جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
بازی‌های کامپیوتری اکنون به‌عنوان یک صنعت، جای خود را در میان بسیاری از مردم باز کرده‌اند و حرفه‌‌ای‌ها درآمدهای هنگفتی از بازی‌کردن به جیب می‌زنند
کد خبر: ۴۴۲۲۷
کسب درآمدهای هنگفت با بازی کردن!تیتر20- به‌تازگی یکی از گیمرهای بزرگ چین که برای خودش اسطوره‌ای به حساب می‌آید به خاطر مشکلات جسمی و روانی در 23سالگی اعلام بازنشستگی کرد تا به مشکلات جسمی و احتمالا روانی خود بپردازد. بازنشستگی در ۲۳ سالگی شاید برای کاربران عادی عجیب به‌نظر برسد اما گیمرهای حرفه‌ای به‌خوبی علت آن را درک می‌کنند. بازی‌های کامپیوتری به‌عنوان یکی از سرگرمی‌های عصر جدید تقریبا همه گروه‌های سنی را جذب کرده است. بسیاری از مردم سراسر دنیا ساعت‌ها با ابزارهای مختلف مشغول این بازی‌ها هستند و حتی بعضی از آنها به اندازه‌ای حرفه‌ای شده‌اند که می‌توانند به‌عنوان گیمرهای حرفه‌ای در مسابقات جهانی این نوع بازی‌ها حضور یابند و جوایز چند میلیون دلاری آن را نصیب خود کنند. این در حالی است که اسپانسرها سراغ افراد مشهور این عرصه می‌روند و از آنها حمایت مالی می‌کنند.  عده‌ای از گیمرهای معروف، کانال‌هایی پربازدید در یوتیوب و سایر پلتفرم‌ها دارند که با تبلیغات، بخش دیگری از درآمدهای این سرگرمی نصیبشان می‌شود. گردش مالی صنعت گیم هم بسیار بالا و قابل توجه است، به‌طوری که در دوره‌ای گردش مالی آن از موسیقی پاپ و فیلم‌های هالیوود هم بیشتر بود. با این حال، این سرگرمی جذاب و پولساز می‌تواند با چالش‌هایی هم همراه باشد که مهم‌ترین آن، اعتیاد به بازی‌ها و اختلالات جسمی و روانی مرتبط با آن است.

غول‌های ثروتمند

بازی‌های کامپیوتری، هم بسیار هیجان‌انگیز است و هم می‌تواند درآمدهای چند میلیون دلاری نصیب گیمرهای حرفه‌ای کند. بخشی از این درآمد از طریق حضور در لیگ‌های جهانی و کسب عناوین برتر به‌دست می‌آید. اما تعدادی از این حرفه‌ای‌ها به شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های کامپیوتری مشاوره می‌دهند و حتی بعضی از آنها با تهیه‌کنندگی و طراحی این بازی‌ها تعداد صفرهای حساب بانکی خود را افزایش می‌دهند. در ادامه با 3نفر از مشهورترین و پردرآمدترین گیمرهای دنیا آشنا می‌شوید:

تایلر بلوینس

تایلر بلوینس (Tyler Blevins) احتمالا ثروتمندترین گیمر دنیاست. او متولد سال 1991در ولز است که پس از مدتی به همراه خانواده‌اش به شیکاگوی آمریکا مهاجرت کرد. تایلر با نام مستعار نینجا و به‌عنوان یک استریمر، یوتیوبر، گیمر حرفه‌ای و شخصیت اینترنتی شناخته می‌شود. او با 23میلیون فالوئر در یوتیوب، بازی‌هایش را به‌صورت آنلاین پخش می‌کند. بلوینس کار خود را از طریق حضور در چند تیم ورزش الکترونیک(esports) در بازی Halo 3 آغاز کرد. Esports نوعی از رقابت‌های ورزشی است که با استفاده از بازی‌های کامپیوتری انجام می‌شود. با این اوصاف، محبوبیت او در سال ۲۰۱۷ با پخش بازی Fortnite Battle Royale افزایش یافت و هنگامی که Fortnite در اوایل سال ۲۰۱۸ به شهرت زیادی رسید، محبوبیت بلوینس هم افزایش یافت. به گفته مجله فوربس، تایلر در سال 2019رقمی معادل 17میلیون دلار درآمد کسب کرده است. او همچنین یکی از اسپانسرهای برندهایی چون ردبول، والمارت، آدیداس و تبلیغات NFL است.

فلیکس جلبرگ

فلیکس جلبرگ (Felix Kjellberg) ملقب به پیودی پای (PewDiePie) یکی دیگر از گیمرهای مطرح دنیاست. او هم در سال 1989در سوئد به دنیا آمد و اکنون ساکن انگلستان است. او تحصیلات خود را در رشته اقتصاد صنعتی و مدیریت تکنولوژی در دانشگاه فناوری چالمرز آغاز کرد، اما پس از مدتی، به‌علت بی‌علاقگی به رشته تحصیلی‌اش از تحصیل در دانشگاه انصراف داد و کار خود را در یک دکه هات‌داگ‌فروشی آغاز کرد. او حین کار در هات‌داگ‌فروشی، یک کانال یوتیوب هم برای خودش تحت عنوان پیودی پای راه انداخت و برای آن محتواهای مختلفی تولید می‌کرد. در سال 2017 تعداد فالوئرهای او افزایش بسیاری یافت و تبدیل به یکی از پربازدیدکننده‌های یوتیوب شد. او علاوه بر اینکه یوتیوبر است، تهیه‌کنندگی بازی‌های کامپیوتری را هم به‌عهده دارد و حتی چندین بازی را هم طراحی کرده است. فلیکس که گیم اصلی‌اش Anti-Defamation league است کارهای خیریه هم انجام می‌دهد و سال گذشته درآمدی بالغ بر 15میلیون دلار داشته است.

پریستون بلین آرسمنت

پریستون بلین آرسمنت(Preston Blaine Arsement) متولد سال 1994است و از دو نفر قبلی جوان‌تر است. او که در فضای مجازی با نام پریستون شناخته می‌شود، یک کانال به نام PrestonPlayz راه‌اندازی کرد و فیلم بازی‌هایش را در آن منتشر می‌کرد. بخشی از محتوای کانال او هم مناسب کودکان و نوجوانان بود، مانند فیلم‌های چالشی و شوخی‌های این رده سنی. به گفته سایت بیزنس اینسایدر او با کمک تیم خود، یک خط تولید خانگی کالاهای مختلف را راه‌اندازی کرده و در زمینه املاک و مستغلات و توسعه بازی‌های کامپیوتری هم فعال است. او اکنون درآمدی معادل 14میلیون دلار در سال دارد که برای یک جوان 26ساله رقم بالایی محسوب می‌شود. او همچنین نامزد دریافت جایزه Kid’s Choice Award به‌عنوان گیمر برتر بوده است.

گردش بالای مالی

بازی‌های کامپیوتری به‌خاطر هیجان و همچنین بُعد آموزشی‌ای که دارند در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارند و در واقع صنعتی به نام «صنعت گیم» در جهان شکل گرفته است. گردش مالی بازی‌های کامپیوتری در دهه 1980میلادی به بالاترین میزان رسید. در سال 1982، صنعت بازی‌های ویدئویی بازی به اوج خود رسید و در 3ماه اول سال توانست 8میلیارد دلار درآمد نصیب خود کند. این رقم بیش از درآمد ناخالص موسیقی پاپ و فیلم‌های هالیوود بود که در مجموع توانستند به درآمد 7میلیارد دلار برسند. با این حال، در سال‌های اخیر، از رونق این صنعت تا حدودی کم شده است، به‌طوری که در سال 2018درآمد فروش بازی‌ها در آسیا 1/1میلیارد دلار، در آمریکای شمالی 6/1میلیارد دلار، در اروپا 2/3میلیارد دلار و در سایر نقاط جهان 7/0میلیارد دلار بوده است. این ارقام در مجموع به 6/6میلیارد دلار می‌رسد. در سال 2019 باز هم این ارقام کمتر از سال 2018 بوده است، اما پیش‌بینی‌ها از سال 2020 حاکی از آن است که تا حدودی آمار فروش بازی‌ها بهبود پیدا خواهد کرد، البته در مقایسه با سال 2019. 10کشوری که بیشترین استقبال از بازی‌ها در آنها می‌شود؛ چین، آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان، انگلستان، فرانسه، کانادا، اسپانیا و ایتالیا هستند. نکته دیگری که گیم را تبدیل به یک صنعت کرده، این است که مشاغل مختلفی برای ارائه یک بازی به بازار شکل گرفته است. انیماتور بازی، تولیدکننده بازی، مهندس بازی، مدیر خلاقیت، طراح بازی، برنامه‌نویس بازی، هنرمند بازی (تجربه بصری کل بازی ویدئویی را مدیریت می‌کند)، Lead Artist (در توسعه و هدایت سبک هنری اصلی و ابتکاری کل بازی‌های ویدئویی نقش دارد)، نویسنده و آزمایش‌کننده بازی کسانی هستند که برای تولید یک بازی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

بازنشسته ۲۳ ساله

جیان ژیائو، اسطوره بزرگ بازی‌های کامپیوتری در چین در حالی در سن 23سالگی اعلام بازنشستگی کرد که مشکلات جسمی ناشی از این بازی‌ها او را فرسوده کرده بود.

او از سال ۲۰۱۲ به‌عنوان بازیکن حرفه‌ای دنیای بازی‌های کامپیوتری مطرح شد و توانست در لیگ اسطوره‌های جهان با نام مستعار اوزی (Uzi) شرکت کند. تصمیم او برای کناره‌گیری از دنیای بازی‌های کامپیوتری در شبکه اجتماعی معروف چین با عنوان «سینا ویبو» که ژیائو حدود ۵ میلیون دنبال‌کننده در آن دارد، اعلام شد. اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری یکی از مشکلات بزرگ جامعه چین عنوان شده و دولت چین می‌گوید که این بازی‌ها می‌تواند از عوامل بروز مشکلات جسمی و نقصان سلامت کودکان این کشور باشد. به همین علت، این کشور در نوامبر سال گذشته برای مقابله با این پدیده حتی زمانی مشخص را برای بازی کاربران زیر 18سال اعلام کرد و گفت که این رده سنی از ساعت 10شب تا 8صبح اجازه بازی ندارند. جیان ژیائو که با نام کاربری اوزی و لقب سگ وحشی به‌علت سبک تهاجمی بازی‌اش شهرت دارد، در حساب کاربری خود در شبکه سینا ویبو نوشت: متأسفانه باید به اطلاع شما برسانم که با افتخار تصمیم گرفته‌ام خودم را بازنشسته کنم. من به‌علت شب بیداری‌های مداوم طی سالیان گذشته و رژیم غذایی چرب و همچنین استرس زیاد، سال گذشته متوجه شدم که به دیابت نوع 2مبتلا شده‌ام.

