جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
"تیتر20" دلایل کاهش قیمت تمام شده پول در بانک توسعه تعاون را بررسی می کند
یکی از از عوامل موثر در روند کاهشی قیمت تمام شده پول در این بانک،کاهش ریسک های اعتباری و بازبینی درنظام اعتبار سنجی باشد .
کد خبر: ۴۴۲۶۵
بانک توسعه تعاون؛ پرش از مانع در سکوت
تیتر20 - اقتصاد ایران طی ماه های اخیر شرایط چندان مطلوبی را تجربه نمی کند .اکثر فعالیت های اقتصادی تحت تاثیر ویروس کرونا قرارگرفته است اما به نظر می رسد بانک توسعه تعاون مسیر مشخصی را جهت رسیدن به اهداف خود در پیش گرفته و اخبار خوبی از این بانک به گوش می رسد. به نحوی که اخیرا سید باقر فتاحی ،عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون اعلام کرده است که روند کاهشی قیمت تمام‌شده پول در بانک توسعه تعاون تداوم‌ یافته وهم‌اکنون به 16 درصد رسیده است.

اعلام این خبر به منزله این است که این بانک با سرعت بیشتری می تواند به وظایف محوله مندرج در اساسنامه آن بپردازد.به بیان دیگر این روند وادامه آن می تواند این بانک را به نزدیک شدن به اهداف تشکیل آن یاری کند وتا بتواند قدم های موثرتری بردارد.

بانک توسعه تعاون که از سال 1369 فعالیت خود را با نام صندوق تعاون کشور آغاز کرده بود در نیمه مرداد ماه سال 1388 ودر راستای اصل 44 قانون اساسی با سرمایه اولیه 500میلیارد تومان به بانک توسعه تعاون تغییر نام داد و از آن تاریخ در راستای بهبود عملکرد تعاونی در اقتصاد کشور در سطوح مختلف گام برداشته است.

چرا که برابر با اساسنامه این بانک بر خلاف بسیاری از بانک های دیگر 70درصد فعالیت این بانک باید معطوف به تعاون و توسعه شرکت های تعاونی باشد. درواقع دولت با تشکیل این بانک در پی آن بود که با یک فرآیند منظم و تقویت ایده‌های مردم، جریان اشتغالزایی را مورد حمایت قرار دهد و این کار را از طریق توانمندسازی مردم دنبال کند.

در همین راستا بانک توسعه تعاون اهم فعالیت های خود را براین محور استوار کرده است این بانک علاوه بر پیگیری اهداف خود در شرایط ضروری نیز اقدام به ارایه تسهیلات به تولید کنندگان کرده است.به عنوان مثال می توان ارایه تسهیلات این بانک به تعاونی های تولید بهداشتی و لوازم پزشکی جهت مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد.

بانک توسعه تعاون به این منظور تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای با معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق کارآفرینی امید و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون منعقد کرد واقدام به پرداخت 1000 میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های تعاونی تولیدکننده کالای طبی «دستکش و ماسک»، مواد ضدعفونی‌کننده و البسه بیمارستانی کرد.ضمن اینکه با توجه به شیوع گسترده این ویروس سعی بانک بر این بود، تا در انجام فرآیند اعطای تسهیلات، تکمیل مدارک و دریافت تصمینات، نهایت سهل و آسان‌گیری اعمال گردد تا این تسهیلات هرچه سریعتر در اختیار شرکت‌های متقاضی قرارگیرد.

تمام این عملکرد ها نشان می دهد که این بانک به رغم دولتی بودن تلاش کرده است که چابک عمل کرده و با اعمال روش های نوین بانکداری در سطوح مختلف به سرعت پیشرفت خود ورسیدن به اهداف مندرج در اساسنامه بیفزاید.به نظر می رسد تلاش برای ادامه روند قیمت تمام شده پول نیز در همین راستا صورت گرفته باشد.

هر چند آمار و اطلاعاتی از نرخ پیشین بهای تمام شده پول برای این بانک ،میزان کاهش مطالبات ،میزان جذب سپرده های جدید و همچنین راهی که در پیش گرفته است در دست نیست اما به نظر می رسد بانک توسعه تعاون توانسته است به شکل قابل ملاحظه ای میزان مطالبات ودیون خود را کاهش بدهد. چون یکی از اصلی ترین دلایلی که تاثیر موثری بر بهای تمام شده پول می گذارد افزایش میزان مطالبات ودیون معوق بانک هاست که در بلند مدت بر میزان منابع آنان تاثیر گذار خواهد بود .همچنین افزایش این میزان باعث خواهد شد که نه تنها بانک نتواند تسهیلات بیشتری در اختیارمتقاضیان قرار دهد بلکه با افزایش هزینه های جاری خود نیز همراه شده وفعالیت های جاری را نیز تحت تاثیر قراردهد.

در این میان به نظر می رسد یکی از از عوامل موثر در تداوم روند کاهشی قیمت تمام شده پول در این بانک،کاهش ریسک های اعتباری و بازبینی درنظام اعتبار سنجی باشد .به بیان دیگر این بانک با بررسی دقیق تر وکارشناسی تر پروژه های اقتصادی توانسته است به عنوان یک مشاور کم و کاستی طرح های متقاضیان را سنجیده وآن دسته از طرح ها که پربازده بوده را انتخاب وسایر آنها رامنوط به رعایت اصول اقتصادی وبنگاه داری کرده است.

این عملکرد علاوه بر اینکه باعث عدم هدر رفت منابع بانکی شده است در عین حال نشان می دهد که بانک توسعه تعاون عزم جدی تری در راستای جهش تولید با محوریت تعاونی ها وایجاد اشتغال برداشته است .به گفته  عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون  روند برنامه‌ریزی در بانک توسعه تعاون به‌گونه‌ای بوده است که نقش توسعه‌ای بانک به بهترین شکل به اجرا درآید. 

هر چند فتاحی به صورت شفاف بیان نکرده است که بانک توسعه تعاون از چه مکانیزمی برای تداوم روند کاهشی قیمت تمام شده پول استفاده کرده اما در عین حال معتقد است که کلیه دستگاه‌های دولتی، در راستای حرکت در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، موظف به انضباط مالی، شفاف نمودن فرآیندها و بهبود مستمر عملیات هستند. ازاین‌رو بودجه‌ریزی برمبنای مدیریت عملکرد، به‌عنوان الزام راهبردی جهت عملیات مالی در همه دستگاه‌های دولتی مطرح است.

به گفته وی یکی از دقیق‌ترین و منظم‌ترین سیستم‌های برنامه‌ریزی در این بانک در حال انجام است. اهداف کلی بانک به همراه راهبردها و استراتژی‌ها منجر به تعیین برنامه‌های عملیاتی برای کلیه واحدهای ستادی و اجرایی گردیده است و اجرا و به‌روزرسانی و نظارت بر این برنامه‌های عملیاتی به‌صورت منظم و فصلی در واحدهای بانک انجام می‌شود.

از سوی دیگر هر چند پیگیری های "تیتر 20" درباره اینکه میزان مطالبات این بانک تا چه میزان کاهش داشته واثرآن بر کاهش قیمت تمام شده چه بوده ،بی نتیجه ماند اما در عین حال ادامه مسیری که بانک توسعه تعاون در پیش گرفته است می تواند نشانگر ایفای سهم این بانک در تولید باشد چرا که به نظر حجت‌الله مهدیان ، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون ، مدل اقتصادی تعاون و قابلیت و ظرفیت این بخش اقتصادی هنوز بطورمطلوب معرفی نگردیده و فرهنگ تعاون و باور تعاون با رویکرد اجتماعی و اقتصادی در سطح جامعه هنوز به درستی ساری و جاری نشده است ،گفت: تعاون و اقتصاد تعاون یک مدل مبتنی بر ارزش‌های اجتماعی و انسانی است و کسانی که برای فعالیت اقتصادی در زیر چتر تعاون قرار می‌گیرند، می‌آموزند که در وهله اول ارزش را به انسان به عنوان بالاترین و مهمترین سرمایه بدهند و در وهله دوم با هم‌افزایی حاصل از تجمیع منابع کوچک و حداقل داشته‌ها و خرد جمعی و با استفاده از ظرفیت‌های درونی و درون‌زا، اقدمات قابل‌قبولی را در قالب فعالیت اقتصادی انجام دهند.

ارسال نظرات
موضوعات روز