پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
تیتر20 بررسی می کند؛
در واقع می توان برند چری را اولین خودروساز چینی دانست که از سال 84 وارد ایران شده است و در سال 89 با مدیران خودرو جوینت ونچر شد و اقدام به سرمایه گذاری مشترک برای تولید محصول کرد. به طور طبیعی هر چقدر مدت این همکاری طولانی تر شود میزان سرمایه گذاری نیز بیشتر خواهد شد و درپی آن باعث تعهد طرف مقابل برای ماندن در بازار خورو ایران می شود.
کد خبر: ۴۳۷۴۲
چرا چری از ایران نرفت؟

تیتر20 - تحریم هایی که طی سال های اخیر کلیت اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است ، در این میان یکی از بازارهایی که به طور مستقیم هدف این تحریم ها واقع شد، صنعت وبازار خودروی ایران بود. بازاری که آرام آرام شاهد  حضور پر رنگ شرکای خارجی بود ودرصدد بود که اهداف این صنعت برای کسب جایگاه بالا در منطقه را کسب کند. اما اعمال این تحریم ها نه تنها مانع ازتحقق اهداف مدنظر این صنعت شد بلکه بازار خودروی در داخل کشور را نیز متاثر کرد.

برخی شرکای خودروسازان داخلی آن ها را رها کردند و برخی دیگر نیامده رفتند اما در این میان برخی شرکت ها نیز بودند که به حضور و فعالیت خود ادامه دادند، مدیران خودرو نیز یکی از این تولید کنندگان است که در دوران تحریم نیز همراه با شریک تجاری خود حضورش را در ایران حفظ کرد.

در کنار آن برنامه هایی را نیز در روال کاری خود قرار داد که در شرایط تحریم هم بتواند پاسخگوی نیازهای مشتری و رفع نیازهای مصرف کنندگان محصولات خود باشد. مانند ذخیره وتدارک دیدن قطعات یدکی. این کار بیش از آنکه تمهیدی برای ادامه حضور در ایران باشد بیشتر به منظور حفظ سهم خود از بازار بود اما به نظر می رسد عمده ترین دلیلی که موجب شد این خودروساز به همراه شریک تجاری اش در بازار ایران بماند؛جوینت ونچر شدن مدیران خودروی ایران وچری چین بود.

شرایط تحریم روی همه خودروسازها تاثیر گذاشته است ،همانطور که بر کل اقتصاد تاثیر گذاشته است . مدیران خودرو نیز بخشی از این اقتصاد است که طبیعتا از شرایط موجود متاثر شده است.اما در این میان بر خلاف برخی از شرکای خارجی صنعت خودرو دلایل متعددی موجب شد که چری با همتای ایرانی اش قطع ارتباط نکند.

اصلی ترین دلیل این موضوع به بحث قرارداد همکاری مشترک یا به اصطلاح جوینت ونچر شدن مدیران خودرو با چری مرتبط می شود.این سرمایه گذاری مشترک طرف خارجی را برای ماندن در این ایران مجاب کرد.البته بازار ایران ،بازاری بسیار خوب ومطلوب برای همکار چینی به شماره می رود. هر چند تحریم ها موجب کاسته شدن حجم بازار چری در ایران شد اما چری در ایران ماند.همانطور که پیشتر هم اشاره شده است این برند با توجه به سرمایه گذاری هایی که در خطوط تولید وکارخانه انجام داده بود مجاب شد که دربازار ایران باقی بماند و به همکاری با شریک ایرانی اش ادامه بدهد.

در این میان اما یک بحث مهم به سیستم ها وساختارها مربوط می شود. سیستم های دولتی پیچیدگی های خاص خود را دارد و در طرف مقابل شرکت های خصوصی فاقد این ساختار پیچیده هستند و این مساله موجب می شود که همکاری ها گسترده تر شود و از قابلیت های بیشتری برخوردار باشند.هر چند شرایط تحریم کار را برای هر دو بخش سخت کرده است اما مساله اصلی این است که این سیستم تا چه اندازه انعطاف پذیر و دارای ساختاری باشد که بتواند در شرای سخت خودش را مدیریت کند. 

بحث مهم دیگر در این میان سابقه همکاری طرف های تجاری است . در واقع می توان برند چری را اولین خودروساز چینی دانست که از سال 84 وارد ایران شده است و در سال 89 با مدیران خودرو جوینت ونچر شد و اقدام به سرمایه گذاری مشترک برای تولید محصول کرد. به طور طبیعی هر چه قدر مدت این همکاری طولانی تر شود میزان سرمایه گذاری نیز بیشتر خواهد شد و درپی آن باعث تعهد طرف مقابل برای ماندن در بازار خورو ایران می شود.

هر چند تحریم های اعمال شده علیه ایران باعث شد که چری و مدیران خودرو به برخی اهداف وچشم اندازهای حاصل از سرمایه گذاری مشترکی که انجام داده بودند فعلا نرسند اما این مساله هم باعث ترک ایران از سوی این خوروساز چینی نشد. این اتفاق در حالی رخ داد که به طبع بازار خودرو ایران ، ازحجم بازار این خودروساز نیز  کاسته شد .اما کماکان این برند چری است که در ایران حضور دارد.

حال این پرسش مطرح می شود که دلیل این کار چیست؟ یک بخش از پاسخ به سیاست های اقتصادی چین و شرکت های چینی مرتبط می شود و بخش دیگر آن به نگاه چری نسبت به بازار خودرو ایران برمی گردد.این شرکت  با توجه به قابلیت ها و پتانسیلی که از بازار خودروی ایران می شناسد نگاهش به این بازار همواره بلند مدت بوده است و کوتاه مدت به آن نگاه نکرده است. ضمن اینکه پس از 15 سال حضور مستمر به رغم فراز و فرودهایی که داشته است،چری ذائقه مشتری ایرانی را شناخته است و می تواند روی این بازار برنامه ریزی داشته باشد. بنابراین هیچ گاه راهی را انتخاب نمی کند که آن را از بین ببرد. این مساله نیز موجب شده است که تعامل بسیار خوبی در قالب همان قرارداد سرمایه گذاری مشترک بین طرفین شکل بگیرد.

پیرو بحث شناخت چری از بازار ایران باید به این موضوع نیز اشاره کرد که چری و مدیران خودرو از جمله شرکت هایی بودند که همگام با بازار ایران حرکت کرده و می کنند.یعنی نیازها وخواسته های مشتری را درک کرده و واکنش سریعی به آن نشان می دهند.در واقع کارنامه مدیران خودرو و شریک چینی اش نشان دهنده این امر است.در واقع این برند توانسته است این مسیر را با سرعت بالایی طی کند. این مساله باعث شد که بتواند مشتری های زیادی با سلایق گوناگون کسب کند که خود این موضوع تضمین کننده ادامه راه این شرکت در بازار ایران است.

بحث دیگر که در این میان بسیارمهم است سرعت بالای افزایش کیفیت وتنوع محصول در شرکت مادر است که می تواند آن را با سرعت بالایی به ایران منتقل کند. این مساله نیز به نوبه خود موجب شده است که امید به آینده در این شرکت از چشم انداز مثبتی برخوردار باشد و به عنوان یکی دیگر از مزیت های بازار خودرو ایران برای این برند به شمار برود.

مدیران خودرو و همتای تجاری اش طی دوران تحریم نیز مشتریان خود را فراموش نکرده اند و با تامین قطعات و ارایه خدمات سعی کرده اند که همواره آنان را در اولویت قرار بدهند اما در کل نگاه به آینده و افزایش سطح کیفی و تنوع محصول از جمله برنامه هایی است که مدیران خودرو طی دوران تحریم برای خود در نظر گرفته است تا بتواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص بدهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز