سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵
یک کارشناس بازار سرمایه به سهامداران عدالت توصیه کرد با توجه به تورمی که در عمق جامعه وجود دارد، بهتر است سهام خود را با چنگ و دندان حفظ کنند و آن را به فروش نرسانند.
کد خبر: ۴۳۷۲۴
سهام عدالت خود را بفروشیم یا نگه داریم؟تیتر20- سهام عدالت به فروش تسهیلات بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به اقشار کم درآمد جامعه می‌گویند و نوعی یارانه، تلقی می‌شود. این طرح در دولت نهم اجرایی شد و در میان طرح‌های اقتصادی دولتی در جهت بهبود رفاه و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه و فقرا، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ در راستای سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی و درخواست رئیس جمهور وقت و با اذن رهبری و مصوبه دولت وقت، طراحی شد. در این طرح سهام حدود ۴۹ شرکت، شامل ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی به تعداد ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۴۱ نفر واگذار شد.

بعد از گذشت سال‌ها معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار دوشنبه شب هفته گذشته از فروش سهام عدالت از روز ۱۰ خرداد خبر داد و گفت که دارندگان سهام عدالت در این مرحله مجاز به فروش ۳۰ درصد از سهام خود هستند و باقی مقدار دارایی سهام عدالت ظرف مدت یک سال آینده آزادسازی و قابل معامله خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند آزادسازی سهام عدالت، تصمیم مثبتی است که می‌تواند سبب ورود مردم به فعالیت‌های اقتصادی شده و مشارکت آنان را در این عرصه بیشتر کند.

اما در این میان این سوال مطرح می‌شود که بسیاری از سهامداران نمی‌دانند با سهام عدالت چگونه رفتار کنند، آیا باید آن را به فروش برسانند یا منتظر سوددهی بیشتر آن باشند؟

در همین رابطه علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ درباره آینده سهام عدالت عنوان کرد: فروش فوری و بدون فکر سهام عدالت در بورس و دریافت نقدینگی آن، موجب محروم شدن افراد از سودآوری و افزایش قیمت سهام در پرتفوی سهام عدالت در بازه حداقل یک سال آینده می‌شود.

وی افزود: با توجه به تورمی که در عمق جامعه وجود دارد، سهامداران بهتر است سهام خود را با چنگ و دندان حفظ کنند و آن را به فروش نرسانند. اگر سهام عدالت نزد سهامداران نگهداری شود، سهام مشمول سهام عدالت در سال‌های آینده، هم قیمت آن افزایش پیدا می‌کند و سود نقدی به شما پرداخت می‌شود و هم پس از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌های پرتفوی سهام عدالت، سهم شما افزایش پیدا می‌کند.

حیدری مطرح کرد: اگر پرتفوی سهام عدالت شامل ۲۰ سهم شرکت سایپا است، اگر سال آینده افزایش سرمایه سایپا اعمال شود، به اندازه افزایش سرمایه، تعداد سهام مردم نیز افزایش یافته و ارزش پرتفوی سهامداران در سهام عدالت، افزایش خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه درباره نگهداری سهام عدالت به سهامداران گفت: اگر ده سال پیش سهام یک میلیون تومانی را می‌فروختند امروز سهامشان این ارزش را نداشت لذا برای ده سال آینده هم وضعیت به همین صورت است، بنابراین دلیلی برای فروش سهام وجود ندارد و اگر سهام عدالت فوری و بدون فکر واگذار شود سهامداران از سودآوری و افزایش قیمت سهام در بازه زمانی یکساله عقب می‌مانند.
فردین آقابزرگی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز درباره سهام عدالت به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: اولین نکته‌ای که سهامداران عدالت باید به آن توجه کنند این است که تنها دارایی دولت بعد از گذشت ۱۵ سال واگذار شده است، بنابراین باید در نگهداری آن حداکثر تلاش خود را کنند.

وی افزود: سهامداران عدالت باید از این سهام بهترین بهره را ببرند و در زمان مناسبی آن را بفروشند که سود کنند.
ارسال نظرات
موضوعات روز