جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
ماه مبارک رمضان زمان طلایی برای فروش داخلی و صادرات خرما در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان است. رمضان امسال در حالی رو به پایان است که بخش عمده‌ای از این محصول هنوز در انبارها مانده و فروش نرفته است.
کد خبر: ۴۳۴۸۸
ضرر ۱۰۰۰میلیارد تومانی کرونا به خرماکارانتیتر20- خرما ازجمله محصولات کشاورزی است که نرخ مصوب تنظیم بازاری ندارد و در اغلب ایام سال قیمت آن براساس میزان عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود. با وجود این، با رشد نسبی تقاضا در برخی ایام و مناسبت‌های مذهبی مانند ‌ماه های محرم و رمضان زمینه افزایش قیمت آن فراهم می‌شود.در این میان نقش عمده این تعیین قیمت بر عهده باغداران و کشاورزانی است که از زمان برداشت تا فصل طلایی (ماه مبارک رمضان) اقدام به انبار کردن بیشتر این محصول کرده تا با قیمت بالاتری آن را عرضه کنند، اما با بالاگرفتن شیوع کرونا به یک باره معادلات بهم خورد و بسیاری از آنانی که به سود بیشتر چشم دوخته بودند حال با موجی از نگرانی صدها تن خرمای دپو شده در سردخانه‌ها روبه‌روهستند که در صورت عدم فروش باید امحا شود.

کاهش تقاضای جهانی خرما

دکتر مقداد تکلوزاده، دبیر انجمن ملی خرمای کشور و دبیر انجمن خرمای کرمان گفت: در جلسه‌ای که در ٢٥اردیبهشت ماه با مسئولان دولتی و مجلس داشتیم میزان خسارت های وارده بر بازار خرما  و خرماکاران برآورد شد که مبلغی بالغ بر ٩٥٠میلیون تومان است. این میزان خسارت وارده ناشی از شیوع بیماری کرونا شامل عدم صادرات، کاهش قیمت، افزایش هزینه‌های تولید و... بوده است.

وی افزود:میزان تولید محصول خرما در کشورامسال بالغ بر یک میلیون و ٢٥٠هزارتن بوده است که از این میزان تنها ٤٥٠هزارتن آن در استان کرمان تولید شده است که سه رقم تولیدی آن یعنی مضافتی، کلوته و مردار سنگ بیشترین ارقام تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند. می‌توان گفت ٨٥درصد تولید خرمای کرمان ازنوع مضافتی است که در بسته‌بندی کارتونی قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان سه استان تولید‌کننده خرمای کشور هستند، اظهار داشت:٧٥ درصد تولید این محصول به مصرف داخلی و ٢٥درصد آن به مصرف خارجی می‌رسد که متأسفانه امسال با بحران شیوع بیماری کرونا صادرات این محصول با مشکل مواجه شد و در نتیجه تولید‌کنندگان مجبور به دپو و انبار کردن آن در سردخانه‌ها شدند. در واقع با شیوع بیماری کرونا اتفاقی که افتاد، ما بازار خارجی را از دست دادیم.

وی تصریح کرد: صادرات محصولی که هر ساله به کشورهای مسلمان(اندونزی، مالزی، پاکستان، افغانستان، عراق و ترکیه و...و حتی انگلیس ارسال می‌شد با مشکل مواجه شده است. مرزهای زمینی بسته شد و هزینه صادرات از مرزهای دریایی هم به‌شدت افزایش یافته است. کشورهایی مثل هند یا کشورهای واقع در منطقه جنوب شرق آسیا هم به‌واسطه کرونا و حساسیتی که در حال حاضر پیرامون واردات از ایران ایجاد شده فعلاً رغبتی برای خرید خرمای ایران ندارند. درمجموع تقاضای جهانی و به موازات آن صادرات به‌شدت کاهش یافته اما صفر نشده است. در واقع شاهد کاهش ٣٠درصدی صادرات محصول هستیم. ضمن اینکه ماندن خرما در انبارها باعث شد عرضه و تقاضا به هم بریزد و عرضه این محصول با کاهش قیمت در بازار همراه شود. وی با اشاره به نزدیک شدن به ماه های برداشت خرما(مرداد و شهریور)و شیوع بیماری کرونا ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: با فرار رسیدن فصل برداشت هزاران کارگر در نخلستان‌های کشور مشغول کار می‌شوند. به هرحال برای فروش تا قبل از برداشت محصول جدید باید فکری کرد.

 حمایتی در کار نیست

مصیب سیاسر، کارشناس ارشد جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به اینکه صادرات خرما ازسیستان و بلوچستان تقریباً نزدیک به صفر بوده است، بیان کرد: محصول خرما از شهریور که فصل برداشت است تا مدت ٦ماه انبار می‌شود که با شرایط پیش آمده و به فروش نرفتن بخش عمده‌ای از این محصول و با توجه به اینکه به فصل برداشت محصول جدید خرما  نزدیک می‌شویم این یک ضرر بزرگ برای کشاورز است چرا که برخی از این ارقام مانند مضافتی حساس‌تر بوده و اگر فروش نرود خراب شده و ضرر زیادی به وجود می‌آورد ضمن اینکه باغداران با وجود اینکه فروشی نداشته‌اند باید هزینه‌های سردخانه را خود پرداخت کنند و حمایتی هم درکار نیست واین فشار مضاعفی را به این قشر وارد می‌کند. این کارشناس با ابراز نگرانی از فصل برداشت محصول خرما در شهریور با توجه به شیوع بیماری کرونا بیان کرد: امیدوارم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میان کارگران، شاهد اوج گرفتن مجدد مشکلات فروش نیز نباشیم و تمهیداتی برای کاهش ضرر و زیان ناشی از آن داشته باشیم./ ایران
ارسال نظرات
موضوعات روز