جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵
تاریخ ثابت کرده است استقلالی ها بهترین نمایش های خود را در آغاز سال دهه های میلادی و آخرین سال دهه شمسی ارائه می دهند و کسی چه می داند آیا امسال نیز همین خواهدبود؟
کد خبر: ۴۳۶۵۷
تاریخ می گوید 2020 سال استقلال استتیتر20- باشگاه استقلال که در سال 1324و 75سال قبل تاسیس شدو پرافتخارترین نماینده ایران در رقابت های برون مرزی می باشد دو بار در سال های 1970و 1990قهرمان جام باشگاههای آسیا شده است .


استقلال که بهمراه پرسپولیس  یکی از دو تیم پرطرفدار ایران و حتی آسیا می باشد در این قدمت 75ساله روزهای تلخ و شیرینی را کم  سپری نکرده است . آن ها علاوه بر این دو قهرمانی دو بار نیز نایب قهرمان آسیا شدند.بهترین روزهای این تیم در این سال ها در آغاز دهه های میلادی بوده است .عملکرد مردان این تیم در این سال های خاص برای استقلال و هوادارانش یک عمر عزت و شکوه به ارمغان آورده است.با هم نگاهی می اندازیم بر افتخارات این تیم در این سال های پر از خاطره 


سال 1970؛استقلال قهرمان باشگاه های آسیا 


سومین دوره مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا در سال 1349به میزبانی تهران برگزار می شد . استقلال نماینده این تورنمنت بود .آن ها در آن مسابقان که با حضور سه نماینده غرب آسیا و چهار نماینده از شرق آسیا برگزار شد به مقام قهرمانی رسیدند.فینال پرشکوه آن ها در حالی که یک برصفر از حریف خود عقب بودند و با کامبک رویائی و پیروزی دو بریک در وقت های اضافه  برابر هاپوئل رژیم اشغالگر قدس بدست آمد هنوز نقل خاطرات برای فرزندان و نوه های مردانی هست که این روزها دوران بازنشستگی را سپری می کنند. مرحوم غلامحسین مظلوی بهترین بازیکن آن دوره رقابت های قهرمانی باشگاه های آسیا شد.

 سال 1980؛آغاز جنگ تحمیلی و تعطیلی فوتبال 


آغاز دهه 80میلادی که مصادف با  سال 1359بود برای استقلال و سایر باشگاه های ایرانی هیچ آورده ای نداشت . هجوم خصمانه رژیم بعث عراق به مرزهای جنوبی ایران و دفاع همه جانبه جوانان و مردان این سرزمین موجب شده بود تا مقوله ورزش در اولویت های بعدی ورزشکاران باشد و آن ها به جای استفاده از توپ ورزشی برای نشان دادن مهارت های خود ،توپ جنگی را برای دفاع از سرزمین و ناموس خود انتخاب کنند. در این سال با برگزاری مسابقاتی با حضور 114تیم برنامه ریزی لازم برای معرفی تیم های دسته اول تا چهارم باشگاه های تهران انجام شد. یک سال بعد ود در سال 1360رسما" مسابقات باشگاه های تهران آغاز شد که در نهایت با قهرمانی هما و رتبه چهارم آبی ها به اتمام رسید.


سال 1990؛ستاره دوم آسیائی با تیمی رویائی 


آغاز دهه 90میلادی در سال 1369برای استقلال یکی از بهترین سال های تاریخ باشگاه را رقم زد . آن ها در آن سال فاتح اولین دوره رقابت های لیگ باشگاه های کشور بعد از انقلاب اسلامی ، موسوم به لیگ قدس شدند . پیروزی دو بر یک آن ها در فینال استقلال را نماینده ایران در جام باشگاه های آسیا 91_90کرد . استقلال که تیمی منسجم با حضور بهترین ها را در ترکیب خود می دید در آسیا هم به هیچ تیمی رحم نکرد و در فینال موفق شد با دوگل رضا حسن زاده و صمدمرفاوی لیائونینگ چین را در بنگلادش شکست دهد و برای دومین بار قهرمان آسیا شود .بهترین دروازه بان اسیا احمدرضا عابدزاده شد. صمد مرفاوی بهترین گلزن تورنمنت شد و عباس سرخاب لقب بهترین بازیکن مسابقات را دریافت کرد تا استقلال علاوه بر قهرمانی تمام جوایز را نیز درو کند . آن تیم که در ترکیب خود بزرگانی چون امیرقلعه نویی ، جوادزرین چه ،مجید نامجو مطلق ،شاهرخ و شاهین بیانی ،مهدی فنونی زاده و .....را نیز می دید در دوره بعد مسابقات باشگاه های آسیا نیز نماینده ایران بود و در فینال در حالی که با تک گل امیر هاشمی مقدم از الهلال عربستان پیش بود گل تساوی را دریافت کرد تا در ضربات پنالتی و دریک قدمی ستاره سوم به نایب قهرمانی بسنده کند.