گیم، کسب و کار من است

وقتی با تمرین و صرف زمان تبدیل به یک گیمر حرفه‌ای شوید، ممکن است یک روز یک اسپانسر حرفه‌ای از شما حمایت کند. چیزی که یک گیمر حرفه‌ای را از کسی که صرفا برای سرگرمی سراغ بازی می‌رود، متمایز می‌کند، میزان زمانی است که برای تمرینات مکرر صرف می‌شود. این تمرینات مکرر باعث می‌شود که گیمر حرفه‌ای سریع‌ترین و بهترین واکنش‌ها را در بازی ارائه دهد. اغلب گیمرهای حرفه‌ای هر روز بین 6تا 8ساعت تمرین می‌کنند تا عملکرد خود در بروز این واکنش‌ها را در بهترین وضعیت حفظ کنند. وقتی به این سطح برسید و در رقابت‌های اولیه مهارت‌های خود را بروز دهید، حامیان مالی توجهشان به شما جلب می‌شود. پیروزی در یک تورنمنت بزرگ یا کسب رتبه بسیار بالا در چند رقابت آنلاین می‌تواند شما را به تورنمنت‌های حرفه‌ای با جوایز بزرگ هدایت کند تا در آنجا با بزرگ‌ترین بازیکنان رده بالای جهان مبارزه کنید. بسیاری از گیمرها به گیم به‌عنوان یک کار پاره‌وقت نگاه می‌کنند و در کنار آن درآمدهای دیگری مانند تبلیغات هم دارند. در ایران بنیاد ملی بازی‌های ویدئویی نهاد متولی بازی‌های ویدئویی در کشور ماست. این بنیاد در سال 1390«انستیتو ملی بازی‌سازی» را برای آموزش نیروی متخصص بازی‌سازی در ایران، راه‌اندازی کرد. انستیتو ملی بازی‌سازی، یک مرکز تخصصی در زمینه آموزش‌های بازی‌سازی و هنرهای دیجیتال است که در زمینه تولید و عرضه بازی‌های رایانه‌ای فعالیت خود را از آذر‌ماه ۱۳۹۰ زیرنظر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آغاز کرده ‌است. این مرکز، دارای 3بخش‌ فنی، هنری و طراحی بازی است که در هر کدام در زمینه تخصص خود خدمات آموزشی ارائه می‌دهند.

لیگ‌های بزرگ جهان

مسابقات بازی‌های کامپیوتری در جهان طی سال‌های اخیر پیشرفت‌‌های بسیاری داشته است و همین موضوع طرفداران بازی‌های رایانه‌ای را برای تماشا یا حضور در این مسابقات ترغیب کرده است. با چند نمونه از این مسابقات در این قسمت آشنا شوید.

The International

این مسابقات به این دلیل مهم است که بیشترین مبلغ جوایز را به‌خود اختصاص داده است، به‌طوری که اکنون جایزه تیم اول بیش از 2/15میلیون دلار است. بازی‌های حرفه‌ای و شگفت‌انگیز تیم‌ها برای دستیابی به قهرمانی، حتی می‌تواند مثل یک کلاس درس عمل کند. طرفداران بازی‌های کامپیوتری همیشه در حال دنبال کردن این تورنمنت و اتفاقات آن هستند. رایگان بودن تماشای این مسابقات هم یکی از دلایل پرطرفدار بودن آن است.

FIFA eWorld Cup

فیفا یکی از مهم‌ترین بازی‌ها در زمینه ورزش‌های الکترونیک به شمار می‌رود و به همین دلیل هم شرکت «الکترونیک آرتز» طی چند وقت اخیر، رقابت‌های مختلفی را برای آن در شهر‌های مختلف جهان برگزار کرده است. در این رقابت‌ها گیمرهای زیادی با هم رقابت می‌کنند تا بتوانند جوایز ارزشمندش را از آن خود کنند. تا سال 2018 جایزه نفر اول این مسابقات 250هزار دلار بود که یک جوان عربستانی آن را به ‌خود اختصاص داد.

Fortnite World Cup

شرکت اپیک گیمز، سازنده بازی فورتنایت در سال 2019 نخستین رویداد جهانی خود را با اسم Fortnite World Cup برگزار کرد. جایزه کلی این رویداد 30میلیون دلار بود که نفر اول این مسابقات که یک نوجوان 16ساله بود، 3میلیون دلار را از آن خودش کرد. برخی از بازیکنان حاضر در این مسابقات فقط 14سال سن داشتند و به‌عنوان جدیدترین میلیونرهای ورزش الکترونیک شناخته شدند. بازی فورتنایت تا امروز 125میلیون کاربر فعال دارد و یکی از پرطرفدار‌ترین بازی‌های آنلاین تاریخ به‌حساب می‌آید.

