جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
دبیرکل اتحادیه بنکداران تهران گفت: به صراحت می‌گویم اعلام آمار‌های روزانه کرونا به صنعت مواد غذایی لطمه می‌زند. ما از دولت می‌خواهیم دست از آمار دادن بردارد. این اعلام‌ها موجب شده است سایر کشور‌ها از ایران مواد غذایی نخرند و مرزهایشان را به روی ما ببندند.
کد خبر: ۴۴۲۹۴
زیان ۲۵ درصدی صادرات مواد غذایی در شرایط کروناتیتر20- به جرات می‌توان گفت تا به امروز و در طول تاریخ، بشریت با بحرانی مانند کووید ۱۹ که تا این اندازه اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد، مواجه نشده است.

تاثیرات منفی این ویروس بر تمام جنبه‌های زندگی مردم کشور‌های جهان نمایان است، با این وجود تاب‌آوری کشور‌ها در زمینه‌های مختلف در مواجهه با آن به یک اندازه نبوده است. کشور ما هم که با پیش‌زمینه تحریم‌های همه‌جانبه اقتصادی دچار تلاطم‌های همه‌گیر شده بود، حمله کرونا را بیشتر احساس کرد. کسب و کار‌ها رو به تعطیلی و نیمه‌تعطیلی رفتند و این مسئله نفس بسیاری از صاحبان مشاغل را به شماره انداخت.

قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره تاثیر بحران کرونا بر این صنف گفت: خوشبختانه تاثیر ویروس کرونا بر بازار مواد غذایی بسیار اندک بوده است. با توجه به نیاز تغذیه، فعالیت صنف ما با وجود کرونا رو به تعطیلی نرفت و ما باید در هر شرایطی به فعالیت خود ادامه می‌دادیم. به عبارت دیگر همکاران ما روزی ٢٤٩ میلیون وعده غذایی و ٣٠ میلیون میان وعده غذایی جامعه را تامین می‌کنند. به همین دلیل محدودیت‌هایی که در بحران کرونا برای اصناف دیگر ایجاد شد برای صنف توزیع‌کننده مواد غذایی وجود نداشت. صنف ما جز آن دسته اصنافی است که مورد احتیاج مردم بوده و از بدو شیوع کرونا به فعالیت خود ادامه داده است. اگرچه براساس دستورالعمل‌ها با بسته‌شدن برخی از اماکن مانند تالار‌های پذیرایی، رستوران‌ها و هتل‌ها، صنف ما هم ضرر و زیان‌های مالی داشت، اما از لحاظ اقتصادی فشار زیادی را برای این صنف ایجاد نکرد.

وی افزود: ما امیدواریم با کم‌رنگ‌شدن شیوع کرونا و برداشته‌شدن محدودیت‌ها، آسیب‌های اقتصادی برای کسب و کار‌ها در دنیا کمتر شود، اما به صراحت می‌گویم اعلام آمار‌های روزانه کرونا به صنعت مواد غذایی لطمه می‌زند. ما از دولت می‌خواهیم دست از آمار دادن بردارد. بسیاری از کشور‌ها ده‌ها برابر کشور ما کشته و ابتلا به ویروس کرونا را دارند، اما اعلام نمی‌کنند تا هم روحیه جامعه حفظ شود و هم فعالیت مشاغل به‌عنوان چرخ‌های اقتصادی کشور از حرکت بازنایستد. این اعلام‌ها موجب شده است سایر کشور‌ها از ایران مواد غذایی نخرند و مرزهایشان را به روی ما ببندند.

حسنی با اشاره به تاثیر کرونا در کسب و کار‌های آینده دنیا افزود: در آینده مدل‌های جدیدتری از کسب و کار وارد دنیا می‌شود و توجه به فروش‌های اینترنتی بیشتر خواهد شد، اما صنف بنکدار با قدمتی ۴۰۰ ساله حذف نخواهد شد. حذف بنکداری در ایران غیرممکن است، تنها مدل کار و فعالیت عوض می‌شود. همکاران ما در ٦٠ کشور دنیا دفاتر تجاری دارند و در صورتی که دولت محدودیت‌ها را بردارد در شرایط فعلی می‌توانند بیشتر از این در رونق اقتصادی کشور فعال باشند.

دبیرکل اتحادیه بنکداران تهران اظهار داشت: ما از دولت چیزی نمی‌خواهیم جز اینکه دست از صدور بخش‌نامه‌های یک‌شبه بردارد. صدور بخش نامه‌های صادرات، بزرگ‌ترین ضربه را بر اقتصاد ایران زده است. نداشتن برنامه‌های مدون چندین ساله از سوی دولت در رابطه با تولید و صادرات به صادرات کشورمان ضربه مهلکی زده است. فشار برای پایین آوردن قیمت ارز بسیار به کسب و کار‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه صنف ما ضربه خواهد زد. ایران جزو کشور‌های بزرگ دنیا است و پتانسیل تولید مواد غذایی برای ٥٠٠ میلیون نفر را دارد. این توان در عرصه اشتغال‌زایی هم قابل توجه است، اما فشار‌های غیرعلمی و تجاری برای پایین نگه داشتن نرخ ارز و عدم‌ آزادسازی قیمت دلار بنگاه‌های اقتصادی را با مشکل و مردم را با تورم مواجه کرده است. اگر کالا‌های داخلی با قیمت دلار آزاد تولید شود با قیمت پایین‌تری به‌دست مردم می‌رسد.

حسنی یادآور شد: دولت نیاز دارد با تشکیل اتاق‌های فکر و با استفاده از افراد باسواد و با تجربه در زمینه‌های اقتصادی، سیاست‌گذاری کند و دست از قیمت‌گذاری‌های پلیسی بردارد و اجازه دهد که توان صادراتی اصناف افزایش پیدا کند تا اقتصاد کشور جانی دوباره بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: صنف ما به‌دلیل بسته‌شدن مرز‌ها و محدودیت اعمالی در بخش صادرات مواد غذایی بیشتر از ٢٥ درصد ضرر داده است./ اقتصاد24

ارسال نظرات
موضوعات روز