جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد، اما امروز وضعیت بازار تلفن همراه ایران به قدری وخیم است که عملا امکان خرید از آن وجود ندارد. تنها چند مدل تلفن خاص در بازار یافت می‌شوند و همان‌ها هم از دید قیمت شرایط نامناسبی را دنبال می‌کنند.
کد خبر: ۴۳۴۸۱
در بازار پساکرونا منتظر چه گوشی‌هایی باشیم؟تیتر20-  شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد، اما امروز وضعیت بازار تلفن همراه ایران به قدری وخیم است که عملا امکان خرید از آن وجود ندارد. تنها چند مدل تلفن خاص در بازار یافت می‌شوند و همان‌ها هم از دید قیمت شرایط نامناسبی را دنبال می‌کنند. کاهش تنوع محصولات و موجودی انبار‌ها تاثیر مستقیمی روی قیمت‌ها گذاشته و با مشاهده تغییرات آن‌ها متوجه می‌شویم که به جز تلفن‌های موجود در بازه قیمتی ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان، عملا چیزی جز چند پایین رده ضعیف یا میان‌رده‌های معمولی سامسونگ باقی نمانده. بیشترین ضربه را بازار میان رده‌های رو به بالا تحمل کرده. تلفن‌هایی که شاید در بالاترین سطح از امکانات یا سخت‌افزار قرار نگیرند، اما می‌توانند نیاز‌های کاربر را برای چند سال به بهترین شکل ممکن برآورده کنند.

این دست محصولات معمولا در بازه قیمتی ۶ تا ۱۰ میلیون تومان قرار می‌گیرند و با بررسی فروشگاه‌های مختلف متوجه می‌شوید که عملا چیزی از آن‌ها باقی نمانده. شرایط فعلی، اما به احتمال فراوان تا هفته آینده بهبود پیدا می‌کند. مرز‌ها باز شده و اگر دلار اجازه دهد، تلفن‌هایی که فعلا از بازار غایب هستند برمی‌گردند، اما وضعیت برای محصولات جدید به چه شکلی است. امروز قصد داریم به معرفی تلفنی چینی بپردازیم که می‌تواند تبدیل به بهترین و ایده‌آل‌ترین محصول بازار ایران شود. تلفنی که از دید سخت‌افزار بهترین‌ها را ارائه می‌کند و با امکانات فراوان، قیمت چندان بالایی ندارد. تلفنی که بهترین گزینه برای کسانی است که طی هفته‌های اخیر تصمیم به خرید یک گجت جدید گرفته‌اند و حالا بهتر است مدتی صبر کنند تا با خریداری آن برای چند سال از تهیه تلفن جدید بی‌نیاز شوند.

شیائومی مدتی است توانسته با عرضه محصولات با کیفیت و البته ارزان قیمت، بازار را برای رقبایی همچون سامسونگ و هوآوی، چالش برانگیز کند. آن‌ها حتی پا را فراتر گذاشته و با معرفی زیربرند پوکو سعی کردند دید منفی کاربر‌ها نسبت به برند چینی را از بین ببرند. سال ۲۰۱۸ با عرضه پوکو اف ۱ (Poco F۱) انقلابی در کلاس‌بندی تلفن‌های هوشمند رخ داد. پوکو اف ۱ با قیمتی فوق‌العاده، امکانات بهترین پرچم‌دار‌های سامسونگ و هوآوی را ارائه می‌کرد و بسیاری به سراغ آن رفتند. محصولی که البته خریدارانش تبدیل به طرفدارش شدند و برای دو سال در انتظار معرفی نسل بعدی آن نشستند. بعد از سکوتی طولانی بالاخره تلفن جدید این برند یعنی ایکس ۲ روانه بازار شد، اما این محصول، جانشینی نبود که طرفداران اف ۱ در انتظارش بودند. پنج ماه از این اتفاق گذشت و بالاخره پوکو اف ۲ پرو (Poco F۲ Pro) به صورت رسمی معرفی شود. تلفنی با چهار دوربین، صفحه نمایش امولد و قوی‌ترین پردازنده بازار که تنها در پرچمدار‌های کره‌ای یافت می‌شود.

با اینکه اف ۲ پرو سعی در ادامه دادن همان رویکرد قبلی پوکو را دارد، اما تغییراتی نیز در ساختار آن ایجاد شده. اصلی‌ترین موضوعی که نسبت به گذشته و نسل اول این خانواده تلفن تغییر کرده، قیمت است. اف ۱ با قیمت ۳۵۶ دلاری روانه بازار شده و اکنون اعلام شده اف ۲ پرو در دو مدل و با قیمت‌های ۵۴۰ و ۶۵۰ دلار عرضه می‌شود. هرچند هنوز هم با بازه قیمتی هزار دلاری پرچمدار‌ها فاصله بسیاری داریم، اما به نظر می‌رسد، بلند‌پروازی پوکو تاثیر منفی روی این بخش به عنوان یکی از مهم‌ترین نکات مثبت برند چینی داشته.

