جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
تیتر20 بررسی می کند؛
ادغام بانک‌ها و موسسه مالی وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه علاوه بر کمک به بهبود شاخص‌های مالی بانک سپه، اعتماد و اطمینان بیشتری را نیز در مشتریان و سهامداران بانک‌های ادغام‌شده ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۴۴۳۹۰
بانک سپه؛ برنده ادغام بانکی/ افزایش کفایت سرمایه و تجمیع سرمایه ها نتیجه ادغام بزرگ
تیتر20 - ادغام بانک‌ها و موسسه مالی وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه علاوه بر کمک به بهبود شاخص‌های مالی بانک سپه، اعتماد و اطمینان بیشتری را نیز در مشتریان و سهامداران بانک‌های ادغام‌شده ایجاد می‌کند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پس از تائید شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر، در قالب یک بانک واحد در بانک سپه ادغام شدند.

اگرچه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه از چند جهت می‌تواند مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین موضوعی که منجر به ادغام بانک‌های نیروهای مسلح و نظامی در یک بانک دولتی شده، تلاش برای بهبود شاخص‌های کلان در حوزه بانکداری است.

متأسفانه این روزها غالب بانک‌ها از نسبت کفایت سرمایه مناسب برخوردار نیستند و از سوی دیگر نسبت مطالبات غیر جاری‌شان به تسهیلات اعطایی بسیار بالاست. توجه به این دو شاخص کلیدی در نظام بانکی کشور حاکی از قرارگیری در شرایط سخت و دشوار در آینده‌ای نزدیک است. ازاین‌رو بالاترین مقام تصمیم گیر در حوزه پولی و بانکی برای ساماندهی این بازار وارد عمل شده و تصمیم به ادغام بانک سپه و برخی از بانک‌ها گرفته هست.

با این ادغام علاوه بر اینکه 4 بانکی که از وضعیت کفایت سرمایه مطلوب برخوردار نبودند، از گردونه ایجاد ریسک حذف می‌شوند، به بانک سپه هم کمک می‌شود از جنبه کفایت سرمایه وضعیت بهتری پیدا کند.

بهبود شاخص‌های مالی بانک سپه
یکی از چالش‌های نظام بانکی در حال حاضر، نسبت کفایت سرمایه پایین بانک‌ها است و با ادغام، این عارضه به‌تدریج کمرنگ‌تر شده و می‌توان از محل صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تجمیع سرمایه‌ها حداقل نسبت کفایت سرمایه بانک اصلی را به استانداردهای کمیته بازل ۲ رساند.

در کشورهای دیگر ازجمله ترکیه و چند کشور اروپایی و امریکا، ادغام بانک‌ها تجربه موفقیت‌آمیزی بود که هم احتمال ورشکستگی بانک‌ها را از بین برد و هم نتایج مثبتی به دنبال داشت.

بانک‌ها به دلیل شناسایی سودهای غیرواقعی و... زیان ده هستند و صورت‌های مالی آن‌ها، آن‌قدر مشکل داشته توسط حسابرس تائید نشده و می‌توان گفت این مشکلات ممکن بود بانک‌ها را به ورطه بحران بکشد. ادغام به‌منظور نجات بانک‌ها صورت گرفته و منفعت صاحبان سهام نیز در این ادغام است.

هدف اصلی از ادغام و اصلاحات بانکی، حفظ امنیت سپرده‌گذاران و سهامداران است. پشتوانه ادغام، بانک سپه است که سهامدار آن دولت است و در حقیقت باید گفت با توجه به اینکه پشتوانه اصلی این ادغام، دولت است نه‌تنها جای نگرانی نیست؛ بلکه شاهد افزایش قانونمندی نظام پولی و بانکی هم خواهد بود.

از سوی دیگر پس از ادغام بانک‌ها، کاهش تعداد شعب فیزیکی و نیز کاهش اعضای هیئت‌مدیره و معاونان و... بانک‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت و با چابک‌تر شدن بانک‌ها، هم بهره‌وری افزایش‌یافته و هم قیمت تمام‌شده خدمات به‌شدت کاهش خواهد داشت.

بررسی تعداد شعب و کارمندان نشان می‌دهد ۵ موسسه بانکی ادغامی حدود ۲۵۸۲ شعبه و بیش از ۲۱ هزار و ۶۰۰ کارمند دارند که با ادغام در بانک سپه، تعداد شعب آن به بیش از ۴۲۰۰ شعبه و تعداد کارمندان آن به بیش از ۳۶ هزار نفر خواهد رسید. این در حالی است که بانک ملی به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک کشور ۳۳۰۰ شعبه دارد.

بر اساس صورت‌های مالی منتشرشده در سال ۹۶ و اطلاعاتی که روی سایت موسسه عالی آموزش بانکداری موجود است، بانک مهر اقتصاد با حدود ۷۳۲ شعبه بیشترین تعداد شعب را در میان بانک‌های ادغامی به خود اختصاص داده است. بانک مهر اقتصاد در تهران ۱۱۴ شعبه و در استان‌ها ۶۱۰ شعبه دارد. شعب مناطق آزاد این بانک نیز ۸ شعبه است که درمجموع ۷۳۲ شعبه را به اسم خود دارد. 

پس از مهر اقتصاد، بانک قوانین، به لحاظ تعداد شعب قرار دارد. بر اساس صورت‌های مالی سال ۹۵، بانک قوامین ۷۲۵ شعبه در کل کشور دارد. سومین رتبه تعداد شعب هم از آن بانک انصار است. 

این بانک ۱۰۰ شعبه در استان تهران، ۴۸۱ شعبه در استان‌ها و ۵۱ شعبه در مناطق آزاد دارد که درمجموع دارای ۶۳۲ شعبه است. موسسه اعتباری کوثر نیز ۳۵۲ شعبه به نام خود ثبت کرده است. 

بانک حکمت ایرانیان کمترین تعداد شعب را در میان بانک‌های نظامی ادغامی به خود اختصاص داده است. این بانک، ۳۴ شعبه در تهران و ۹۸ شعبه در استان‌ها دارد که درمجموع صاحب ۱۳۲ شعبه است.

 بر اساس اطلاعات مالی که از بانک سپه در موسسه عالی آموزش بانکداری وجود دارد این بانک دارای ۱۶۶۶ شعبه در کشور و ۳ شعبه در خارج از کشور است.  این آمار و ارقام نشان می‌دهد که اگر این ۶ نهاد مالی نظامی ادغام شوند درمجموع شامل ۴۲۵۱ شعبه خواهند بود. بانک ملی که بزرگ‌ترین بانک کشور است حدود ۳۳۰۰ شعبه دارد. این ادغام سبب می‌شود که بانک سپه بالاترین تعداد شعب در میان بانک‌های کشور را به خود اختصاص دهد؛ اتفاقی که می‌تواند کمک فراوانی به جذب منابع بیشتر به بانک سپه داشته باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز