سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با اعلام از سرگیری تورهای گردشگری پس از سه ماه تعطیلی رسمی، گفت: با وجود آن‌که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز رسمی برای بازگشایی و از سرگیری فعالیت‌های گردشگری را صادر کرده است اما نگران برخوردهای محلی و انتظامی هستیم.
کد خبر: ۴۳۶۸۱
تورهای گردشگری از سرگرفته شدتیتر20- هشدارهای وزارت بهداشت برای خودداری از سفرهای غیرضروری در شرایط کرونا همچنان برقرار است، با این‌حال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باور دارد اگر خدمات سفر از تاسیسات دارای مجوز دریافت شود، اوضاع را بهتر می‌توان مدیریت کرد و البته به این شکل، از صنعت گردشگری حمایت کرد.

از زمانی که شیوع کرونا در ایران تایید شد حدود یکصد روز می‌گذرد، از آن وقت تا کنون بسیاری از فعالیت‌های گردشگری متوقف شده بود. هرچند که سفرها به تایید پلیس راه و استانداری‌ها در تعطیلات نوروز و عید فطر متوقف نشد، اگرچه در قیاس با گذشته کاهش قابل توجه داشت.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا با پایان ماه رمضان، به تاسیسات گردشگری اجازه بازگشایی داد و حتی مردم را به طبیعت‌گردی تشویق کرد. حدود یک هفته پیش هم رییس‌جمهور اجازه بازگشایی موزه‌ها را صادر کرد.

حالا سهند عقدایی، تورگردان و فعال گردشگری خبر ازسرگیری تورها را در تعطیلات نیمه خردادماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ایسنا داده است.

او گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از آن که رسما اجازه فعالیت به تاسیسات گردشگری و تورها را داد، یکسری پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ کرد که مطابق آن می‌توان تور اجرا کرد. ما از نیمه خردادماه تورها را از سر می‌گیریم، هرچند که نگران برخورد نیروهای محلی و انتظامی هستیم.

این تورگردان در پاسخ به این سوال که آیا اجازه رسمی به آژانس‌های مسافرتی برای اجرای تور داده شده است، اظهار کرد: دفاتر خدمات مسافرتی مطابق بند ب (اجرای تور) اجازه رسمی برای اجرای تور دارند، ‌ هرچند با وجود چنین مجوزی در سال‌های گذشته و در شرایط عادی، بسیار شاهد برخوردهای سیلقه‌ای بوده‌ایم، به ویژه در برابر توریست داخلی. آن زمان که کویر مرنجاب را به روی تورها بستند، هیچ ممنوعیت و یا محدودیتی رسمی برای اجرای تور در آن منطقه اعلام نشد، اما به محض ورود اتوبوس‌های گردشگری، برخورد و توقف‌ها شروع می‌شد.

عقدایی در پاسخ به این پرسش که با وجود هشدارها و اخطارها برای سفر نرفتن، آیا این آمادگی وجود دارد که تور به شکل دسته‌جمعی برگزار شود؟ گفت: قبلا در مقاله‌های علمی‌ این موضوع را بررسی کرده بودیم که اقتصاد کشورها تحمل قرنطینه صد در صد را ندارد و باید تعادلی بین سفر و سلامت برقرار شود، همین نتیجه‌ای که اینک بسیاری از کشورها به آن رسیده‌اند، در اروپا که ویروس کرونا تلفات بالایی به نسبت کشور ما داشته، سفرها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شده است، ضابطه‌ای هم در ارتباط با این‌که سفرها حتما کاری باشد و تفریحی نباشد، تعیین نکرده‌اند. باید در نظر گرفت مردم پس از دوران قرنطینه به سفر نیاز دارند و سفر بخشی از زندگی مردم شده است. نتیجه‌ای که بیشتر کشورها گرفته‌اند این است که سفر را با رعایت یکسری پروتکل، دوباره برقرار کنند.

وی افزود: طبیعتا وقتی از خانه خارج می‌شویم یک درصد ریسک را پذیرفته‌ایم، اگر پروتکل‌ها را رعایت کنیم، آن ریسک را کاهش داده‌ایم. این خطرات همیشه در زندگی و سفرهای ما جاری بوده است، مثل آنفلوآنزا، بیماری‌های گوارشی هنگام سفر، تصادف رانندگی و دزدی، همه این‌ها نه تنها بخشی از ریسک سفر، بلکه زندگی است.

این تورگردان درباره چگونگی اجرای تور دسته جمعی در شرایط کرونا و این‌که آیا پروتکلی برای اجرای تور از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگر تعریف شده است، اظهار کرد: معاونت گردشگری مشخصا برای تورهای گردشگری، پروتکلی تعریف نکرده است، اما برای تمام اجزای سفر، پروتکل دارد که تورها بر همان اساس اجرا می‌شود. معمولا قبل از اجرای تور با بخش‌هایی که قرار است خدمات دهند، تماس گرفته می‌شود تا از اجرای این پروتکل‌ها در آن مکان، مطمئن شویم. البته که بازرسی و کنترل‌ها درباره چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است و آژانس‌های مسافرتی، توان و امکان این کار را ندارند.

وی ادامه داد: ظرفیتی که ما در آژانس خود برای تورهای کمپینگ تعریف کرده‌ایم، بین ۱۰ تا ۱۵ نفر است. تورهای دسته‌جمعی هم با ۲۰ تا ۲۲ نفر ظرفیت برگزار می‌شود، تقریبا ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت تورهای سابق.

عقدایی درباره استقبال از تورهای گردشگری، گفت: متقاضی برای این تورها وجود دارد، ولی نه به اندازه سال‌های گذشته، مثلا ما با ۳۰ درصد ظرفیت گذشته تور اجرا می‌کنیم، به این معنی اگر قبلا ۲۰ تور اجرا می‌شد حالا به اندازه شش تور تقاضا وجود دارد.

این فعال گردشگری درباره برنامه‌ریزی متولیان گردشگری برای توزیع و مدیریت سفرها، در شرایط کرونا، اظهار کرد: نه تنها در این زمان که کووید-۱۹، جهانی را درگیر کرده که در زمان‌های دیگر هم شاهد چنین برنامه‌ریزی نبودیم. مگر در تعطیلات مهم نوروز چنین برنامه‌ریزی دارند که الان داشته باشند؟! قطعا جریان‌دهی سفر اقدام موثری می‌تواند باشد اما متولی فقط بخشنامه می‌دهد و بعد هم اعلام می‌کند ۲۴ ساعته آماده‌باش است که اگر شکایتی بود، رسیدگی کند. درحالی که قبل از آن باید اقداماتی را انجام دهد.

عقدایی در ادامه به هشدارها و اخطارهای که در حال حاضر کم اثر شده‌اند، اشاره کرد و گفت: با شیوع ویروس کرونا در جهان و به تبع ایران، مساله‌ای ناشناخته را در دهه اخیر تجربه می‌کنیم که بیشتر رفتارها در این دوران بویژه رفتارهای بهداشتی از ترس بوده است. اکنون بشر به این نتیجه رسیده که ترس را باید کنار بگذارد و بیشتر رعایت کند؛ چرا که برای مدت طولانی نمی‌توان با ترس زندگی کرد. بنابراین دیده می‌شود پیام‌های ترس در بین مردم کمتر خریدار دارد. بهتر است به جای ترساندن مردم از روش‌ها و آموزه‌های دیگر استفاده شود، مثل آنچه باید در جریان سفر انجام دهند./ ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز