جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
گرانی لوازم خانگی چند وقتی است که دامن گیر بازار شده است و با دستور و فرمان هم هیچ میلی برای کاهش قیمت‌ها وجود ندارد. فعالان بازار می‌گویند ما زمانی می‌توانیم از قیمت‌ها بکاهیم که توزیع‌کنندگان لوازم خانگی قیمت هایشان را کم کنند؛ وقتی آنها و تولیدکنندگان از مصوبات تبعیت نمی‌کنند، ما چرا باید قیمت هایمان را کاهش دهیم.
کد خبر: ۴۴۰۷۵
در بازار لوازم خانگی چه می‌گذرد؟تیتر20- فعالان بازار یک روز پس از مصوبه دولت مبنی بر افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت لوازم خانگی چنین اظهارنظری را کردند و اظهارداشتند تا زمانی که تولید لوازم خانگی بالا نرود، نوسان قیمت در بازار لوازم خانگی ادامه خواهد داشت و کاهش قیمت اجرایی نخواهد شد.

مرتضی میری، رئیس اتحادیه لوازم خانگی برخلاف گفته‌های فعالان بازار لوازم خانگی گفت: در جلسه‌ای که با حضور مسئولان وزارت صمت و سازمان حمایت برگزار شد، تولیدکنندگان قول دادند و امضا کردند که قیمت‌های خود را پایین بیاورند تا بازار با رشد قیمت مواجه نشود؛ هر تولیدکننده‌ای از مصوبه افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت‌ها سرپیچی کند به طور قطع سازمان حمایت با آن برخورد خواهد کرد.

او ادامه داد: روز گذشته با حضور مسئولان وزارت صمت و سازمان حمایت بازار لوازم خانگی مورد رصد قرار گرفت، لذا با توجه به پیگیری‌های مراجع نظارتی این اطمینان را می‌دهم که قیمت‌ها حداکثر تا 15 روز آینده کاهشی شود.

بازار برای هیچ خریداری امن نیست

این روزها بازار لوازم خانگی برای هیچ خریداری امن نیست، چرا که در هر خرید این احتمال وجود دارد که کلاه شما برداشته شود. مصداق چنین اتفاق‌هایی که شاید خیلی از خریداران آن را تجربه کردند، خرید کالای تقلبی و با قیمت بالا به جای اصل آن است؛ این موضوع کالای خارجی و داخلی نمی‌شناسد.

با آنکه واردات لوازم خانگی ممنوع شده است، ولی بیش از کالاهای ایرانی می‌توان لوازم خانگی خارجی را دید؛ این کالاها بعضاً با گارانتی اصلی و تقلبی است. لوازم خانگی که گارانتی اصلی هستند، به قول صاحبان آنها در انبارها بوده‌اند. دراین میان لوازم خانگی که ضمانت اصلی ندارد، قاچاق محسوب شده و هزینه ضمانت آن بین 100 الی 200 هزار تومان است. که معمولاً این ضمانت‌ها هیچ کاربردی ندارد.

البته در بین این کالاها، لوازم خانگی تقلبی‌ هم وجود دارد. تولیدکنندگان زیرزمینی با کپی‌برداری از برندهای خارجی و حتی ایرانی با کیفیت، اقدام به تولید کالای مشابه می‌کنند و با برچسب لوازم خانگی خارجی و حتی ایرانی با کیفیت آن محصولات را روانه بازار می‌کنند. برخی دیگر پا را فراتر گذاشته و با خرید لوازم خانگی که مشابه لوازم خانگی خارجی است، آن کالا را گرانتر می‌فروشند. از آنجا که بخش قابل توجهی از لوازم خانگی خارجی در بازار فاقد گارانتی است، خریدار تا مدت‌ها (بعضاً تا تعمیر) متوجه نمی‌شود که بهای بیشتر پرداخت کرده است و کالای ایرانی را به اسم خارجی به منزل برده است.

