سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
عضو جامعه متخصصان نساجی ایران گفت: با فرض وارد مدار شدن کارخانه در دست احداث تولید چادر مشکی، هنوز به ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای پاسخگویی به نیاز جامعه و تولید ۷۰ میلیون متر از این پارچه در سال نیازمندیم.
کد خبر: ۴۴۶۵۸
نیاز به ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری تا خودکفایی در تولید چادر مشکیتیتر20- در هفته جاری اعلام شد با تولید یک محصول جدید پتروشیمی، ایران برای نخستین بار در تولید چادر مشکی خودکفا شده و از واردات این محصول بی‌نیاز خواهد شد.

 برپایه آنچه شرکت ملی صنایع ملی پتروشیمی گزارش کرده، با راه‌اندازی این خط تولید، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان سالیانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن نیاز کشور به این گرید برای تولید چادر مشکی را تامین خواهد کرد.

گرید تولید شده در این مجتمع توسط یک شرکت ایرانی به نخ چادر مشکی تبدیل می‌شود و در مرحله نخست دو هزار تن از این محصول به صورت آزمایشی تولید و در اختیار این شرکت قرار گرفت و با اعلام رضایت تولیدکنندگان چادر مشکی، محموله‌های بعدی تحویل شده است.

در این پیوند، «علیرضا حائری»‌ عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران به ایرنا گفت: مجتمع شهید تندگویان از گذشته به تولید چیپس پلی استر و الیاف پلی استر مبادرت می‌کرده که چیپس را در اختیار شرکت‌های تولیدکننده فیلامنت پلی استر قرار می‌داده و الیاف را به بازار می‌فروخته است.

وی بیان‌داشت: اینکه شرکت یاد شده به تولید گرید چادر مشکی موفق شده، اقدامی در خور و شایسته است، اما هنوز تا تولید محصول نهایی راه درازی باقی است.

حائری خاطرنشان‌کرد: این گرید چادر مشکی باید به نخ تبدیل شود و پس از آن در یک کارخانه پارچه‌بافی به پارچه چادر مشکی تبدیل و سپس رنگرزی شود.

وی، دو مشکل اساسی تولید پارچه چادر مشکی را واردات ماشین‌آلات مخصوص بافت و نبود فناوری‌های رنگرزی عنوان کرد و افزود:‌ در سال‌های گذشته برخی شرکت‌های داخلی تلاش کردند تا چادر مشکی را با ماشین‌آلات موجود خود تولید کنند، اما توفیقی نیافتند، زیرا تولید در این بخش نیازمند ماشین‌آلات و فناوری خاص است.

‌عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران بیان‌داشت: نخ مورد استفاده در تولید چادر مشکی، نخ «فیلامنت پلی استر ظریف» است که باید بر مبنای روش ITY تولید شود؛ این نخ در چند کارخانه در کشورمان تولید می‌شود.

وی گفت: ‌فناوری شیوه ITY در کشورمان بومی شده و کارخانجات قادرند در صورت وجود تقاضای کافی، این نخ را تولید کرده و توسعه دهند.

این عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران اضافه‌کرد: مادامی که کارخانه تولید پارچه را نداشته باشیم، هرچقدر هم که مواد اولیه چادر مشکی را تولید کنیم به جایی نمی‌رسیم.

وی از برنامه‌ریزی وزارت صنعت برای افتتاح کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در استان قزوین تا سال ۱۴۰۰ خبر داد که در صورت راه‌اندازی، سالیانه ۲۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی تولید خواهد کرد.

به گفته حائری، کارخانه تولید چادر مشکی حجاب شهرکرد از سال ۹۳ به عنوان تنها واحد تولیدکننده چادر مشکی کشور با تولید سالیانه ۱۰ میلیون مترمربع محصول نساجی و ۶ میلیون مترمربع پارچه‌های روسری، شال، پرده‌ای و ملحفه‌ای فعالیت می‌کند و با اضافه شدن کارخانه قزوین در مجموع به تولید سالیانه ۳۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی خواهیم رسید که در خوشبینانه ترین حالت پاسخگوی ۵۰ درصد نیازها خواهد بود.

وی تاکیدکرد: پس از تولید پارچه، مراحل رنگرزی و تکمیل آن بسیار مهم است که در تامین رنگ، مواد اولیه و دانش فنی آن به خارج وابسته‌ایم، بنابراین تولید گرید پارچه مشکی در مجتمع شهید تندگویان اقدامی درخور و شایسته است، اما نیازمند توسعه کارخانجات بافندگی هستیم.

این عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران ادامه‌داد: راه اندازی یک خط تولید چادر مشکی ۱۰ میلیون متری که از بخش‌های بافندگی، رنگرزی و تکمیل برخوردار باشد، نیازمند ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری است و این، یعنی با فرض وارد مدار شدن کارخانه قزوین، هنوز به ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای پاسخگویی به نیاز جامعه و تولید ۷۰ میلیون متر پارچه در سال نیازمندیم.

برپایه آمارها، ایران با مصرف سالیانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمربع چادر مشکی و ارزبری ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون یورو بزرگترین واردکننده این محصول در جهان است./ایرنا

ارسال نظرات
موضوعات روز