سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
استفاده از رسیدهای جعلی به یکی از شیوه‌های کلاهبرداری تبدیل شده و سودجویان از طریق نرم‌افزارهای رسیدساز، اقدام به ساخت رسیدهای جعلی می‌کنند که به‌دلیل مشابهت با نمونه‌های واقعی، می‌تواند کاربران را فریب دهد.
کد خبر: ۴۳۵۵۲
تیتر20 - این روزها شاهد یکه‌تازی اپلیکیشن‌های مختلف هستیم، اپلیکیشن‌هایی که توانایی انجام کارهای فراوانی را در فضای مجازی دارند، از پرداخت گرفته تا خرید، دانلود و غیره. در کنار این اپلیکشن‌هایی که هر روزه تبلیغ می‌شوند تا کاربران با نصب آنها کارهای روزانه خود را به راحتی انجام دهند، شاهد تولید اپلیکیشن‌هایی هستیم که بی‌سروصدا وارد بازار می‌شوند و گاهی اوقات از سوی مجرمان حرفه‌ای سایبری طراحی و تولید شده‌اند و افراد سودجو می‌توانند از آنها استفاده مجرمانه داشته باشند. اپلیکیشن‌های رسیدساز هم از این دسته است.

برخی از مجرمان سایبری با نصب اپلیکیشن‌ها روی گوشی خود و سوءاستفاده از قابلیت‌های آن اقدام به کلاهبرداری از افراد هنگام خرید از فروشگاه‌ها کردند. این افراد بعد از خرید از فروشگاه‌ها و یا هنگام پرداخت بدهی‌های خود، ادعا می‌کنند که وجه مورد نظر را به حساب قربانی واریز کرده‌اند و رسید طراحی‌شده را به عنوان مدرک به فرد مخاطب ارائه می‌دهند. رسیدی که فاقد اعتبار بوده و هیچ ارزشی ندارد اما چون شامل نام و نام خانوادگی، شماره کارت و مبلغ واریزشده به حساب مقصد است، اعتماد فرد قربانی را جلب می‌کند.

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی و یا اطلاع از دریافت وجوه مختلف، فعال بودن سامانه پیامک حساب بانکی است. در این صورت شما از انجام هرگونه تراکنش بانکی و دریافت یا برداشت از حسابتان مطلع خواهید شد. کاربران باید بعد از انجام هر تراکنش بانکی به خصوص تراکنش‌های با مبالغ بالا، حتماً موجودی حساب خود را چک کرده و از واریز وجه مطمئن شوند.

پلیس فتا نیز درباره کلاهبرداری با سوءاستفاده از نرم‌افزارهای رسیدساز جعلی هشدار داده و اعلام کرد: افراد کلاه‌بردار از روش‌های مختلفی برای جلب اعتماد شهروندان و ترغیب آنان برای اقدامات کلاهبردارانه خود بهره می‌برند؛ یکی از این شیوه‌ها استفاده از رسیدهای جعلی از انواع درگاه‌های پرداخت و خودپرداز و رسید دستگاه کارت‌خوان است. رسیدهای جعلی با استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری و دستگاه‌های سخت‌افزاری و تا حد زیادی مشابه رسیدهای واقعی توسط کلاه‌برداران تولید می‌شود.

به همین دلیل به کاربران توصیه می‌شود برای خرید کالا و دریافت خدمات صرفاً از سایت‌های معتبر که دارای مجوزهای مربوطه‌اند، اقدام کنند و با دیدن رسید پرداخت در یک سایت یا یک شبکه اجتماعی، گروه یا کانال به‌راحتی اعتماد نکنند؛ زیرا در برخی از صفحات و گروه‌های پرطرفدار شبکه‌های اجتماعی که تاحدودی نیز تعداد دنبال‌کننده‌های زیادی دارند، برای جلب اعتماد کاربران از چنین شیوه‌هایی استفاده می‌کنند./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز