پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
بانه از نظر علم جغرافیا شهری است در ۲۰کیلومتری نوار مرزی ایران با عراق. ویکی‌پدیا می‌گوید این شهر با مریوان، سردشت، سقز همسایه است و طبق آخرین سرشماری انجام شده در سال ۱۳۹۵، چیزی در حدود ۱۱۰هزار نفر جمعیت دارد. به‌این ترتیب بانه بعد از شهرهای سنندج، سقز و مریوان چهارمین شهر بزرگ استان کردستان و صد و بیست و پنجمین شهر ایران است.
کد خبر: ۴۳۷۳۷
تب تند خرید لوازم خانگی از بانهتیتر20- با وجود آب و هوای خوب و دل‌انگیز، بانه بیشتر به‌خاطر بازارچه‌های مرزی و فروشگاه‌های متعدد لوازم‌خانگی‌ شهرت دارد. تقریبا در ابتدای دهه ۹۰ شمسی بود که اولین مسافرت‌ها به این شهر با هدف خرید لوازم خانگی انجام شد. مردم واقعا از سراسر ایران سوار ماشین‌هایشان می‌شدند و کلی راه را تا نزدیک مرز عراق می‌رفتند که تلویزیون و یخچال و لباسشویی بخرند. با همه‌گیر شدن اینترنت و فروشگاه‌های آنلاین کم‌کم سروکله سایت‌هایی پیدا شد که ادعا می‌کردند دفتر مرکزی‌شان در شهر بانه است و می‌توانند هرچه مشتری بخواهد را برایش فراهم کنند.

ویژگی مهم این سایت‌ها قیمت پایین‌تر محصولاتشان در مقایسه با تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور است. چیزی که باعث می‌شود خرید از بانه قابل توجیه باشد. در تمام این سال‌ها فعالان بازار لوازم خانگی به‌طور مداوم درباره خرید از بانه هشدار می‌دادند و می‌گفتند با وجود اختلاف قیمت که انگیزه اقتصادی مسافران به‌حساب می‌آید، خرید لوازم خانگی از بانه به‌دلیل نداشتن گارانتی و قاچاق بودن کالاها اشتباه است. خودتان بهتر می‌دانید؛ یک سال است که همزمان با موج تازه گرانی دلار، شرکت‌های معتبر لوازم خانگی هم به بهانه تحریم‌ها ایران را ترک کرده‌اند.

با وجود اینکه برندهای ایرانی تلاش می‌کنند جای آنها را پر کنند و بازار لوازم خانگی خالی نماند، قیمت زیاد کالاها، بی‌اعتماد بودن مشتری ایرانی به تولیدات ملی و کمیاب شدن برندهای مشهور، بانه و خرید از بانه دوباره ورد زبان‌ها شده و این‌بار دیگر حتی لازم نیست کلی راه تا بانه بروید. کافی است گوگل را باز کنید و در باکس جست‌وجو بنویسید بانه. پنج صفحه اول جست‌وجو به اسامی سایت‌هایی تعلق دارد که به‌کار فروش اینترنتی لوازم خانگی مشغول هستند.

جست‌وجو برای اطلاع از کم و کیف خرید در بانه ظرف مدت سال‌های اخیر مدام افزایش پیدا می‌کند. بیشتر آنهایی که برای کسب اطلاعات سراغ گوگل می‌روند، دارند تلاش می‌کنند سایت اینترنتی فروش کالا در بانه را پیدا کنند. تکرار جست‌وجوی کلماتی مثل خرید از بانه، لوازم خانگی بانه، قیمت PS4 در بانه، کولر گازی بانه، قیمت مایکروویو در بانه و چیزهایی از این دست در باکس سرچ گوگل نشان می‌دهد هدف کاربران چه بوده است.

بعضی‌ها هم تعارف را کنار گذشته‌اند و از گوگل پرسیده‌اند فاصله شهرشان تا بانه چقدر است. قطعا به جواب این سوال برای شرکت در مسابقات اطلاعات عمومی تلویزیون نیاز نداشته‌اند. نه؟ در یک سال اخیر دامنه جست‌وجوی عبارت بانه در گوگل به بالاترین میزان رسیده. یعنی دقیقا از وقتی که دلار گران شده و برندهای معتبر از ایران خارج‌ شده‌اند و بعضی محصولات حوزه لوازم خانگی دیگر در دسترس عموم نیست.

*** رشد تعداد فروشگاه‌های اینترنتی در بانه

مساحت شهر بانه به گواهی علم جغرافیا حدود هزار و ۵۸۵کیلومتر است و سوغاتی محلی آنها را باید شال و گیوه، پوشاک محلی و تا حدودی لبنیات محلی دانست اما اگر کلمه بانه را در گوگل جست‌وجو کنید، بدون اغراق تا پنج صفحه نخست فقط اسم و آدرس فروشگاه‌های اینترنتی انواع کالا و لوازم‌خانگی روی مانیتور نقش می‌بندد. تعداد این سایت‌ها حداقل ۵۰تا برآورد می‌شود.

هیچ‌کدامشان نه تنها فیلتر نیستند بلکه بیشترشان با استفاده از نماد تجارت الکترونیک و لوگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی تلاش می‌کنند اعتماد مخاطب را جلب کنند. همچنین با کاربرد روش‌ها و شیوه‌های جدید و به‌روز شده سئو تلاش می‌کنند شانس خود را در جست‌وجوهای اینترنتی افزایش دهند.

قدم بعدی آنها در راستای جلب اعتماد مخاطب ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب است. در خلق شیوه‌های فروش هم کم نمی‌گذارند. مثلا بربای تحویل سفارش فقط بخشی ناچیزی از رقم اصلی را دریافت می‌کنند. بقیه پول می‌ماند موقع تحویل کالا در محل. بعضی پا را از این هم فراتر گذشته‌اند و پیشنهاد می‌دهند رقم سفارش را در پایان مهلت تست هفت روزه محصول پرداخت کنید. شورش را درآورده‌اند نه؟

*** چه‌ چیزی توجه خریداران لوازم خانگی را به سمت بانه جلب می‌کند؟

قیمت تمام شده کالا در حال حاضر برای خریداران لوازم خانگی اولویت دارد. در بازار رسمی کشور الان یخچال‌فریزرهای ساید‌بای‌ساید حداقل ۲۰میلیون تومان قیمت دارند. محصولات دو برند سامسونگ و ال‌جی را به‌سختی می‌توان پیدا کرد و یخچال فریزر دوو مدل D2S-0034SS که در داخل کشور تولید می‌شود، ۳۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. در بین یخچال‌فریزر‌های بالا پایین، محصولات سامسونگ در محدوده ۲۰میلیون تومان فروخته می‌شوند. مثلا سامسونگ RL73SP6 در حال حاضر ۲۱میلیون تومان است. برای خرید یخچال‌های ایرانی ساده هم باید حداقل شش میلیون خرج کنید.

در بازار تلویزیون ارزان‌ترین انتخاب‌ها از میان برندهای شناخته شده خارجی تلویزیون‌های ۴۳اینچی سامسونگ و ال‌جی هستند که بین هفت تا ۱۰میلیون تومان قیمت دارند و قیمت تلویزیون‌های ۵۵اینچ ال‌جی و سامسونگ به ۲۷میلیون تومان می‌رسد. قیمت ماشین‌ لباسشویی خارجی هم به ۱۷میلیون تومان می‌رسد. برای خرید لباسشویی هفت کیلویی سامسونگ مدل J1477 باید ۱۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان پول بدهید.

ماشین لباسشویی سامسونگ مدل P1494 با ظرفیت ۹کیلوگرم یکی از گران‌ترین لباسشویی‌های موجود در بازار است که حدود ۲۳میلیون تومان فروخته می‌شود. قیمت انواع خارجی ماشین‌های ظرفشویی به ۱۸میلیون تومان می‌رسد. ظرفشویی بوش مدل SMS68TI02B در حال حاضر ۱۸میلیون و ۴۰۰هزار تومان است.

غیر از قیمت‌های هولناک، نکته‌ دیگری که خریداران لوازم خانگی را آزار می‌دهد، پیدا کردن محصولات ساخته شده توسط برندهای مشهور خارجی است. تقریبا فروشگاه‌های رسمی چنین کالاهایی را ندارند. پس برای افرادی که خودشان را مقید به خرید چنین کالاهایی می‌کنند، چاره‌ای جز متوسل شدن به خرید اینترنتی از بانه یا سفر به این شهر زیبای ۱۱۰هزار نفری در فاصله ۲۰کیلومتری مرز ایران با عراق وجود ندارد.

*** مقایسه قیمت‌ لوازم خانگی در فروشگاه‌های رسمی و بانه

فروشگاه‌های اینترنتی بانه همه‌‌جور لوازم خانگی دارند. انگار تحریم برای آنها وجود خارجی نداشته باشد. مثلا یخچال فریزر ساید بای ساید SXI535NS ساخت ال‌جی که در تهران باید با خوش‌شانسی حدود ۶۰میلیون تومان برایش پول بدهید در یکی از این فروشگاه‌ها ۳۷میلیون تومان است.

با این حال در همین فروشگاه‌های اینترنتی مردم سعی می‌کنند بین مسئله برند معتبر و موضوع قیمت رابطه‌ای منطقی پیدا کنند. حضور یخچال ۱۶میلیون تومانی بوش در میان پرفروش‌ترین محصولات فروشگاه‌های اینترنتی بانه جز این نمی‌تواند دلیل دیگری داشته باشد. آن هم در شرایطی که برندهای ایرانی تازه دارند شانس خود را برای تولید ساید بای ساید امتحان می‌کنند و قیمت محصولات ساده‌شان در همین محدوده ۱۵،۱۶میلیون تومان است.

در تهران و بقیه شهرهای بزرگ، شانس زیادی برای خرید ماشین ظرفشویی ندارید. بیشتر محصولات تولید شده توسط برندهای معتبر در فروشگاه‌های رسمی نایاب هستند و فروشگاه‌های کمی حاضر هستند چنین در گرانبهایی را برایتان فراهم کنند. در این صورت هم باید ۲۰ تا ۲۴میلیون تومان پول بدهید. مثلا XD90 ساخت ال‌جی با گارانتی گلدیران در تهران حدود ۲۳میلیون تومان قیمت دارد اما می‌توانید از فروشگاه اینترنتی بانه همین کالا را هفت و نیم میلیون تومان ارزان‌تر سفارش دهید.

درست است؛ دیگر خبری از گارانتی نیست اما هفت و نیم میلیون تومان اختلاف قیمت واقعا می‌تواند هر خریداری را وسوسه کند. باور نمی‌کنید؟ بیایید موضوع را به‌روش دیگری بررسی کنیم. الان اگر بخواهید حتما کالای رسمی بخرید و شعار حمایت از تولید ملی را هم سرلوحه کارتان قرار دهید،‌ باید برای خرید ظرفشویی پاکشوما ۱۱ میلیون تومان پول بدهید. پاکشوما برند محترمی است اما اگر بدانید در سایت‌های فروش اینترنتی بانه می‌توانید با همین مقدار پول ظرفشویی‌هایی مدل بالا از برند سامسونگ، ال‌جی، زیمنس، بوش و… بخرید وسوسه دست از سرتان برمی‌دارد؟

اوضاع برای خریداران مایکروویو عمق بیشتری دارد. افرادی همین زمستان سال قبل با خوش‌شانسی برای خرید آخرین مدل مایکروویو ال‌جی که به تمامی امکانات مجهز است، حدود هفت میلیون تومان پول می‌دادند. این مدل الان زیاد در دسترس نیست اما خوش‌شانس‌هایی که می‌توانند آن را در بازار رسمی کشور پیدا کنند، باید برایش ۱۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان پول بدهند. قیمت همین دستگاه در فروشگاه‌های بانه ۱۲میلیون و ۷۵۰هزار تومان است. یک مدل مشخص از مایکروویوهای کاملا ساده و متواضع پاناسونیک هم که در تهران چهار میلیون و ۶۰۰هزار تومان فروخته می‌شود در فروشگاه‌های اینترنتی بانه با قیمت دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان عرضه شده است.

همانطور که خودتان حدس می‌زنید تلویزیون محبوب‌ترین کالا در میان لوازم خانگی است. فعلا در تهران رفتن سراغ چنین خریدی واقعا دل شیر می‌خواهد. مثلا قیمت مدل OLED سامسونگ با سایز ۶۵ اینچ حدود ۶۳میلیون تومان است. مدل خمیده با همین سایز از برند سامسونگ را ۵۵میلیون تومان می‌فروشند و تلویزیون OLED با سایز ۵۵اینچ از برند ال‌جی قیمتی معادل ۴۹میلیون تومان دارد.

فکر می‌کنید اوضاع در بانه چطور است؟ با همین تلویزیون ال‌جی شروع کنیم. فروشگاه‌های اینترنتی بانه می‌گویند OLED سایز ۵۵اینچ ال‌جی را در سراسر ایران با قیمت ۲۲میلیون و۳۵۰هزار تومان دست مشتری می‌رسانند. قیمت تلویزیون صفحه‌خمیده ۶۵اینچی سامسونگ هم که در تهران ۵۵میلیون تومان بود در فروشگاه‌های اینترنتی بانه ۲۵میلیون تومان است. موضوع را می‌توان طور دیگری هم دید. در فروشگا‌ه‌های رسمی برای خرید یک مدل ۳۲اینچی با برند ایرانی باید دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان پول بدهید.

با همین پول می‌تواند از بانه یک تلویزیون ۳۲اینچی با برند سامسونگ سفارش داد. با این حال مشتریان سایت‌‌های اینترنتی بانه ترجیح می‌دهند حداکثر ۱۰میلیون تومان برای خرید تلویزیون هزینه کنند. با این کار مدل‌های قابل توجهی در دسترسشان قرار دارد. مثلا یک تلویزیون ۵۵اینچی هوشمند از سامسونگ با قابلیت اولترا HD.

*** ولی افتاد مشکل‌ها…

وقتی مسئله قیمت مطرح باشد، به‌هیچ روشی نمی‌توان بی‌خیال وسوسه خرید از فروشگاه‌ها و مغازه‌های بانه شد. با این‌حال گارانتی و خدمات پس از فروش همچنان می‌توانند موضوعی بازدارنده به‌حساب بیایند. مثلا ما یک کارت و دفترچه گارانتی عرضه شده همراه کالایی که از فروشگاه‌های بانه خریداری شده را بررسی کردیم. در نگاه اول همه‌چیز کاملا بدون عیب و نقص به‌نظر می‌رسد.

روی آن تلفن تهران درج شده و می‌توانید برچسب هلوگرام، شماره سریال، تاریخ نصب و رد مهر برجسته هم ببینید. این گارانتی ادعا کرده که در سراسر کشور بیش از ۸۰۰مرکز خدماتی دارد. وقتی اسم این گارانتی را گوگل کنید با ۱۲میلیون نتیجه روبه‌رو می‌شوید. نزدیک‌ترین سایت به مرکز خدماتی با همین اسم تعلق دارد که در حوزه لپ‌تا‌پ فعالیت می‌کند. پس مسئله شباهت اسمی است.

داخل دفترچه‌ای که همراه محصول به دست مشتری رسیده اسم و شماره حدود ۸۰۰مرکز خدمات در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان، تهران، قم و … قید شده است. بعد از اینکه با چند تا از آنها به شکل اتفاقی تماس گرفتیم، به نتیجه‌ای شگفت‌انگیز رسیدیم. به محض اینکه گفتیم قصد استفاده از خدمات گارانتی را داریم، همه‌شان درخواست پرداخت هزینه‌های ایاب و ذهاب کردند.

با این حال نباید انصاف را کنار گذاشت. این اواخر شنیده شده بعضی فروشگاه‌های اینترنتی دست و دلبازانه قصد دلبری از مشتری‌هایشان را دارند. نمونه‌اش همان قصه فروشگاهی که پول سفارش را بعد از پایان مهلت تست یک هفته‌ای از مشتری دریافت کرده یا فروشگاه‌ دیگری که کالای معیوب را از مشتری تحویل گرفته و برای دلجویی از او مدل دیگری با قیمت بیشتر تحویل داده است. به‌نظر می‌رسد در این اوضاع رقابت برای برندهای ایرانی دارد روز به‌روز سخت‌تر می‌شود./ هفت صبح
ارسال نظرات
موضوعات روز