جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
تیتر20 بررسی می کند؛
بررسی خط مشی توسعه برخی از فروشگاه های زنجیره ای کشور در شرایطی که آمار و احتمالات، حکایت از کاهش قدرت خرید مردم به سبب گرانی و کاهش درآمدها دارد، بیانگر نوعی تناقض ساختاری است.
کد خبر: ۴۴۳۴۰
ادامه توسعه هیجانی فروشگاه های زنجیره ای یا ضرورت بازنگری در رویکردهای توسعه ای؟
تیتر20 - فروشگاه های زنجیره ای در سال های گذشته یکی از شتابان ترین رشد های کمی را تجربه کرده است. 

البته به طور معمول فروشگاه های بزرگ فرایند مطالعات بازار و هدف گذاری های فروش خود را در زمان هایی متقدم تر انجام داده اند و به طور طبیعی سیاست گذاری های فعلی برمبنای همان خروجی های دریافتی از مطالعات گذشته است. با این حال شرایط و قراین کاهش قدرت خرید مردم و بحرانی تر شدن اقتصاد عمومی خانوارها به قدری مشهود است که نیاز به بازنگری در رویکردهای توسعه ای را کاملا منطقی جلوه می دهد.

این توسعه شتابان از سوی برندهای بزرگ در حالی صورت می گیرد که پژوهش های جاری حکایت از کاهش جدی لیست های هزینه ای اقشار مختلف مردم دارند که این مساله به عنوان مرکز ثقل نوعی ریسک نسبتا بدیهی را تلقی می شود. 
ادامه توسعه هیجانی فروشگاه های زنجیره ای یا ضرورت بازنگری در رویکردهای توسعه ای؟
البته افزایش قیمت ها که در یکی دو دوره برجسته، چاله های بحران در معاش مردم ایجاد کرد به طور مستقیم فروشگاه های زنجیره ای را متضرر نمی کند. چرا که به دنبال هر گرانی این فروشگاه ها به صورت غریضی و طبیعی نسبت به افزایش قیمت محصولات خود در هر میزان و تعداد که لازم باشد اقدام می کنند و بار سنگین گرانی را به دوش مصرف کننده منتقل می کنند و البته این امری طبیعی است.

اما مساله ریسک و خطر وقتی مطرح می شود که این گرانی های پیوسته، اقتصاد نحیف خانواده ها را لاغرتر کرده و پای بسیاری از آنان را از فروشگاه های زنجیره ای قطع نماید. 

در نمونه هایی از فروشگاه های زنجیره ای که  افزایش شعب کماکان ادامه دارد، باز هم با دامنه دار شدن تورم افسار گسیخته که در چشم انداز اقتصادی و سیاسی کشور امید به بهبود و حتی توقف آن نیست، پایدار ماندن فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در مدار سود، (مانند بسیاری از صنوف و کسب و کارهای دیگر) خیلی محتمل نیست. 
ادامه توسعه هیجانی فروشگاه های زنجیره ای یا ضرورت بازنگری در رویکردهای توسعه ای؟
درحقیقت آزاد بودن نرخ گذاری محصولات، حاشیه امنیتی موقتی، از لحاظ ریسک پذیری برای شرکت ها ایجاد کرده است، اما تورم مانند اهرم فشاری است که بر فنر معیشت مردم نیرو وارد می کند و در صورتی که آستانه پایداری و تحمل اقشار در برابر تورم به فروپاشی برسد، در آن زمان شاهد رکود بزرگ خواهیم بود که چنین رکودی می تواند مانند سونامی عظیمی فروشگاه های زنجیره ای را نیز، که هنوز به یکه تازی های خود ادامه می دهند، باخود ببرد. 


ارسال نظرات
موضوعات روز