سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
برای کودکان بهتر است از خمیر دندان مخصوص کودکان استفاده کرد که میزان فلوراید کمتری نسبت به خمیردندان های بالغین دارد.
کد خبر: ۴۳۶۹۹
برای کودکم چه نوع خمیر دندانی بخرم ؟تیتر20- اول از همه می خواهیم بدانیم که چرا مسواک زدن در کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است ؟ مسواک زدن در کودکی به این دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است که بهداشت دهان در سنین پایین سبب جلوگیری از بیماری و پوسیدگی دندان در بزرگسالی می شود. در حقیقت پوسیدگی دندان تنها بیماری مزمن رایج درکودکان سنین بین 6 تا 11 سال می باشد و سالانه بیش از 16 میلیون کودک از این بیماری رنج می برند. بیماری های مربوط به دهان سالانه در هر مدرسه باعث از بین رفتن بیش از 51 میلیون ساعت کلاسی می شود. با انتخاب خمیردندان مناسب می توانید به پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکتان کمک کنید. مطالعات نشان می دهند این بیماری حدودا 5 برابر رایجی آسم است و چیزی که باورپذیری این آمار را دشوارتر می کند این است که با مسواک زدن به طور مرتب می توان از این بیماری مزمن به طور کامل پیشگیری کرد.
خمیر دندان کودک

انتخاب خمیردندان درست برای کودکتان اولین گام درجهت اطمینان از داشتن روال بهداشت دهانی سالم خواهد بود. اگر کودکتان به اندازه کافی بزرگ شده که می تواند از خمیردندان فلورایددار استفاده کند و شما نمی دانید چگونه باید خمیردندانی را برایش انتخاب کنید تا هم بی خطر باشد و هم سلامتش را حفظ کند،

ضرورت استفاده از خمیر دندان مخصوص کودکان:

یکی از اهداف اساسی والدین از تشویق کوکان به مسواک زدن حفظ سلامت دهان و دندان و تبدیل مسواک زدن به یک عادت همیشگی است. استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید سبب پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان می شود. مسواک زدن دندان ها باعث از بین رفتن پلاک های عامل پوسیدگی دندان و بیماری های لثوی می شود.

والدین برای ترغیب کودکشان برای مسواک زدن می توانند خمیر دندان های ویژه کودکان که اشکال زیبا و جذاب و طعم های متنوع دارد را انتخاب نمایند و مسواکی برای آنها بخرند که شکل های جذاب عروسکی و رنگ های متنوع دارد تا در آنها علاقمندی به مسواک زدن را ایجاد کنند.

مراحل انتخاب خمیردندان مناسب :

1. به دنبال تاییدیه های ADA و پروانه بهداشت بر روی خمیر دندان و یا هر محصول مرتبط با دهان و دندان بگردید!

ممکن است انتخاب خمیردندانی با همچین تاییدیه ای کار آسانی باشد چون این مهر بر روی بسته به طور واضحی قابل مشاهده است اما لازم به ذکر است این مهر تایید می کند محصولی که خریداری می کنید، طبق ادعایی که دارد عمل می کند. مصرف کنندگان ممکن است به واسطه بازاریابی هوشمندانه، طرح های شیک یا ادعای داشتن عناصر تناوبی گول محصولاتی که کیفیت چندانی ندارند را بخورند. اگر محصولی علامت استاندارد و بهداشت را نداشت، جای شک وجود دارد. به همین سادگی!

2. خمیردندان حاوی فلوراید را انتخاب کنید:

بیش از نیم قرن است که پیشنهاد خرید خمیردندانهای حاوی فلوراید را می دهند. وجود فلوراید برای استحکام دندانها، تمییزی شان، جلوگیری از پوسیدگی آن ها و انباشت موادی که بعدها تبدیل به پلاک می شوند ضروری می باشد اما مطمئن شوید که کودکتان تمام آن را بیرون می ریزد و سپس دهانش را آبکشی می کند زیرا قورت دادن بیش از حد فلوراید سبب بروز شرایطی به نام فلوئوروزیس می شود. فلوئوروزیس یک شرایط زیبایی به حساب می آید نه یک بیماری و خطر پوسیدگی را کاهش یا افزایش نمی دهد. درحالی که این ها بیشترین موارد ابتلا به فلوئوروزیس حاد نیستند اما می توانند تاثیرات روانی جدی بر کودکتان بگذارند.

فلوئوروزیس باعث پیدایش خط ها و رگه های سفیدی می شود که باعث تغییر در ظاهر دندان های دائمی خواهد شد. این زمانی اتفاق می افتد که دندان های زیر لثه کودکان در سنین پایین در معرض فلوراید قرار گرفته باشند. فلوراید بیش از حد باعث سنگ بستن دندان ها شده و خطرش در کودکان زیر 6 سال بیشتر است. شدت فلوئوروزیس به دوز مصرف شده بستگی دارد.

3. استفاده از طعم های هیجان انگیز:

برای جلوگیری از کرم خوردگی و پوسیدگی دندان، هدفتان این است تا کودکان روزی یک بار نخ دندان بکشند و روزی دو بار و هر بار به مدت 2 دقیقه مسواک بزنند { اگر این کار برایشان دردناک و دشوار است به پزشک مراجعه کنید} پس مطمئن شوید خمیردندانی که انتخاب می کنید بر روی جلدش طرح شخصیت های کارتونی مورد علاقه شان را داشته باشد و حاوی طعم جذابی همچون آدامس بادکنکی باشد زیرا طعم نعنا یا دیگر طعم های سنتی خمیردندان برای بسیاری از کودکان خیلی تند به نظر می رسد پس باید طعمی را انتخاب کنید که تند نباشد. حتی می توانید به آن ها اجازه دهید تا خودشان طعم موردعلاقه شان را انتخاب کنند و یا به دنبال خرید مسواک برقی با سبکی جذاب بروید. این کار برای کودکان بزرگ تر هم می تواند خوشحال کننده باشد.

4. با دندان پزشک کودکتان مشورت کنید:

این متخصصان وضعیت کودکتان را می دانند بنابراین می توانند مهمترین فاکتور برای انتخاب خمیردندان مناسب برای کودکتان به حساب بیایند.

5. خمیردندانهایی که باعث ساییدگی دندان می شوند را نخرید:

سایندگی ملایم باعث می شود تا رسوبات و باقی مانده غذا از دندان ها پاک شود اما میتواند سبب از بین رفتن مینای دندان هم بشود. از خرید خمیردندانهای سفید کننده برای کودکانتان که ساینده هایی همچون:کربنات کلسیم، ژل سیلیکا پسابیده، اکسید آلومینیوم آبدار، کربنات منیزیم و سیلیکات دارند خودداری کنید.

کودک از چه سنی باید دندان های خود را مسواک بزند؟

یک برنامه تمیزکاری دندان به صورت روزانه را شروع کنید:

چون کودک نوپایتان دندان ندارد به این معنا نمی باشد که نیازی به تمییزکاری دهانشان نیست.

می توانید لثه کودکتان که هنوز دندان ندارد را با پارچه ای نم دار و تمیز به آرامی باقی مانده غذا را پاک کنید. با انجام این کار سلامت دندان هایش که قرار است به زودی در بیایند را افزایش می دهید و کودکتان را با مراقبتهای مربوط به دهان در سنین پایین آشنا می کنید.

با در آوردن اولین دندان های شیری در کودک شروع به تمیز کردن دندان های کودک خود نمائید و روزی دو بار صبح ها پس از خواب و دیگری شب ها قبل از خواب تمامی سطح دندان و لثه را با دستمال نرم و مرطوب و یا با مسواک بسیار نرم کوچک و آب تمیز کنید.

برای کودکان 0 تا 18 ماه تنها از آب استفاده نمائید و از 18 ماه تا 6 سال برای کودکان از خمیر دندان های مخصوص کودک که حاوی فلوراید کمی هستند، استفاده کنید و از 6 سالگی به بعد از خمیر دندان های استاندارد با فلوراید کافی برای کودک استفاده نمائید.

بری کودک مسواک هایی بخرید که شامل سر کوچک و برس نرم هستند.

استفاده از چه مقدار خمیردندان کافی است؟

ممکن است سخت باشد تا از کودکتان بخواهید بعد از مسواک زدن خمیردندان را بیرون بریزد و آن را قورت ندهد به خصوص که اگر خمیردندان طعمی شکلات مانند داشته باشد اما باید این کار را از زمان کودکی بهشان یاد دهید. تا زمانی که کودکتان یاد بگیرد بعد از مسواک زدن خمیردندان را بیرون بریزد درحالی که هنوز نیمی از خمیر بر روی مسواک را قورت می دهند باید مقدار کمی از خمیر دندان را استفاده کنید.

برای جلوگیری از قورت دادن حجم زیادی از فلوراید، برای کودکان زیر سه سال بیش از یک دانه برنج و برای کودکان 3 تا 6 سال به اندازه یک لوبیا از خمیردندان فلورایددار استفاده نکنید.

سایر نکات مهم درباره مسواک زدن کودک

  • ایده خوبی است تا به کودکان یاد دهید که بعد از مسواک زدن چیزی نخورند تا فلوراید در طول شب کار خودش را بکند.
  • مسواک زدن کودکان تا سن هفت سالگی باید تحت نظارت والدین انجام شود تا مطمئن شوند کف و باقی مانده خمیردندان را کودک نبلعد.
  • استفاده از خمیردندان را تا سه سالگی و زمان کامل شدن رفلکس بلع و تا زمانی که کودک کاملا قادر به بیرون ریختن محتویات دهان باشند به تاخیر اندازید.
  • به محض درآمدن دندان کودکتان مسواک زدن را برایش شروع کنید.
  • دندان کودکتان را صبح و شب با برس مسواک مناسب سنشان مسواک کنید.
  • کودکان زیر 6 سال نباید از دهان شوی فلوراید استفاده کنند.

به شرط استفاده صحیح، خمیردندان حاوی فلوراید بی خطر است و می توانید برای کودکانتان استفاده کنید. تنها چیزی که جای نگرانی دارد میزان فلوراید موجود در خمیردندان است.

دفعه بعدی که برای خرید خمیردندان رفتید به میزان ppm آن دقت کنید.

ارسال نظرات
موضوعات روز