سال 2000؛قهرمانی ایران در آخرین دوره لیگ آزادگان

 آن ها که در سال 1378و در فینال جام باشگاه های اسیا و در تهران مغلوب جوبیلو ایوآتا شده بودند در لیگ 80_79و زمان برگزاری آخرین لیگ آزادگان و قبل از راه اندازی  لیگ برتر به مقام قهرمانی رسیدندتا شروع و پایان مسابقات باشگاه های کشور در ایران را با نام استقلال عجین کنند.آبی های پایتخت در این مسابقات که با حضور 12تیم برگزار می شد با کسب 50امتیاز بالاتر از پرسپولیس 46امتیازی مقام قهرمانی لیگ ایران بدست آوردند و دوباره نماینده ایران در جام باشگاه های آسیا شدند. آن ها به جام باشگاه های اسیا رفتند و در حالی که میزبان مرحله نیمه نهائی و فینال بودند نتیجه نیمه نهائی را به باران و بی برنامگی و چمن ورزشگاه آزادی واگذار کردند تا در پایان در سکوی سوم اسیا قرار گیرند. حدود 50روز بعد آن ها در حالی که می توانستند با کسب تساوی در انزلی قهرمان ایران شوند در برابر ملوان با یک گل شکست خوردند تا پرسپولیس در عین ناباوری با غلبه بر فجرشهید سپاسی شیراز اولین قهرمان لیگ حرفه ای ایران شود.


سال 2010؛ساخته شدن نماد 4


سال ها بود مسابقه دربی بین استقلال و پرسپولیس با تساوی پایان میافت .شش تساوی پیاپی صدای همه طرفداران دو تیم را در آورده بود تا اینکه پرسپولیس در بهمن 1388با ضربه 30متری کریم باقری طلسم تساوی ها را شکست و پرسپولیس دو بر یک استقلال را شکست داد. شاید هیچ طرفداری فکر نمی کرد بعد از این شکست قرار است نماد چهار استقلال برای مقابله باشش قرمزها شکل بگیرد.استقلال بعد از آن شکست از 23مهر 89تا 18آذر سال 90ودر 420روز موفق شد پرسپولیس را در چهاردیدار رسمی و پیاپی با شکست بدرقه کند .آن ها با زدن 7گل در این چهار بازی و بدون گل خوده نماد عدد چهار را برای استقلال خلق کردند تا هواداران این تیم بعد  از سال ها همانند رقیب دیرینه رجز خوانی کنند.


سال 2020؛ آیا بازهم خبری درراه است؟


استقلال لیگ نوزدهم را نیز مانند چند لیگ سال های گذشته خوب شروع نکرد،آن ها که قافیه را در این سال ها به پرسپولیس و برانکو باخته بودند در ادامه راه لیگ با سیستم 2_5_3استراماچونی پوست انداختند و تا صدر جدول نیز رسیدند. رفتن استرا، مصدومیت و بیماری بازیکنان بهمراه فشردگی مسابقات این تیم در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر و دو شکست بدموقع در دور برگشت مسابقات برابر ماشین سازی و گل گهر سیرجان دوباره شرایط استقلال را در جدول رده بندی بد کرد. مسابقات به صورت کاملا فشرده برای استقلال برنامه ریزی شده بود و آن ها می بایست در 25روز در اسفند ماه به مصاف حریفان خود در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا بروند. با شیوع بیماری کرونا مسابقات ورزشی در بیشتر نقاط جهان به حالت تعطیل در آمد تا سلامت و بهداشت اولویت اصلی جوامع بشری شود . حالا قرار است استارت مسابقات ورزشی زده شود ، استقلال با مربی محبوب و جوانش فرهاد مجیدی در دو تورنمنت داخلی می بایست به دیدار رقبا بروند.آن ها در جام حذفی یکی از پنج  تیم مدعی قهرمانی هستند و در لیگ برتر هم امیدوارند با لغزش قرمزها رتبه خوبی در جدول رده بندی کسب کنند.شروع طوفانی آن ها در آغاز سال 2020که موفق شدند با سه گل الکویت را در دوبی و با 5گل الریان قطر را در دوحه شکست دهند یادآور روزهای بی همتای این تیم در آغاز دهه های میلادی است. کسی چه می داند؟ شاید این نسل استقلال بخواهند راه مردان گذشته را در آغاز همین دهه بروند و برای هوادارانشان یک عمر عزت و سر بلندی را یکجا به ارمغان آورند./ورزش سه

ارسال نظرات
موضوعات روز