نباید فراموش کنیم که اف ۱ در نقش قاتل پرچمدار‌ها با بدنه‌ای پلاستیکی و ارزان‌قیمت معرفی شده بود، اما عملا اف ۲ پرو، یک پرچمدار واقعی است و نقشی را برای بازار‌های جهانی ایفا می‌کند که Redmi K۳۰ در چین برعهده گرفته. دیگر موضوعی که روی افزایش قیمت اف ۲ تاثیر مستقیمی داشته، استفاده از پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۵ است. پردازنده‌ای که از دید خروجی قدرت در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و با قرار گرفتن در کنار پشتیبانی از شبکه ۵ جی به عنوان عوامل افزایش قیمت تلفن جدید پوکو شناخته می‌شوند. نباید فراموش کنیم که با اضافه شدن صفحه نمایش امولد، بهبود دوربین‌ها و پشتیبانی از NFC، عملا اف ۲ پرو توانسته تمامی ضعف‌های نسل پیشین خود را برطرف کند.

مشخصات رسمی منتشر شده به ما می‌گوید که این تلفن جدید چینی از صفحه نمایشی ۶.۶۷ اینچی از نوع امولد با وضوح تصویر ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ استفاده می‌کند. صفحه نمایشی که به واسطه قرار گرفتن دوربین سلفی در داخل بدنه بدون هیچ لبه اضافه‌ای تصاویر را به کاربر نمایش می‌دهد. سنسور اثر انگشت مانند آخرین نسل محصولات شیائومی داخل صفحه نمایش قرار گرفته و جدای از پشتیبانی ۵ جی، اف ۲ پرو از چهار دوربین اصلی بهره می‌برد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که جک ۳.۵ میلیمتری هدفون بعد از غیبتی کوتاه مدت دوباره بازگشته. پوکو اف ۲ پرو در دو مدل با مشخصات ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، قیمت ۵۴۰ دلار و ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی، قیمت ۶۵۰ دلار عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که به جز تفاوت در رم و فضای ذخیره‌سازی، دو مدل اشاره شده هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته و هر دوی آن‌ها از اندروید ۱۰ به شکل پیش‌فرض پشتیبانی می‌کنند. این تلفن دو سیم کارته از پردازنده اصلی اسنپدراگون ۸۶۵ به همراه پردازنده گرافیکی ادرینو ۶۵۰ استفاده می‌کند تا در بالاترین سطح از قدرت تلفن‌های هوشمند قرار گیرد.

در بخش دوربین‌های اصلی که یکی دیگر از نقاط قوت اف ۲ پرو است، پوکو درست مانند پرچمدار شیائومی از چهار دوربین اصلی بهره می‌برد. دوربین اصلی این گجت از سنسور IMX۶۸۶ سونی با وضوح ۶۴ مگاپیکسل استفاده می‌کند و در کنار آن یک لنز فوق عریض ۱۳ مگاپیکسلی نیز قرار گرفته. در ادامه به لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو (برای عکاسی از سوژه‌های کوچک) و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی عمق سنج می‌رسیم که برای ثبت تصاویر، بهترین تمرکز ممکن را ارائه می‌کند. دوربین جلو که داخل بدنه است و در زمان استفاده خارج می‌شود، از نوع ۲۰ مگاپیکسلی است و وظیفه اسکن صورت کاربر را نیز برعهده دارد. اف ۲ پرو می‌تواند به صورت ۸K و ۲۴ فریم یا ۴K و ۶۰ فریم فیلم‌برداری کند.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که این غول سخت‌افزاری با باتری ۴۷۰۰ میلی آمپری همراه شده و از شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند. تلفنی که فعلا قرار است در چهار رنگ آبی، بنفش، خاکستری و سفید به بازار‌های جهانی راه پیدا کند. پوکو همچنین به این موضوع اشاره داشته که صفحه نمایش اف ۲ پرو از HDR۱۰+ پشتیبانی کرده و روشنایی آن به ۵۰۰ نیت می‌رسد. صفحه نمایشی که با نسل پنجم گوریلا گلس محافظت می‌شود، اما همچون وان‌پلاس ۸ تی پرو، امکان پشتیبانی از ۱۲۰ هرتز را برای نمایش تصاویر ندارد.

باید منتظر ماند و دید که چه استقبالی از این تلفن در سطح جهان صورت می‌گیرد. فعلا نظرسنجی‌ها به ما می‌گویند که کاربر‌ها از قیمت‌گذاری و افزایش قابلیت‌ها راضی هستند، اما باید منتظر بود تا نتیجه بهتری را در این زمینه کسب کرد. پوکو اف ۲ پرو هنوز به شکل رسمی وارد بازار ایران نشده، اما می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی باشد که توانایی خرید پرچمدار‌های گران‌قیمت را ندارند، اما به دنبال امکانات آن‌ها هستند. بررسی بازار کشورمان نشان می‌دهد که احتمالا این تلفن در بازه قیمتی ۸ تا ۱۰ میلیون تومان قرار می‌گیرد و همین مسئله می‌تواند آن را به یکی از بهترین و ایده‌آل‌ترین گزینه‌های موجود کند./ برترین ها
ارسال نظرات
موضوعات روز