در مقایسه‌ای ساده می‌توان متوجه شد که این گروه چه سودهایی می‌برند. یک یخچال ساید خارجی در ارزان‌ترین حالت 46 میلیون تومان است اما مشابه ایرانی آن 19 میلیون تومان است. لباسشویی خارجی در قیمت معقول و برند کره‌ای 12 میلیون تومان است و مشابه ایرانی آن 8 میلیون و 300 هزار تومان است. ماشین ظرفشویی خارجی هم 16 میلیون تومان است و داخلی آن 9 میلیون و 800 هزار تومان برای خریداران تمام می‌شود.

این قیمت‌ها در شرایطی است که قبل از ممنوعیت واردات و افزایش قیمت ارز قیمت لوازم خانگی ایرانی و خارجی بسیار نزدیک بود و حتی در مقطعی لوازم خانگی ایرانی گرانتر از مشابه خارجی بود. بروز و ظهور همین مشکل باعث شد که تولیدکنندگان داخلی خواستار توقف واردات لوازم خانگی شوند و در نهایت خرداد 97 دولت ممنوعیت واردات لوازم خانگی را تصویب کرد.

این ممنوعیت در شرایطی صورت گرفت که 60 درصد بازار را لوازم خانگی (کوچک و بزرگ) خارجی تأمین می‌کرد. افزایش چند باره قیمت  لوازم خانگی داخلی در بازار(بعد از ممنوعیت واردات) نشان داد که تولیدات داخلی کفاف بازار را نمی‌دهد. یکی از اعضای اتحادیه لوازم خانگی در این باره می‌گوید: بین 55 تا 60 درصد لوازم خانگی که در کشور تولید می‌شود، در شبکه تعاونی‌های کشور توزیع می‌شود لذا کمبود کالا در بازار طبیعی است و همین امر بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها شده است.

گرانی پنهان

اسفند سال گذشته قیمت لوازم خانگی 10 تا 15 درصد گران شد و اردیبهشت ماه هم تولید‌کنندگان بین 30 تا 35 درصد قیمت محصولات خود را بالا بردند. تجربه سال‌های گذشته فعالان بازار حاکی از آن است که هیچ افزایش قیمتی دوباره به سمت کاهش نمی‌رود. در این میان گرانی دیده نشده‌ای هم در بازار لوازم خانگی پدیدار شده است؛ در گذشته لوازم خانگی ایرانی که در بازار متقاضی زیادی نداشتند، تولیدکنندگان به توزیع‌کنندگان 5 درصد تخفیف می‌دادند و واحد صنفی این درصد را می‌توانست به خریدار تخفیف بدهد و تنها 10 درصد سود قانونی ببرد، اما اکنون خبری از آن 5 درصد نیست.

به هر ترتیب از اسفند سال گذشته تولیدکنندگان داخلی روند افزایش قیمت را حفظ کردند که به اذعان برخی از کارشناسان رشد قیمت با هدف کاهش قدرت خرید مردم است تا به این واسطه کسی نگوید، بازار با کمبود کالا مواجه است.

خریداران بخوانند

اگر وارد بازار لوازم خانگی شدید، چند نکته را فراموش نکنید. یک آنکه هر میزان مبلغی که برای خرید لوازم خانگی پرداخت می‌کنید، فاکتور مهردار به اسم مغازه بگیرید. دوم آنکه هر گارانتی، گارانتی اصلی نیست و باید به اصالت آن اطمینان پیدا کنید. سومین موضوع اینکه قبل از خرید لوازم خانگی، برای بررسی قیمت‌ها سراغ سایت 124 بروید که قرار شده از روزهای آینده قیمت‌های خود را به‌روز کند. برای اینکه سرتان کلاه نرود توصیه دیگر این است که از چندین مغازه پرس و جو کنید و به هیچ فروشنده‌ای اطمینان نکنید چرا که فعالان این حوزه هم به سختی می‌توانند کالای تقلبی و اصلی را شناسایی کنند و از نوسان قیمت‌ها مطلع باشند./ایران

ارسال نظرات
موضوعات روز