پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
گفت وگوی تیتر20 با معاون بهره برداری شرکت پگاه تهران:
***صدا و سیما فرهنگ مصرف لبنیات را جدی بگیرد
کد خبر: ۴۳۷۵۷
رقابت
تیتر 20 - چند ماه پیش از پدیدار شدن ویروس کرونا، درجریان بازدید خبرنگاران ازشرکت پگاه تهران، مردی با موهای جو گندمی از سوی روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران برای پاسخ به پرسش‌هایم به من معرفی شد که بسیار آرام و کم حرف به نظر می‌رسید. شماره ای گرفتم تا در زمان مناسب برای یافتن پرسش هایم با او تماس بگیرم. 

«داور جانی» در صحبت بسیار با تجربه به نظر می‌رسید و درعین حال برای مجموعه ای که اکنون 28 سال از عمر خود را در آن سپری کرده است بسیار هم دغدغه مند بود.

این نکته را، از پرسنل و مدیران شرکت صنایع شیر ایران(پگاه)  شنیده ام که این مجموعه، فراتر از یک محیط کار برای آنهاست  و به مرور همه کارکنان این شرکت، تعصب خاصی روی این شرکت پیدا می کنند. درجابه‌جایی مدیران، اگرمدیر جدید سابقه حضور درمجموعه را داشته باشد خیلی از افراد از اینکه سکان هدایت شرکت دست یک پگاهی افتاده خیالشان راحت می شود.

پاسخ گویی به پرسش ها و اشراف داشتن به موضوعات مهم این صنعت مرا برآن داشت که پرسش هایم را در قالب گفت وگو از او بپرسم. 

چندی پیش نخستین مصاحبه با داور جانی، معاون بهره برداری شرکت پگاه تهران منتشر شد و اکنون دومین مصاحبه از نظرتان می گذرد.
مزدک جمشیدی

----------------------------------------------------------------------------------------------------

در حوزه قیمت گذاری شیر، روش تعزیراتی چه تاثیری بر فعالیت‌های کیفی داشته است؟
برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید نگاهی به رسالت شرکت پگاه و نقش آن درسلامت مردم داشت. با توجه به اینکه شروع و ادامه  عرضه شیر یارانه ای توسط این شرکت دنبال شده وتولید شیر یارانه ای با هدف بهره گیری تمام قشرها، بخصوص قشر ضعیف جامعه سال‌ها پیگیری شده است، درعمل وجه تمایز اهداف تولید شیرپگاه با سایر شرکت‌های بخش خصوصی را ترسیم می‌کند.

 به جرات می توان گفت هدف اول پگاه هیچگاه صرفا تحصیل سود نیست و همواره این شرکت به دنبال سودی معقول بوده تا علاوه بر توان حفظ و راهبری مجموعه، نقش سلامتی بخش خود را در جامعه ایفا کند .بنده در تمام ۲۸ سال حضورم درشرکت پگاه شاهد این موضوع بوده ام ، چه در زمانی که این شرکت با بالاترین ظرفیت اقدام به تولید شیر یارانه و سبد مناسب قیمتی می‌کرد تا زمانی‌که برای خودکفایی پنیر و کره سرمایه گزاری های کلانی به انجام می ‌رساند و یا فرهنگ سازی مصرف لبنیات با هزینه هنگفت تبلیغاتی در صدا وسیما بدون ذکر نام پگاه صورت می گرفت. 
وجود محصولات تعزیراتی به جهت بهره بردن قشر ضعیف جامعه از محصولات لبنی الزامیست و شرکت پگاه نیز این مهم را یکی از تکالیف خود می داند و به عبارتی هم در خدمت مردم و هم بازنشستگان است . منتها مسئولین نیز با در نظر گرفتن تمامی این موارد باید نگاهی ویژه به شرکت‌هایی داشته باشند که درجهت منافع مشتریان گام بر می‌دارند و تنها به سود خود نمی اندیشند .
قطعا حاشیه سود اندک و حتی زیان ناشی از تولید این محصولات در راهبری شرکت مشکلاتی را بوجود می آورد و توان رقابتی در بازار را کاهش می دهد .

عدم تناسب نوسانات قیمت نهاده های تولید مثل علوفه و‌... با قیمت تمام شده شیر چه تبعاتی برای شرکت پگاه خواهد داشت؟
معمولا هر ساله قیمت نهاده ها بدلایل مختلف از جمله افزایش قیمت ارز افزایش می یابد و در ابتدا فشار افزایش هزینه ها را به دامداری‌ها وارد می‌کند، معمولا دامداری ها باید برای خرید نهاده مبالغ هنگفتی را بصورت یکجا پرداخت کند و همین امر نقدینگی زیادی را صرف خود می‌کند. از طرف دیگر افزایش هزینه های انرژی و نیروی انسانی نیز بر این فشارها می افزاید .

شرکت های تولیدی نیز مشکلات خود را دارند و با توجه به اینکه پگاه همواره در خط مقدم قرار داشته و توقعی بیش از یک شرکت از آن می رود ، عملا با فشارهای بیشتری روبرو است . 

از طرفی توقع سازمانهای نظارتی در ارتباط با کنترل قیمت‌ها باعث کاهش سود و نقدینگی در پگاه می‌شود و از طرفی دست باز شرکت های رقیب در افزایش بی رویه و بی حساب قیمت شیرخام باعث فشار مضاعفی بر شرکت می‌شود. شرکت‌هایی که از هر روشی برای جذب شیر خام در مواقع ضروری استفاده می‌کنند و درست در زمان نیاز دامداران آنها را پس زده و با قیمت های نازل شیر را خریداری می کنند و این قصه سال هاست که تکرار می شود و متاسفانه دامداری‌ها بدلیل مشکلات خود همواره گرفتار این بازی بوده اند .

و نکته جالب اینجاست که شرکت پگاه که همواره در کنار دامداران بوده بیشترین زیان را متحمل شده و همواره سعی کرده است به مصوبات سازمانهای نظارتی عمل کند و بر حسب نیاز خود قیمت شیر را بالا و پایین نبرد . 

خوشبختانه دامداران وفادار زیادی در کنار پگاه هستند و این همکاری متقابل  سالهاست که ادامه یافته است.

بهترین اقدامات دولت در حال حاضر برای کمک به توسعه صنایع شیر ایران چه می تواند باشد؟
با توجه به اینکه میزان سرانه مصرف شیر یکی از شاخص های سلامت و توسعه جوامع است و نقش بسزایی در ایجاد شغل از کشاورزی ، دامداری ، شرکت های تولیدی ، حمل و نقل ، فروش و ...دارد ، کشورهای پیشرفته برنامه ریزی بلند مدتی جهت افزایش میزان مصرف دارند . 

برای رسیدن به این مهم در کشورمان سازمانهای مختلفی باید در کنار هم قرار گرفته و نقش خود را ایفا نمایند ، چون هزینه در صنعت شیر هزینه های درمان در جامعه در تمام سنین را کاهش داده و توان کار را بشدت افزایش خواهد داد ، خوشبختانه این پتانسیل در کشور وجود دارد فقط باید متولی مشخصی داشته و با مطالعه دقیق ، برنامه ریزی و بهره بردن از تجربه کشورهای صاحب نام این راه را طی کرد .
 
پگاه با توجه به نگاه فراسازمانی و ملی که دارد می‌تواند بهترین نقش را در رسیدن به این هدف ایفا کند . در وهله اول صدا و سیما در برنامه های خود تاکید به مصرف لبنیات داشته باشد و با تکرار این مهم سعی نمایند که فرهنگ مصرف شیر و مشتقات آن در جامعه تسری دهد .

با توجه به نقش مصرف لبنیات در سلامت جامعه تسهیلات قابل توجه و با سودهای مناسب در اختیار صنعت و بخصوص پگاه قرار گیرد تا با سرمایه گذاری مطلوب نسبت به افزایش توان تولید و رقابت در تمامی بازارها مبادرت ورزند .

جالب است کشوری مثل عربستان با سرمایه گذاری در این صنعت دارای کارخانه های متعددی شده که یکی از آنها روزانه چهار هزار تن دریافت شیر با تکنولوژی روز دنیا دارد . 

رسیدن به این هدف جز با توجه مسئولان، آسان کردن قوانین و کاهش بروکراسی اداری به سر انجام نخواهد رسید .یکی از راه‌ها نیز ثبات مدیریت ، بهره گیری از متخصصین و افراد مرتبط ، علمی و دلسوز در این صنعت است تا راه آغاز شده را به سرانجام رسانند .

ارسال نظرات
موضوعات روز