردم از AloDokter و Halodoc در دوران کرونا افزایش چشمگیری داشته است.

در منطقه آسیا- اقیانوسیه هم استرالیا بیشترین میزان استفاده از telehealth را در دوران کرونا داشته است و حتی به برخی از کادر درمانی که به‌دلیل بیماری‌های زمینه‌ای، بارداری و... نسبت به این ویروس حساس‌تر هستند اجازه داده تا به‌صورت دورکاری و از خانه از طریق ویدئو کنفرانس با بیماران خود ارتباط داشته باشند. دولت‌های سنگاپور و فیلیپین نیز همین روند را پیش گرفته‌اند و پلتفرم‌هایی در اختیار مردم قرار گرفته تا بتوانند درباره مشکلات سلامت خود با پزشکان مشورت کنند .

افزایش استفاده از رسانه‌ها در دوران کرونا

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که در سراسر جهان میزان علاقه کاربران به خواندن کتاب و گوش دادن به کتاب‌های صوتی افزایش 14درصدی داشته و میزان مراجعه کاربران به اخبار هم 36درصد افزایش یافته است. مردم دنیا در دوران خانه نشینی به دیدن فیلم از طریق پلتفرم‌های دیجیتال ازجمله نتفلیکس علاقه زیادی نشان داده‌اند و شاهد رشد 51درصدی این موضوع در کل دنیا نسبت به دوران قبل از کرونا هستیم. البته در برخی کشورها از جمله ایتالیا و چین این رقم از متوسط جهانی هم بالاتر رفته و به ترتیب 53درصد و 63درصد افزایش داشته است. در دوران قرنطینه، کاربران دنیا همچنین علاقه بیشتری به حضور در شبکه‌های اجتماعی (44درصد)و پیام رسان‌ها (45درصد)داشته‌اند و باز هم مردم ایتالیا و چین از این دو پلتفرم استقبال بیشتری داشته‌اند. ساخت و آپلود ویدئو در شبکه‌های اجتماعی مختلف ازجمله تیک تاک، یوتیوب و... هم بخشی دیگر از تغییر سبک زندگی مردم دنیا را نشان می‌دهد. همچنین با بسته شدن باشگاه‌ها بسیاری از مردم به اپلیکیشن‌های مختلف در این زمینه روی خوش نشان دادند و شاهد افزایش تعداد نصب اپ‌های مرتبط با این موضوع در جهان بودیم و میزان خرید آنلاین وسایل و تجهیزات ورزشی نیز افزایش 25.3درصدی داشت. آشپزی هم یکی دیگر از تفریحات مورد توجه مردم در دوران قرنطینه بود و در این مدت تعداد بیشتری از کاربران به نصب اپلیکیشن‌های مرتبط با آشپزی علاقه نشان داده‌اند.

افزایش خرید آنلاین در دوران کرونا

با شیوع کرونا و تعطیلی فروشگاه‌ها عملاً دریچه‌ای به سوی تجارت الکترونیک باز شد و حالا دیگر مدیران فروشگاه‌های بزرگ هم می‌دانند که تنها راه بقای آنها تجارت الکترونیک و فروش آنلاین است چراکه بسیاری از مردم علاقه مندند در دوران پساکرونا هم عادت خرید آنلاین خود را ادامه دهند. شاید بتوان گفت کرونا، سبک زندگی مردم فنلاند را بیش از سایر کشورهای جهان تغییر داده است چرا که میزان خرید آنلاین مردم در این کشور با افزایشی 60درصدی همراه بوده است. بر اساس آمار فدراسیون تجارت الکترونیک فنلاند در سال 2019 ارزش خرید آنلاین از سایت‌های داخلی و خارجی در فنلاند بیش از 4.5میلیارد یورو بوده است و انتظار می‌رود به‌دلیل تقاضای بالای خرید آنلاین در این برهه زمانی، ارزش خرید آنلاین در این کشور در سال‌جاری از این رقم پایین‌تر نرود.آلمانی‌ها هم  31درصد بیشتر از زمان قبل از کرونا به خرید آنلاین روی خوش نشان دادند و این رقم افزایش در بریتانیا به 43درصد و در امریکا به 51درصد رسیده است.

شیوع کرونا بر رفتار مصرف‌کنندگان در جهان نیز تأثیر گذاشت به‌گونه‌ای که در هفته پایانی آوریل که مردم بسیاری از کشورها در قرنطینه بودند، ترافیک آنلاین سوپرمارکت‌ها در دنیا افزایشی 135درصدی نسبت به ژانویه و فوریه داشت. یکی دیگر از مواردی که می‌توان از آن به‌عنوان تغییر سبک زندگی یاد کرد، استفاده کمتر از پول نقد و گرایش به پرداخت‌های آنلاین است. در آلمان، بریتانیا و امریکا به ترتیب شاهد کاهش 37درصدی، 62 درصدی و 35درصدی استفاده از پول نقد در دوران کرونا هستیم که به همین نسبت به پرداخت‌های آنلاین افزوده شده است.  از سوی دیگر، با قرنطینه اجباری، نیاز مردم به تفریح درون خانه نیز بیشتر شد و در کنار دیدن فیلم، آشپزی، گوش دادن به موسیقی و... گیم‌های مختلف نیز به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی آنها تبدیل شد. تا جایی که می‌توان آن را نیز به نوعی تغییر سبک زندگی دانست. در سه ماه ترافیک بازی در جهان 46درصد افزایش یافت و تعداد گیمرهای جهان از 1.2میلیارد نفر به 1.75میلیارد گیمر رسیده است که البته بیشترین گیمرها در چین و اروپا حضور دارند

یکی دیگر از مواردی که سبک زندگی بسیاری از مردم جهان را تغییر داده، دورکاری به‌دلیل تلاش برای رعایت فاصله اجتماعی و کمتر شدن شیوع کروناست. این تجربه برای برخی از شرکت ها و کارمندان دنیا بسیار موفقیت‌آمیز بوده است به‌گونه‌ای که توئیتر بخشی از کارکنانش را برای همیشه دورکار کرد در حال حاضر 265 میلیون امریکایی دورکار هستند در حالی که پیش از این تنها 7درصد امریکایی‌ها دورکار بودند ./ایران
ارسال نظرات
موضوعات روز