شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
تیتر20 بررسی می کند؛
نکته مهم در مورد تولید بیش از 51 هزار دستگاهی ایران خودرو، تامین قطعات از راه های مختلف با وجود مشکلات داخلی و خارجی است. در حال حاضر صنعت خودرو ایران تحریم است و طبعا تامین قطعات خارجی روند مناسبی ندارد و چالش های کرونا هم هنوز تمام نشده است.
کد خبر: ۴۳۵۷۰
ایران خودرو چگونه رکورد شکست؟
تیتر20 - بنابر اعلام ایران خودرو، این شرکت توانسته در دومین ماه امسال با عبور از تولید ماه مشابه سال گذشته، بیش از 51 هزار دستگاه انواع محصول را به تولید برساند. 

طبق آمار اعلامی، بزرگترین خودروساز ایران 51 هزار و 455 دستگاه محصول را طی اردیبهشت سال جاری تولید کرده تا ضمن رشد 28 درصدی نسبت به ماه مشابه 98، رکوردی دیگر را به ثبت برساند. این شرکت پیش تر و در دی ماه 98 نیز بیش از 50 هزار دستگاه محصول تولید کرده بود و حالا با عبور از آن، رکوردی جدید را در کارنامه اش می بیند.

این رکوردشکنی در شرایطی رخ داده که ایران خودرو مانند دیگر خودروسازان کشور (والبته جهان)، درگیر ماجرای شیوع ویروس کرونا بوده و تامین قطعات موردنیاز این شرکت در روالی طبیعی انجام نمی شود. 

به دلیل محدودیت پروازها از کشورهای مختلف به ویژه چین (به دلیل شیوع کرونا) تامین قطعات خارجی در روال طبیعی انجام نمی شود، ضمن آنکه مشکلات تحریم و البته کمبود نقدینگی نیز کماکان پابرجاست.

از همین رو  به احتمال زیاد بخشی از تولید اردیبهشت ماه خودرو سازان دارای کسری قطعه بوده و روانه پارکینگ ها شده است تا پس از تامین قطعات لازم، تجاری سازی و روانه بازار شوند. 

نکته دیگر در مورد تولید بیش از 51 هزار دستگاهی ایران خودرو، تامین قطعات از راه های مختلف با وجود مشکلات داخلی و خارجی است. در حال حاضر صنعت خودرو ایران تحریم است و طبعا تامین قطعات خارجی روند مناسبی ندارد و چالش های کرونا هم هنوز تمام نشده است.

 در داخل نیز قطعه سازان به دلیل مشکلات مالی (ناشی از عدم دریافت مطالبات خود در وقت معین) با تمام ظرفیت شان کار نمی کنند و بنابراین تامین قطعات داخلی نیز با چالش هایی همراه است. 

در این شرایط اما ایران خودرو توانسته با تجربیاتی که از تحریم و مشکلات اقتصادی به دست آورده، تامین قطعات را در حدی که رکورد تولیدش شکسته شود، انجام دهد. این احتمال هست که ایران خودرو با قطعه سازان داخلی از در تعامل درآمده و با پرداخت بخشی از مطالبات آنها، توان و انگیزه شان برای تامین قطعات را بالا برده باشد. 

در باب رکوردشکنی ایران خودرو اما نهضت داخلی سازی قطعات خارجی نیز بی تاثیر نبوده است. این نهضت که سال گذشته با دستور و حمایت وزارت صنعت،معدن و تجارت آغاز شد، داخلی سازی بخشی از قطعات خارجی را به همراه داشت و طبعا از وابستگی به خارجی ها کاست. به نظر می رسد ساخت داخل شدن این قطعات که البته موارد "های تک" و دارای فناوری پیشرفته (مانند ترمز ضدقفل، کیسه هوا و کاتالیست) را در بر نمی گیرد، توانسته بزرگترین خودروساز ایران را در شکست رکورد تولید ماهانه اش کمک کند. 

دیگر موردی که ایران خودرو را در رکوردشکنی اردیبهشت کمک کرده، استفاده تقریبا حداکثری از ظرفیت تولید با وجود شیوع ویروس کرونا است. ایران خودرویی ها پس از تعطیلات نوروز به مدت حدودا دو هفته فعالیت خود را زیر ظرفیت ادامه و در این مدت مقدمات اجرای پروتکل های بهداشتی را در خطوط تولیدشان فراهم کردند. آنها با رعایت پروتکل های بهداشتی توانستند رفته رفته به روند عادی تولید مانند قبل از وقوع بحران کرونا، بازگردنند و  رکورد تولید ماهانه دو سال اخیر را  بشکنند.
ارسال نظرات
موضوعات روز