جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
در میان مردم عده‌ای به‌خصوص مردان از ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند، گروهی گرانی آن و عده‌ای مضر بودن آن را بهانه می‌کنند، به راستی اگر ترکیبات ضدآفتاب‌ها برای بدن ضرر دارد، پس جای پرسشی باقی نمی‌گذارد، حال باید مضر بودن ضدآفتاب‌ها را برای سلامت بدن از زبان کارشناس جویا شد.
کد خبر: ۴۴۶۵۹
مصرف ضدآفتاب به پوست آسیب می‌رساند؟تیتر20- محمد شاهقلی  با بیان اینکه دو نوع فاکتور فیزیکی و شیمیایی در ضدآفتاب‌ها یافت می‌شود، اظهار کرد: فاکتورهای فیزیکی مانند آینه عمل کرده و در اجزای تشکیل دهنده آن‌ها ترکیباتی مانند روغن‌ها و زینک‌ اکساید یافت می‌شود.

وی، SPF ضدآفتاب‌های حاوی فاکتور فیزیکی را پایین دانست و گفت: اثر پوشانندگی این نوع ضدآفتاب‌ها پایین است و برای اطفال و افراد دارای پوست‌های حساس نسبت به مواد شیمیایی، توصیه می‌شود، افراد دارای پوست معمولی، گندمی یا خاورمیانه‌ای و افرادی که ساعت‌های محدودی در برابر آفتاب هستند، SPF حدود ۲۰ تا ۳۰ برای آن‌ها کفایت می‌کند.

این داروساز در ادامه خاصیت ضدآفتابی روغن‌ها را پایین دانست و افزود: روغن‌هایی مانند کنجد و کرچک موجود در ضدآفتاب‌ها به تنهایی اثر پوشانندگی ضعیفی دارند، ویژگی ضدآفتاب بودن آن‌ها با کمک دیگر ترکیبات موجود در ضدآفتاب‌ها محقق می‌شود و خود بیشتر کارکرد التیام‌بخشی ناشی از آفتاب‌سوختگی و نرم‌کنندگی دارند.

وی کارکرد فاکتورهای شیمیایی را در جذب اشعه خورشید و بازتابش آن مطرح و تصریح کرد: ترکیبات بنزن یا حلقوی شیمیایی موجود در فاکتورهای شیمیایی انرژی اشعه خورشید را گرفته و پس از برانگیختگی آن را ساطع کرده و اجازه نمی‌دهند انرژی آن یا همان اشعه یووی(UV) به پوست برسد.

این داروساز با بیان اینکه برخی اجزای فرآورده‌های ضدآفتاب جذب پوست می‌شود، گفت: ترکیبات بنزن یا حلقوی شیمیایی موجود در ضدآفتاب‌ها قابلیت جذب در پوست را داشته، اما آسیب‌رسان نیستند و دارای مواد بی‌ضرر و یا کم‌ضرر بوده و در آزمایشات مختلف این بی‌ضرری ثابت شده است.

وی استفاده از ضدآفتاب‌های دارای SPF بالا را برای افرادی که شرایط خاص مانند استعمال داروی خاص و لایه‌بردار، روشنی و سفیدی پوست با موی بور داشته و در معرض زیاد نور و حساسیت زیاد به آن هستند، مناسب خواند و گفت: به ازای هر ۱۰۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، ۱۰ تا ۱۵ درصد تابش اشعه خورشید بیشتر شده پس نیاز است از SPF بالا استفاده شود.

این داروساز علاوه بر ضرورت استفاده از ضدآفتاب به افراد توصیه کرد که از اقلام فیزیکی نظیر کلاه، دستکش و عینک آفتابی نیز در کنار ضدآفتاب استفاده کنند و اضافه کرد: ضدآفتاب‌ها علاوه بر اثرات محافظت‌کنندگی، ترکیبات پیشگیرانه مانند ضدجوش، چرب‌کننده پوست و ضدقرمزی و التهاب دارند.

استفاده از کرم آبرسان پیش از زدن ضدآفتاب

شاهقلی با بیان اینکه اغلب پوست‌های افراد در معرض کم‌آبی قرار دارد، گفت: مصرف کم آب، میوه و سبزی، قرارگیری بیش از اندازه در معرض نور خورشید و شرایط محیطی طراوت پوست را تحت تاثیر قرار داده و توصیه می‌شود در درجه نخست اصلاح تغذیه‌ای و استمرار در استفاده از مایعات، میوه و سبزی انجام بگیرد و در مرحله بعد برای جبران کم‌آبی پوست صورت از کرم‌های آبرسان پیش از استعمال ضدآفتاب استفاده شود.

این داروساز استفاده از دو برند هم‌نام ضدآفتاب و آبرسان را غیر ضروری دانست و خاطرنشان کرد: الزامی مبنی بر استفاده  دو برند خاص و یا همنام با هم وجود ندارد، مگر اینکه گزارشی از ناسازگاری مرطوب‌کننده‌ها و ضدآفتاب‌ها با هم داده شود./مهر

ارسال نظرات
موضوعات روز