Call of Duty World League

این روزها یکی از مهم‌ترین مواردی که جذابیت رویدادهای ورزش الکترونیک را افزایش داده است، جوایز آنهاست. جایزه مسابقات  Call of Duty World League در سال 2019رقمی معادل یک میلیون دلار بود. تیم‌های حاضر در فصل جدید باید در بازه‌ زمانی شش‌ماهه با یکدیگر به رقابت بپردازند و درصورت کسب امتیاز لازم در آخرین مرحله، برای کسب عنوان قهرمانی و به‌دست آوردن جایزه با رقبای خود روبه‌رو شوند.

 League of Legends World Championship

بازی League of Legends که توسط استودیو رایوت گیمز ساخته شده، یکی از محبوب‌ترین بازی‌های سبک مبارزات چند‌نفره آنلاین است و به‌طور متوسط روزانه 27میلیون نفر این بازی را انجام می‌دهند که آمار قابل توجهی به شمار می‌آید. افراد زیادی، در مجموع به‌مدت 70میلیون ساعت، مسابقات سال گذشته این بازی را تماشا کرده‌اند. هر سال رویداد World Championship که جزو مهم‌ترین مسابقات ورزش الکترونیک است با حضور بهترین تیم‌های سال در بازی League of Legends برگزار می‌شود. هر تیم برای راه‌ پیدا‌کردن به مرحله اصلی این رویداد باید در مسابقات فصلی شرکت کند.

از دست رفتن زمان و مشکلات خطرناک

بازی‌های کامپیوتری باعث می‌شوند که برخی، ساعت‌ها از وقت خود را با آنها سپری کنند.گاهی این جذابیت و صرف زمان به حدی می‌رسد که گیمرها دچار مشکلات جسمی و روانی می‌شوند. سازمان جهانی بهداشت «اختلال بازی‌های کامپیوتری» را یک وضعیت تهدید‌کننده برای سلامت روان می‌داند که منجر به اختلالات رفتاری می‌شود. اختلال بازی‌های کامپیوتری در یازدهمین نسخه از طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (ICD-11) به‌عنوان الگویی از رفتار بازی دیجیتال یا ویدئویی تعریف شده است. هنگامی که یک فرد بیش از سایر فعالیت‌ها و علائق به بازی‌های کامپیوتری گرایش پیدا کند پیامدهای منفی بروز می‌یابند. برای تشخیص بیماری اختلال بازی‌های کامپیوتری، الگوی رفتاری باید از شدت کافی برخوردار باشد و در زمینه‌های شخصی، خانوادگی، اجتماعی، آموزشی، شغلی یا سایر زمینه‌های مهم، به‌طور معمول حداقل به‌مدت 12‌ماه مشهود باشد. مطالعات نشان می‌دهد که اختلال بازی‌های کامپیوتری فقط بخش کمی از افرادی را که زمان خود را به بازی مشغول هستند، تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین، افرادی که سرگرم این بازی‌ها می‌شوند باید نسبت به‌مدت زمانی که برای بازی اختصاص می‌دهند، هوشیار باشند. این بازی‌ها همچنین می‌توانند برای کودکانی که در سن رشد قرار دارند مشکلات جسمی ایجاد کند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی‌ای که معمولا این افراد استفاده می‌کنند در درازمدت، برای آنها مشکل‌ساز می‌شود. این افراد عموما از فست‌فودها و اسنک‌هایی استفاده می‌کنند که مواد تشکیل‌دهنده آنها می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. نمونه آن هم جیان ژیائو بود که به دیابت نوع 2مبتلا شده است./ همشهری
ارسال نظرات
موضوعات روز