پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
تیتر20 بررسی می کند؛
طبق پروژه ای که ایران خودرو تعریف کرده، قرار است مخازن گاز محصولات دوگانه سوز این شرکت از صندوق عقب به کف خودرو منتقل شود.
کد خبر: ۴۴۳۳۶
حذف کپسول گاز از صندوق عقب خودروها / دغدغه ای که ایران خودرو به آن پایان می دهد
تیتر20 - ایران خودرو با تغییر محل قرارگیری کپسول های سی ان جی، به یکی از دغدغه های مالکان خودروهای دوگانه سوز پایان خواهد داد.

از اواسط دهه 80 که تولید خودروهای گازسوز و دوگانه سوز اوج گرفت و تقریبا تا اواخر این دهه به شکلی جدی ادامه پیدا کرد، محل جایگیری کپسول های گاز همواره یکی از دغدغه های اصلی مشتریان بود. 

این دغدغه نه فقط برای خودروهای شخصی شهروندان بلکه برای تاکسی ها و مسافربرها و خودرو های کار نیز وجود داشت، چه آنکه کپسول گاز بخش قابل توجهی از عقب خودروها را اشغال می کرد. 

برای شهروندان، اشغال شدن این فضا بیشتر خود را هنگام مسافرت ها نشان می داد، چه آنکه امکان استفاده تمام و کمال از فضای صندوق عقب وجود نداشت و مردم گاهی مجبور می شدند چمدان های خود را روی سقف خودرو گذاشته یا قید برخی وسایل را برای سفر کردن بزنند.

برای رانندگان تاکسی و مسافربرها نیز کم شدن فضای صندوق عقب، دردسرآفرین بود، زیرا گاهی امکان جاسازی چمدان های مسافران وجود نداشت. 

جدا از بحث کم شدن فضای صندوق عقب، مسئله ایمنی خودروهای دوگانه سوز نیز مطرح بود. هرچند کپسول های تعبیه شده در خودروها از ایمنی بالایی برخوردار بودند، با این حال این نگرانی وجود داشت که در صورت تصادف، خودروها دچار انفجار شوند.
 
در اواخر دهه 80 و با توجه به افول ستاره اقبال خودروهای دوگانه سوز، مشکلات و دغدغه های این خودروها نیز دیگر اهمیت گذشته را نداشت، زیرا دوباره بنزین سوزها رو آمده و تولید و تقاضای دوگانه سوزها به شدت قبل نبود.
 
گذشت و گذشت تا اینکه آبان سال گذشته دولت ناگهان قیمت بنزین را بالا برد و آن را سهمیه بندی کرد. بنزین هزار تومانی در نرخ آزاد به سه هزار تومان رسید و قیمت سهمیه ای آن نیز به هزار و 500 تومان. این رشد قیمت سبب شد بار دیگر (البته نه به اندازه دور قبل در اواسط دهه 80) استقبال از دوگانه سوزها بالا برود. ازآنجاکه تفاوت زیادی بین قیمت بنزین و گاز وجود دارد، بخشی از شهروندان استفاده از گاز در خودروهای خود را افزایش داده و همچنین به دنبال خرید مدل های دوگانه رفتند.

با توجه به این ماجرا، حالا باز هم مسائلی مانند فضای کم صندوق عقب در دوگانه سوزها و ایمنی شان، پر رنگ شده است و از همین رو ایران خودرویی ها به فکر حل این مسئله افتادند. 

طبق پروژه ای که ایران خودرو تعریف کرده، قرار است مخازن گاز محصولات دوگانه سوز این شرکت از صندوق عقب به کف  خودرو منتقل شود. این پروژه تا انتهای امسال عملی و محصولات دوگانه سوز ایران خودرو دیگر در صندوق عقب خود مخزن سی ان جی نخواهند داشت.

با اجرای این پروژه، مشتریان محصولات دوگانه سوز ایران خودرو امکان استفاده تمام و کمال از فضای صندوق عقب آنها را خواهند داشت. در کنار این موضوع، ایمنی دوگانه سوزها نیز افزایش خواهد یافت که از نظر روانی نکته مثبتی به شمار می رود.

اجرای این پروژه اما دو نکته نیز دارد که باید منتظر ماند و دید برنامه ایران خودرو برای رفع آنها چیست. نخست، به هزینه تغییر جایگاه کپسول گاز مربوط می شود؛پرسش اینجاست که آیا قیمت دوگانه سوزهای ایران خودرو با اجرای این پروژه افزایش خواهد یافت یا مشتریان هزینه ای از این بابت پرداخت نخواهند کرد.

نکته دیگر اما به دوگانه سوزهای فعلی (آنهایی که کپسول گاز در صندوق عقب شان قرار دارد) مربوط می شود. باید منتظر ماند و دید آیا ایران خودرو پس از اجرای پروژه خود، امکان تغییر محل قرارگیری کپسول های سی ان جی را به صورت کارگاهی فراهم خواهد کرد یا نه.

به نظر می رسد در صورت در نظر گرفتن چنین امکانی، مالکان خودروهای دوگانه سوز این شرکت استقبال خوبی از آن به عمل بیاورند.

ارسال نظرات
موضوعات روز