سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵
بانک عامل بخش مسکن از استقبال مالکان واحدهای مسکن مهر برای دریافت تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی جعاله مسکن خبر داد.
کد خبر: ۴۳۷۳۰
چگونه وام جعاله مسکن بگیریم؟تیتر20- بانک عامل بخش مسکن اعلام کرد: ماه گذشته هیئت مدیره بانک عامل بخش مسکن با موافقت نسبت به یک طرح اعتباری پیشنهاد شده توسط کارشناسان بانک، مصوب کرد تسهیلات جعاله مسکن از این پس به مالکان واحدهای مسکونی مهر نیز تعلق پیدا کند.

تا پیش از این مصوبه، نوعی دو دستگی بین کل واحدهای مسکونی موجود در کشور در حوزه پرداخت تسهیلات جعاله وجود داشت که در قالب آن، مالکان و ساکنان واحدهای مسکونی مهر نمی‌توانستند همچون سایر مالکان خانه‌ها و آپارتمان‌های مسکونی نسبت به درخواست برای دریافت تسهیلات جعاله اقدام کنند.

اما اکنون این تفاوت با مصوبه جدید بانک عامل بخش مسکن از بین رفته است. تسهیلات جعاله یکی از پرمصرف‌ترین محصولات بانک عامل بخش مسکن در سبد تسهیلات است. سقف این تسهیلات ۴۰ میلیون تومان است و با استفاده از اوراق می‌توان آن را دریافت کرد.

بررسی‌ها درباره ویژگی‌ها و مزایای تسهیلات جعاله حکایت از آن دارد که این تسهیلات سه کاربرد برای خانوارها و مالکان واحدهای مسکونی دارد. کاربردهای سه گانه تسهیلات جعاله مسکن شامل «انجام تعمیرات اساسی داخل آپارتمان»، «تکمیل تجهیزات ساختمانی داخل آپارتمان» و همچنین «کمک هزینه به زوج‌ها و افراد متقاضی خرید مسکن» می‌شود.

خانوارها معمولاً برای بازسازی یا همان تعمیرات اساسی داخل آپارتمان خود بعد از گذشت چند سال از عمر ساختمان، سراغ تسهیلات جعاله می‌روند و چون این تسهیلات به شکل تخصصی توسط بانک تخصصی مسکن پرداخت می‌شود در نتیجه تقاضا برای آن همواره در شعب بانک عامل بخش مسکن قابل توجه بوده است. تعمیرات اساسی شامل تعویض کف پوش، تعویض درب و پنجره و … می‌شود.

کاربرد دوم تسهیلات جعاله مسکن به تکمیل تجهیزات داخل آپارتمان بر می‌گردد. این تسهیلات معمولاً همه یا بخش قابل توجهی از هزینه کابینت آشپزخانه کاغذ دیواری یا نقاشی واحد، نصب کولرهای گازی و… و. را پوشش می‌دهد. در سال‌های اخیر نیز با ابتکار عمل بانک عامل بخش مسکن، تسهیلات جعاله در خدمت خریداران خانه قرار گرفته است.

چگونه وام جعاله مسکن بگیریم؟ / به مسکن مهری‌ها هم تعلق می‌گیرد

طی این سال‌ها یکی از مخاطبان اصلی تسهیلات جعاله مسکن زوج‌ها و خانه اولی‌هایی بودند که با دریافت این تسهیلات و تجمیع آن با تسهیلات خرید مسکن، قدرت خرید خود را افزایش دادند و در نهایت موفق شدند صاحب مسکن شوند. در تهران با استفاده از اوراق مسکن، یک زوج می‌تواند با تجمیع تسهیلات خرید و تسهیلات جعاله، ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات برای خرید مسکن دریافت کند.

اکنون اجازه استفاده از تسهیلات جعاله به صاحبان و مالکان واحدهای مسکونی مهر تأثیر مثبت بر رفتار و احساس خانوارهای ساکن در این خانه‌ها دارد. کارشناسان اقتصاد مسکن در تحلیل این موضوع می‌گویند، از آنجا که سری اول واحدهای مسکونی مهر از سال ۹۱ به تدریج افتتاح و تحویل واجدین شرایط شد اکنون در حدود ۸ سال از زمان احداث این خانه‌ها می‌گذرد و با توجه به شرایطی که سایر واحدهای مسکونی موجود در شهرها ۵ سال پس از ساخت پیدا می‌کنند، در ساختمان‌های مسکونی مهر نیز همین شرایط برقرار است.

کارشناسان بازار مسکن و مشاوران املاک و حتی کارشناسان اقتصادی بانک مرکزی به یک واحد مسکونی بیش از ۵ سال ساخت، خانه نوساز اطلاق نمی‌کنند.

در گزارش‌های ماهانه بانک مرکزی درباره تغییر و تحولات بازار مسکن شهر تهران، به آپارتمان‌های حداکثر ۵ سال ساخت، خانه نوساز گفته می‌شود. در کشور خانه‌های ۱۰ سال ساخت، جزو املاک میانسال هستند که مالک یا ساکن در آن بعد از یک دهه از سکونت، نیازمند بودجه برای بهسازی و تکمیل تجهیزات ساختمان است.

بنابراین همانطور که در تهران و دیگر شهرهای کشور، مالکان واحدهای مسکونی چند سال پس از سکونت در واحدهای مسکونی، با دریافت تسهیلات جعاله، نسبت به تعمیر، بازسازی و بهسازی واحد مسکونی خود اقدام می‌کنند این حق طبیعی ساکنان مسکن مهر است که از این تسهیلات به نفع تغییر چهره فیزیکی آپارتمان خود برای بهتر کردن شرایط ساختمان بهره ببرند.

سال گذشته ۱۸۹ هزار فقره تسهیلات جعاله مسکن توسط بانک عامل بخش مسکن به خانوارهای ساکن در شهرهای مختلف پرداخت شد که ۱۶ درصد بیشتر از سال ۹۷ بود. تسهیلات جعاله پرداخت شده در سال ۹۸ حتی از تسهیلات خرید مسکن هم بیشتر بوده است که این نشان می‌دهد در شرایطی که قیمت مسکن جهش پیدا کرده و در همه شهرها با رشد قابل توجه در سال گذشته همراه بوده است، خانوارها تشخیص داده اند به جای تعویض آپارتمان خود، آن را بازسازی و بهسازی کنند.

بنابراین پیش بینی می‌شود پرداخت تسهیلات جعاله به ساکنان واحدهای مسکونی مهر باعث اثرگذاری بر رفتار خانوارهای ساکن در این خانه‌ها شود به گونه‌ای که این افراد با استقبال از این تسهیلات، بدون اینکه فکر فروش واحدهای مسکونی مهر و سرگردان شدن در بازار تورمی معاملات مسکن را داشته باشند، نسبت به بهسازی واحد خود اقدام کنند و برای مدتی بیشتر در این خانه‌ها اقامت کنند./ مهر
ارسال نظرات
موضوعات روز