جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
تیتر 20 بررسی می کند؛
مزایا و معایب طرح خرید تسهیلاتی لوازم خانگی برای بازنشستگان که توسط بانک رفاه در حال اجراست، چیست؟
کد خبر: ۴۳۸۶۸
آیا طرح رفاه کالا با جیب بازنشستگان همخوانی دارد؟
تیتر20 - پس از شیوع ویروس کرونا و تاثیر گسترده آن بر تمام کسب وکارها، بسیاری از بنگاه ها اعم از خرد وکلان با مشکلات عدیده ای مواجه شدند. تا حدی که بسیاری از آنها رمق وتوانی برای ادامه حیات ندارند ویا در لبه پرتگاه ورشکستی قرار گرفته اند.

در این میان پرسش هایی مطرح می شود که مستقیم سیاست های اقتصادی کشور را هدف قرارمی دهد؛ از جمله اینکه زیرساخت های اقتصادی کشور از چه مصائبی رنج می برد که یک فشار و رکود 3 یا 4 ماهه این گونه پایه های آن را لرزان کرده است. این یک سوی قضیه است که در زمان خودش باید به آن پرداخت. اما سوی دیگر آن به راهکارهایی مرتبط می شود که برای راه اندازی مجدد بنگاه ها و بازگرداندن رونق به کسب و کار اتخاذ شده است. یکی از این راهکارها ارایه 75هزار میلیارد تومان تسهیلات است که قرار است بانک های عامل پس از ابلاغ دستور العمل بانک مرکزی به متقاضیان و واجدین شرایط بدهند.

در این میان بانک رفاه کارگران نیزدر راستای تحقق شعار سال "جهش تولید" و نیز حمایت از تولیدات داخلی، طرح تسهیلاتی رفاه کالا را به اجرا گذاشته است. این بانک با هدف کمک به ایجاد اشتغال، حمایت از تولیدات داخلی و توسعه اقتصادی کشور، در قالب طرح رفاه کالا به مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی مشروط به دریافت حقوق از این بانک و همچنین تمامی افراد حقیقی که حقوق خود را از بانک رفاه دریافت می کنند تا سقف 500 میلیون ریال تسهیلات تخصیص می دهد. نرخ سود این تسهیلات 15 درصد و با بازپرداخت 36 ماهه و به منظور خرید لوازم خانگی، اداری ، مبلمان و ... و بدون نیاز به سپرده گذاری و ایجاد میانگین حساب است.

البته فقط تعداد کمی از برند های  لوازم خانگی در این طرح گنجانده شده اند که به نظر می رسد با توجه به ابعاد طرح و ضرورت حفظ شرایط رقابت در میان تولید کنندگان در تامین مایحتاج با کیفیت برای مشتریان ورود سایر برند ها به این طرح نیز ضروری است.

این طرح در شرایط حاضر مزایایی دارد که می تواند به افزایش سطح رفاه و امکانات زندگی واجدین شرایط منجر شود. به بیان دیگر بسیاری از افراد شامل این طرح بازنشسته های و کارگران محترم هستند که به دلیل افزایش قیمت ها و عدم افزایش حقوق متناسب با آن، با کاهش قدرت خرید مواجه شده اند.

این کاهش قدرت خرید و عدم تناسب دریافتی آنها با قیمت های بازار که طی سال های اخیر نیز با سرعت بسیار زیاد فاصله و شکاف بیشتری پیدا کرده است. افزایش قیمت ها که با کاهش قدرت خرید بخش عمده ای از جامعه همراه شده به دنبال خود موجب شده است که این بخش در صورت نیاز نیز توان خرید کالا های مصرفی و لوازم ضروری و فرسوده را نداشته باشد و حتی اگر این طور هم نباشد یا حتی میل به تعویض یا نو کردن آنها را داشته باشند هم توان این کار را ندارند .

کاهش تسهیلات رفاهی این بخش از جامعه ، بعضا باعث افزایش صدمات روحی و جسمی نیز به آنان می شود که در این زمینه هم تحقیقات صورت نگرفته است تا در اختیار مسئولان قرار بگیرد. با این تفاسیراین وام می تواند بخشی از نیازهای آنها را برطرف کرده و کمک کند تا آنها بتوانند برخی نیازهای خود را تامین کنند.

یکی دیگر از مزیت های این تسهیلات این است که دریافت کنندگان می توانند با توجه به خرید اقساطی تعداد بیشتری از لوازم مورد نیاز خود را تا سقف تعیین شده تهیه کنند. ضمن اینکه دریافت این وام پیچیدگی چندانی ندارد.تنها کافی است که مشتری این بانک بوده و یا اگر شخص مستمری بگیر و یا بازنشسته باشد و از این بانک حقوق خودرا دریافت کند با اعتبار سنجی وارائه گواهی کسر از حقوق می تواند از این تسهیلات استفاده کند.

درهمین حال بانک رفاه کارگران برای اینکه بتواند دایره افرادی که خواهان استفاده ا این تسهیلات هستند را گسترده تر کند اواسط اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد:"به منظور پوشش تعداد بیشتر متقاضیان طرح رفاه کالا، تمامی اشخاص حقیقی (حقوق بگیران) که از بانک رفاه حقوق دریافت می‌کنند، مشتریان اختصاصی و کارکنان و اقوام درجه یک آن‌ها، کارکنان مشتریان بانکداری شرکتی در صورت انعقاد تفاهم نامه و قبول تعهد کسر اقساط کارکنان آن ها از سوی مشتریان شرکتی(کارفرما) و متقاضیانی که درخواست دریافت تسهیلات دارند از این پس می توانند از مزایای طرح رفاه کالا استفاده کنند."

هر چند از میزان کلی این تسهیلات و منابع تامین آن اطلاعاتی منتشر نشده است اما اگر منابعی که قرار است به عنوان تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار بگیرد به مسیر درست هدایت شود و به هدف اصابت کند، نه تنها می تواند باعث افزایش کیفیت و رفاه بخشی از بدنه اجتماع شود بلکه با توجه به وضعیت تولیدکنندگان می تواند موجبات خالی شدن انبار و تامین بخشی از سرمایه در گردش آنها را نیز فراهم کند.در کنار این می تواند با توجه به رونق نسبی بنگاه های تولید کننده ،علاوه بر حفظ نیروی شاغل و تامین نسبی هزینه های جاری آنها،رونقی ولو اندک را نیز به تامین کنندگان داخلی مواد اولیه این بنگاه نیز بازگرداند.

البته دست یابی به این اهداف با اما و اگرهایی همراه است که به دلیل فقدان آمار ازنتیجه طرح های مشابه پیشین به وجود می آید.مانند طرحی که پیشتر بانک رفاه کارگران همراه با چند بانک دیگر با ارائه تسهیلات برای خرید لوازم خانگی از یک برند داخلی اجرا کردند. 

هنوز آماری در خصوص این طرح نه از سوی بانک ها و نه از سوی تولید کننده ای که محصولاتش را درقالب طرح تسهیلاتی ارائه می کرد در دست نیست.

انتشار این اطلاعات و اطلاع رسانی در مورد عملکرد طرح و همچنین میزان اثر گذاری آن بر اقتصاد و روند بهبود تولید بنگاه مذکور ، به نوبه خود می تواند علاوه بر اینکه سایر تولید کنندگان (که عمدتا هم نیز به منابع مالی نیاز مبرم دارند و مشخص نیست که چرا جای آنها درطرح پیشین خالی بود) را به مشارکت در این گونه طرح های تشویق کند ، همچنین می تواند باعث شود که تصمیم گیران منابع  مالی بیشتری در اختیار بانک ها قرارداده و موجبات تعامل آنها با شرکت های تولیدی در نظر بگیرند.

از سوی دیگر این طرح هر چند به منظور کمک به زندگی مستمری بگیران هدف گذاری شده است . اما غیر از تاثیر کوتاه مدت آن در پی تعویض یا خرید کالا های مورد نیاز،اثرات بلند مدت هم دارد که با توجه به میزان افزایش دریافتی سالانه این بخش از جامعه و شدت افزایش نرخ کالا و عدم تناسب آن با میزان افزایش مستمری ها می تواند اثرات نامطلوبی بر زندگی آنها بگذارد.

به بیان دیگر اگر مستمری بگیری از سقف وام استفاده کرده و 50 میلیون تومان وام دریافت کند. نرخ بهره 15 درصد است که در مجموع هفت میلیون و پانصد هزار تومان می شود یا همان سالی دو ونیم میلیون تومان که ظاهرا ناچیز است،اما وقتی قرار باشد طی 36ماه بازپرداخت شود هر ماه باید یک میلیون وپانصد ونود وهشت هزار تومان از حقوق آنان کم شود.این رقم با توجه به میزان حقوق اکثر بازنشسته ها عملا فشار بیشتری بر این بخش از افراد وارد خواهد کرد. 

در عین حال اگر قرار است این وام به منظور فراهم کردن تسهیلات خرید است چرا نرخ سود 15درصدی برای آن درنظر گرفته اند.مگر قرار نیست که با در اختیار قراردادن این تسهیلات شرایط خرید کالا از بنگاه ها و تولید کنندگان داخلی را فراهم کنند.اگر این چنین است چرا باید نرخ سودی 15درصدی برای آن مقرر کنند. 
ارسال نظرات
موضوعات روز