چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با در نظر گرفتن برنامه‌هایی در حوزه‌های سرمایه گذاری، تولید، تجارت، مسائل مالی، گردشگری و صنایع خلاق در پی تحقق شعار جهش تولید و شکوفایی بیش از پیش در سال ۹۹ هستند.
کد خبر: ۴۴۱۳۶
مهمترین برنامه‌های مناطق آزاد در سال ۹۹تیتر20- مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال گذشته که به نام رونق تولید نامگذاری شده بود موفقیت‌های بسیاری را کسب کردند. انتشار گزارش عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال ۹۸ نشان می‌دهد مناطق آزاد کشور در حوزه‌های مختلف موفقیت‌های خوبی را به دست آوردند.
 
در ادامه اقتصاد ۲۴ مهمترین برنامه‌های مناطق آزاد کشور در سال جهش تولید را در حوزه های سرمایه گذاری، تولید، تجارت، مسائل مالی و گردشگری و صنایع خلاق بررسی می‌کند.
 

سرمایه گذاری


از جمله برنامه های در نظر گرفته شده در مناطق آزاد در سال جاری اجرای ۳۱۰ پروژه سرمایه گذاری به ارزش ۶۲ هزار میلیارد تومان و ۴۸۳ میلیون یورو و ۶۶ هزار نفر اشتغالزایی در چارچوب برنامه است. علاوه بر آن توسعه عوامل اکوسیستم نوآوری و فناوری در مناطق آزاد جهت حمایت از کسب و کار‌های هوشمند، ایجاد صندوق پژوهش و فناوری‌های برای حمایت و ضمانت فعالان حوزه‌های نوآوری و فناوری، پیاده سازی سامانه جامع اعتبارسنجی فعالان اقتصادی، تعامل با نهاد‌ها و سازمان‌های داخلی و خارجی جهت معرفی ظرفیت‌ها و جذب سرمایه داخلی و خارجی، تدوین معیار‌های پذیرش طرح‌های سرمایه گذاری به منظور ارتقاء در شاخص‌های فناوری، بهره وری، محیط زیست، کیفیت و عمر محصول و ارتقاء خدمات سرمایه گذاری از طریق توسعه همکاری با نهاد‌های تشویق سرمایه گذاری IPA و مشاور توسعه کسب و کارBDA از جمله مهترین برنامه های در نظر گرفته شده برای توسعه سرمایه گذاری در مناطق است.

تولید


در بخش تولید مهمترین برنامه، بهره برداری و تکمیل فرآیند‌های صدور مجوز‌های صنعتی و گواهی تولید در سامانه پنجره واحد خدمات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همچنین تامین منابع مالی واحد‌های تولیدی مناطق از طریق مدیریت زنجیره تامین با استفاده از خدمات سامانه صکوک است. توسعه سهم بازار محصولات تولیدی مناطق از طریق سامانه‌های مرتبط نیز مدنظر قرار گرفته شده است.

از دیگر موارد مهم برای امسال در حوزه تولید تکمیل زنجیره تامین و زنجیره ارزش در مناطق آزاد و ویژه (پاویون مجازی صنایع مناطق آزاد و ویژه است.
 

تجارت

 
در حوزه تجارت عملیاتی کردن سامانه جامع انبار‌ها مختص مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، رتبه بندی فعالان اقتصادی و جاری سازی اعطای نشان کیفیت در مناطق، شناسایی فرصت‌های تامین و عرضه در بازار‌های داخلی و خارجی، توسعه اقدامات بازاریابی بین المللی و استقرار شرکت‌های مدیریت صادرات و نقش آفرینی به عنوان هاب مبادلات تجاری با اوراسیا (هاب تولید –هاب صادرات –هاب ترانزیت -هاب مالی) مدنظر قرار گرفته است.
 

مالی


توسعه و روزآمدسازی راهبرد‌ها و ابزار‌های اقتصاد هوشمند در حوزه نهاد‌های مالی مناطق، هم افزایی ظرفیت‌ها و ارتقای پویایی بازار سرمایه از طریق تاسیس و راه اندازی بورس بین الملل، بهره مندی از ظرفیت‌های ارز‌های دیجیتال و فناوری‌های مبتنی بر زنجیره بلوکی برای تسهیل مبادلات مالی داخلی و خارجی، تدوین بسته اختصاصی استراتژی تامین مالی مناطق با بهره گیری از شیوه‌ها و ابزار‌های نوین مالی از جمله برنامه های مناطق برای سال جهش تولید است.

توسعه خدمات بانک‌ها و موسسات مالی و تاسیس بانک آفشور در مناطق آزاد، توسعه خدمات بیمه (توسعه خدمات پوششی بیمه‌های فعال در مناطق و توسعه همکاری با شرکت‌های بیمه بین المللی) و تسهیل اجرای قوانین مالیاتی و رفع موانع و مشکلات فعالان اقتصادی در مناطق از مهمترین فعالیت ها در زمینه های مالی خواهد بود.


گردشگری، فرهنگی، سلامت و صنایع خلاق

 
در زمینه گردشگری، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در نظر دارند با استانداردسازی و یکپارچه سازی تاسیسات گردشگری و استقرار نظام رتبه بندی، راه اندازی پلتفرم گردشگری مجازی مناطق آزاد ویژه سرمایه گذاران، خدمات دهندگان، گردشگران، آماده سازی بسته‌های مشترک تور‌های گردشگری به منظور تبادل گردشگر و آماده سازی استایل بوک تولید محتوایی برای شبکه‌های اجتماعی به منظور معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری و جاذبه‌ها و پتانسیل موجبات رونق و شکوفایی این صنعت را فراهم کنند.

در این مورد بهسازی، ساده سازی و یکپارچه سازی فرایند‌های صدور مجوز‌ها در حوزه فرهنگ و هنر و راه اندازی سامانه صدور مجوز‌ها، استانداردسازی و حمایت از راه اندازی اقامتگاه‌های هنری (artresidency) با آماده سازی بسته‌های سرمایه گذاری مرتبط با آن، افکارسنجی وضعیت افکار عمومی بعد از اپیدمی کرونا و تهیه سند منشور اجتماعی و تشکیل کارگروه ویژه آسیب‌های اجتماعی نیز در نظر گرفته شده است.  

در حوزه سلامت نیز به راه اندازی سامانه غذا و دارو مناطق آزاد، پیاده سازی نهایی نظام جامع آموزش با همکاری جهاد دانشگاهی توجه شده است و برای جهش در موضوعات صنایع خلاق، تأسیس شتابدهنده‌های صادراتی صنایع خلاق و اختصاص حمایت‌های ویژه مناطق آزاد از صنایع خلاق و تأسیس مدارس عالی هنر و صنایع خلاق و پردیس‌های دانشگاه هنر در مناطق آزاد مدنظر قرار گرفته است./ اقتصاد 24
ارسال نظرات
موضوعات روز