سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
گزارش ویژه تیتر20
بانک صادرات در سال «جهش تولید»، مرحله دوم طرح اعتباری ویژه تولید «طراوت٢» را برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در واحدهای تولیدی عملیاتی می‌کند
کد خبر: ۴۴۶۴۸
درخشان‌ترین سال بانک صادرات در 8 سال اخیر
تیتر20 - بانک صادرات ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین بانک‌های ایران توانست در سال مالی 98 عملکردی درخشان از خود نشان دهد و این سال را با سوددهی به پایان برساند.

حجت اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران با تأکید بر اینکه امروز بانک صادرات ایران از نظر منابع و مصارف، مطالبات و تعداد کاربران بانکداری الکترونیکی، در بهترین شرایط هشت سال اخیر قرارگرفته، گفت: در صورت‌های مالی سال ٩٨ بانک صادرات ایران سود قطعی شناسایی شده و برای سه‌ماهه اول سال ٩٩ نیز خبرهای خوبی برای بازار سرمایه، مشتریان و هم‌وطنان خواهیم داشت.

وی در تشریح دلایل سودآوری بانک گفت: بهبود نرخ مؤثر تسهیلات، جذب منابع ارزان‌قیمت و تلاش برای کاهش هزینه‌ها، به‌ویژه کاهش هزینه ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول و هزینه‌‌های مالی ازجمله عوامل اصلی سودآوری بانک بوده است.

رد پای آنچه مدیرعامل بانک صادرات درباره علل سود ده شدن این بانک به آن‌ها اشاره‌کرده در صورت‌های مالی بانک صادرات کاملاً مشهود است؛ همان‌گونه که گفته شد بانک صادرات ایران سال مالی منتهی به پایان اسفند ۱۳۹۸ را با سود خالص هزار و ۲۵۰ میلیارد ریالی به پایان رساند. این بانک در سال ۹۸ با کسب هزار و ۲۵۰  میلیارد ریال سود خالص، به ازای هر سهم  معادل ۷ ریال سود به دست آورد.

تمرکز بر برنامه‌های عملیاتی و سیاست‌های اعتباری ابلاغی، کاهش هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول، بهبود نرخ مؤثر تسهیلات، کاهش قیمت تمام‌شده پول، جذب منابع ارزان‌قیمت، توسعه خدمات بانکداری الکترونیک، افزایش سهم از بازار، کاهش شعب و چابک سازی، رعایت حد مجاز تسهیلات و پرهیز از اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی ، توقف روند زیان دهی، افزایش درآمدهای مشاع و غیر مشاع و درعین‌حال حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی و تأمین مالی و تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط در مسیر «رونق» و «جهش» اقتصادی ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های این بانک در دو سال و نیم گذشته بوده است.

 سود خالص هزار و ۲۵۰ میلیارد ریالی بانک صادرات ایران در پایان سال ۹۸ در شرایطی محقق شده که در پایان سال ۹۷، وبصادر با زیان خالص ۲۹ هزار و  ۳۷۷ میلیارد ریالی (۱۶۸ ریال به ازای هر سهم) مواجه بود.

 همچنین درآمد مشاع بانک صادرات ایران در سال ۹۸ با ۲۹ درصد افزایش نسبت به سال ۹۷ به ۲۱۳ هزار و ۸۸۴ میلیارد ریال رسید.
در این سال، سود سپرده‌گذاران نیز با رشد ۱۴ درصدی ۱۶۱ هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال گزارش‌شده است‌. در این راستا، سهم بانک از درآمدهای مشاع با ۱۱۱ درصد رشد نسبت به سال مالی قبل، به ۵۲ هزار و ۴۴۲ میلیارد رسیده است.

همچنین بانک صادرات ایران با درآمد ۷۱ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال، رشد ۲۵ درصدی در بخش درآمد غیر مشاع را برای سال مالی ۹۸ ثبت کرد.
بانک صادرات ایران در کاهش هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول طی سال مالی ۹۸ موفق شد این هزینه را ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۷ کاهش دهد. درعین‌حال، جمع هزینه‌های بانک رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته است.

از سوی دیگر منابع سپرده‌ای بانک صادرات ایران هم با همت همه مدیران و کارکنان این بانک در پایان سه‌ماهه اول سال ٩٩ از ٢٥٦ هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

منابع سپرده‌ای این بانک با تحقق بیش از ١٧٣ درصد اهداف سه‌ماهه اول سال ٩٩، از هدف مورد انتظار، فراتر رفته که نتیجه همدلی و همکاری کارکنان بانک و در راستای اهداف ابلاغی رقم خورده است.

این بانک با رعایت نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، ارائه انواع محصولات بانکی را در راستای جذب بیشتر منابع ارزان‌قیمت سرلوحه کار خود دارد به‌نحوی‌که نرخ رشد سه‌ماهه منابع ارزان‌قیمت بانک صادرات ایران در پایان خرداد سال جاری نسبت به اسفند سال گذشته ٢٢ درصد افزایش‌یافته و ١٢٨ درصد هدف موردنظر را محقق کرده و بر کاهش قیمت تمام‌شده پول نیز تأثیر مطلوبی داشته است.

گره‌گشایی از تنگناهای مالی واحدهای تولیدی؛ سیاستی قابل توجه در بانک صادرات ایران
درعین‌حال تحقق بیش از ٢١٤ درصد اهداف اعتبارات اسنادی بانک در این مدت، نشانه توجه ویژه این بانک به تسهیل جریان فعالیت‌های اعتباری در بنگاه‌های اقتصادی است؛ طرح‌های مهم و ارزشمند بانک صادرات ایران ازجمله طرح «طراوت» در گره‌گشایی از تنگناهای مالی واحدهای تولیدی و ترویج منش نسیه‌فروشی و فروش اعتباری نقش مؤثری داشته و با برنامه‌های جامع‌تری همچنان دنبال خواهد شد.
این در حالی است که به گفته مدیرعامل بانک صادرات ایران «این بانک در سال «جهش تولید»، مرحله دوم طرح اعتباری ویژه تولید «طراوت٢» را برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در واحدهای تولیدی عملیاتی می‌کند».

صیدی با اشاره به اجرای طرح‌های این بانک در راستای حمایت از تولید و اشتغال، از ظرفیت طرح «طراوت ٢» برای تقویت زیرساخت‌های صنایع کشور در بلندمدت خبر داده است. بانک صادرات ایران به دنبال نام‌گذاری سال ١٣٩٨ به‌عنوان سال «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری و به‌منظور افزایش اشتغال، طرح «طراوت» را از فروردین‌ماه سال گذشته برای حمایت از بخش تولید به اجرا گذاشت. این طرح در بانک صادرات ایران با برنامه‌های تکمیلی ادامه خواهد یافت و در سال «جهش تولید»، طرح «طراوت٢» را برای کمک به عملیاتی شدن طرح‌های بلندمدت، ساخت کارخانه‌ها و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای واحدهای تولیدی در دستور کارداریم.

به گفته مدیران بانک صادرات اجرای طرح «همیان سپهر» بعد از کرونا هم ادامه خواهد یافت چراکه سرمایه در گردش موردنیاز این واحدها، حقوق کارگران و کارکنان و تأمین مواد اولیه از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی است که با این طرح تلاش ویژه‌ای برای حل این بخش از مشکلات واحدهای تولیدی صورت می‌گیرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز