پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
دغدغه‌هایی فراتر از تولید ماسک و گان
این روزها چرخ‌های صنعت نساجی در برخی کشورها به‌گونه‌ای دیگر برای مقابله با کرونا می‌چرخند و متخصصان این حوزه به راهکاری فراتر از مقابله‌های کلیشه‌ای می‌اندیشند.
کد خبر: ۴۳۹۴۰
چرخ‌های دانش نساجی برای مقابله با کرونا می‌چرخندتیتر20- نگاهی تحلیلی به واکنش جامعه ایرانی در برابر شیوع ویروس کرونا از نوعی همبستگی و به خدمت درآمدن تمام نظام‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در خدمت مقابله با این ویروس کشنده حکایت می‌کند.

نه‌تنها بخش دولتی که بخش خصوصی از همان روزهای نخست ابتلای ایران به کرونا با سرعتی قابل‌توجه، درصدد تأمین لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده برآمدند، در کمترین زمان ممکن صادرات این محصولات نیز میسر شد و به‌مرور اخباری مبنی بر خودکفایی در طراحی و تولید کیت‌های تشخیص این بیماری نیز به گوش رسید.

با نگاهی خوش‌بینانه و چشم‌پوشی از تمام کاستی‌ها و مشکلات به‌ویژه در نظام پزشکی کشور که البته به دلیل غافل‌گیری، گریبان بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته هم گرفته شد، نکته حائز اهمیت در این جریان این است که موضوع مقابله با کرونا نباید به همین جریانات ختم شود.

دغدغه آزاد شدن میلیون‌ها ماسک تولیدشده برای موج دوم کرونا هر قدر هم ضروری به نظر رسد؛ نکته اینجاست این روزها چرخ‌های صنعت نساجی در برخی کشورها به‌گونه‌ای دیگر برای مقابله با کرونا می‌چرخند و متخصصان این حوزه به راهکاری فراتر از مقابله‌های کلیشه‌ای می‌اندیشند.

به‌طور مثال دو شرکت ژاپنی پارچه‌ای خاص تولید کرده‌اند که نه‌تنها لباس‌های تولیدشده با آن پارچه شیک خواهد بود بلکه قابلیتی استثنایی نیز دارد و می‌تواند میکروب‌ها را با الکتریسیته تولیدشده ناشی از حرکات کاربر بین ببرد.

 دو شرکت ژاپنی تیجین و موراتا موفق به تولید پارچه‌ای به نام پایکلکس شده‌اند که این پارچه با کمک الکتریسیته می‌تواند سبب غیرفعال شدن باکتری‌ها شود.

گفته می‌شود پارچه پایکلکس در جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع نیز مؤثر است. فناوری پی‌اِیزوالکتریک یا اثر فشاربرقی این پارچه توسط شرکت موراتا ایجاد شده است.

"موراتا" یک شرکت قطعات الکترونیکی ژاپنی است که در زمینه تولید فیلترهای الکترونیکی، دستگاه‌های بلوتوث، منبع تغذیه، القاگر، خازن و تجهیزات وایرلس فعالیت می‌کند.

از این پارچه می‌توان در تولید پوشاک، پوشک و ماسک استفاده کرد. اثربخشی پایکلکس در برابر ویروس‌ کرونا در حال آزمایش است. دو شرکت ژاپنی تیجین و موراتا به دنبال تجاری‌سازی پارچه تا اواخر سال جاری میلادی هستند. در این پروژه شرکت ژاپنی "تیجین" مسئولیت تولید پارچه را بر عهده دارد.

 ولتاژهایی که از انبساط و انقباض لباس ناشی از حرکات کاربر تولید می‌شود، آن‌قدر قوی نیستند که توسط کاربر احساس شود، اما به‌طور مؤثر مانع از تکثیر باکتری‌ها و ویروس‌ها در داخل پارچه می‌شوند. به گفته توسعه‌دهندگان این پارچه در از بین بردن ۹۹.۹ درصد از باکتری‌ها و ویروس‌هایی که آزمایش کرده‌اند مؤثر بوده است.

پژوهشگران مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس نیز در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه الیاف نساجی هوشمندی شده‌اند که پارامترهای سلامت کاربران را اندازه‌گیری می‌کند.

محققان مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان پارچه خاصی تهیه‌کرده‌اند که می‌توان از آن برای تشخیص تغییرات جزئی در نحوه کشش پارچه، فشارهایی که بر روی آن اعمال می‌شود و حتی گشتاور نیرو که به دور آن می‌پیچد، استفاده کرد.

این قابلیت ممکن است در لباس‌ها و حتی ملحفه‌های روی تخت مورداستفاده قرار گیرد تا به‌طور مداوم بر تنفس و ضربان قلب افراد، حرکت بدن و سایر پارامترهای سلامت نظارت کند.

آندریاس لبر یکی از محققان این مطالعه که در مجله Nature Electronics منتشر شد، گفته است تصور کنید پارچه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که لباس‌ها یا روتختی‌های بیمارستان از آن ایجادشده‌اند بتواند بر تنفس و سایر حرکات حیاتی کاربر نظارت کنند که این کار را برای پزشکان آسان می‌سازد. "خطوط انتقال نرم" که ما توسعه داده‌ایم می‌تواند به ما در انجام این کار کمک کند.

برای استفاده از الیاف برای اندازه‌گیری پارامترهای سلامت، هم‌زمان یک دستگاه جداگانه جریان الکتریکی را از طریق الیاف جدید ارسال می‌کند و سیگنال‌های برگشتی به‌طور مداوم تجزیه‌وتحلیل و ضبط می‌شوند تا مشخص شود که الیاف چگونه و به چه علت دچار ناهماهنگی شده است. همه این کارها تقریباً فوراً اتفاق می‌افتد و حتی تغییرات ظریف در شکل الیاف نیز قابل‌تشخیص است. درحالی‌که الیاف جدید انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند با پارچه‌های موجود مورداستفاده قرار گیرند./هنرآنلاین
برچسب ها: ماسک گان نساجی
ارسال نظرات
موضوعات روز