سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
گردش مالی بالای سایت‌های شرط‌بندی در فوتبال طی یکی، دو سال گذشته به اندازه‌ای بالا رفته که می‌توان گفت اقشارهای مختلف هواداران فوتبال را درگیر خود کرده اما آنچه بیشتر از هر چیز دیگری نگران کننده است، حضور فعال برخی از اهالی فوتبال، مربیان و بازیکنان در این سایت‌هاست که دوستان و نزدیکان خود را وارد این شرط‌بندی‌ها می‌کنند تا پول‌های کلانی به جیب بزنند.
کد خبر: ۴۴۶۶۷
پیشنهادهای میلیاردی برای گل خوردن و اخراج در دربیتیتر20- فوتبال ایران این روزها با غول‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از این فسادهای موجود در فوتبال ایران، شرط‌بندی است. پدیده‌ای که این روزها بیشتر از همیشه فوتبال کشورمان را خصوصا در لیگ‌های پائین‌تر (دسته اول، دوم و سوم) درگیر کرده و سرنوشت تیم‌های زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پیش‌بینی مسابقات فوتبال سال‌هاست در دنیا اتفاقی عادی است و حتی سایت‌هایی هستند که به‌صورت قانونی در این زمینه فعالیت می‌کنند اما طبق اساسنامه فیفا دخالت عوامل فوتبال از مدیر و مربی گرفته تا بازیکن در این پیش‌بینی‌ها غیرقانونی است و در صورت اثبات می‌تواند منجر به محرومیت دائمی آنها از حضور در فوتبال شود.

در سال‌های اخیر با افزایش تعداد سایت‌های غیرقانونی پیش‌بینی فوتبال، فعالیت‌ها در این زمینه از پیش‌بینی به قمار تبدیل شده است! در حال حاضر سایت‌های زیادی هستند در زمینه پیش‌بینی برد و باخت، تعداد گل‌ها، نام گلزنان، تعداد کرنر و خطا، اخراج و اخطار و هر چیز دیگری که در یک مستطیل سبز رخ می‌دهد، ضریب پیش‌بینی تعیین می‌کنند. جالب اینجاست هر سایتی هم روش مخصوص به خود را برای کاربرانش انتخاب می‌کند که اغلب آن‌ها از روش‌هایی به اسم فرمولی، لاین و ترکیبی از این دو را استفاده می‌کنند.

گردش مالی این سایت‌ها در یکی‌، دو سال گذشته به اندازه‌ای بالا و وسوسه‌برانگیز بوده که می‌توان گفت اقشارهای مختلف هواداران فوتبال را درگیر خود کرده اما آنچه بیشتر از هرچیز دیگران نگران کننده است، حضور فعال برخی از اهالی فوتبال نظیر مربیان، بازیکنان و حتی داوران در این سایت‌هاست که دوستان و نزدیکان خود را وارد این شرط‌بندی‌ها می‌کنند تا پول‌های کلانی به جیب بزنند.

بازیکن لیگ برتری که شرط‌بندی 3 میلیاردی را برد!

با وجود اینکه شرط‌بندی در بالاترین سطح فوتبال ایران نسبت به لیگ‌های دسته اول، دسته دوم و دسته سوم کمتر است و بازیکنان و مربیان کمی هستند که تن به این ریسک بدهند اما با این وجود هستند بازیکنانی که به هوای پول‌های میلیاردی آبرو و حیثیت فوتبالی خود را به حراج بگذارند. یکی از جدیدترین موارد شرط‌بندی در لیگ برتر فوتبال مربوط به بازیکنی است که یکی از دوستانش در ترکیه با سایت شرط‌بندی معروفی همکاری می کند. این بازیکن در بازی برگشت مقابل یکی از تیم‌های پرطرفدار به شکلی عجیب روی 2 گلی که تیمش دریافت کرد تاثیر منفی داشت و بابت هر گل دوستش در سایت شرط‌بندی 3 میلیارد تومان برنده شد.

در واقع روند کار به این‌گونه بود که دوست آقای بازیکن شرط بسته او در بازی مقابل تیم پرطرفدار پایتخت در فلان دقیقه با یک اشتباه مشخص زمینه گل خوردن تیمش را فراهم می‌کند و در نهایت هم پولی که گیر آقای قمارباز آمد بین او دوست فوتبالیستش تقسیم شد!

تیم‌های سقوط کننده و بی‌پول متهمان اصلی شرط‌بندی

همانطور که گفته شد بحث شرط‌بندی و قمار در لیگ برتر فوتبال به اندازه لیگ‌های دسته اول، دسته دوم و دسته سوم نیست چون هم نظارت روی لیگ برتر بیشتر است هم این‌که بازیکنان و مربیان در سطح اول فوتبال کمتر ممکن است دست به قمار بزنند و با آبروی خود بازی کنند. با این حال درباره برخی از تیم‌های لیگ برتری همواره شبهاتی وجود داشته است.

یکی از بازیکنان اسبق استقلال و پرسپولیس که سابقه حضور در یکی از تیم‌های تهرانی را که 4 سال پیش در آستانه سقوط به لیگ دسته اول بوده، دارد درباره قمار در بازی‌های لیگ برتر می‌گوید: چند سال پیش 7 هفته مانده به پایان مسابقات لیگ برتر سقوط تیم ما قطعی شده بود. باشگاه هم مطالبات بازیکنان را نمی‌داد و بچه‌ها هیچ انگیزه‌ای نداشتند تا اینکه ناگهان از منبعی نامعلوم به تیم ما پول تزریق شد. بعد از این اتفاق در هفته‌های پایانی لیگ بازی‌های تیم ما به شکل عجیبی پیش می‌رفت. بچه‌ها جوری بازی می‌کردند که به نفع تیم حریف در جدول باشد. مثلا اگر تیم ما با 4 گل به تیم دیگری می‌باخت و یک باشگاه دیگر سهمیه آسیایی می‌گرفت، دقیقا همین اتفاق رخ می‌داد. کاملا مشخص بود بحث شرط‌بندی و حتی تبانی در میان است اما هیچ‌وقت هیچ نهاد یا مقام مسئولی بازیکنانی از آن تیم را حتی برای توضیح احضار نکرد.»

چنین اتفاقاتی معمولا از نیم فصل دوم و در هفته‌های پایانی بیشتر انجام می‌شود. خصوصا در تیم‌هایی که به لیگ دسته اول سقوط می‌کنند و باشگاه هم مطالبات‌شان را پرداخت نکرده و بازیکنان هم امیدی به دریافت مطالبات ندارند تبانی و شرط‌بندی اتفاق می‌افتد. خصوصا این‌که پول این افراد به دلار و یورو پرداخت می‌شود و افزایش قیمت ارز هم بیش از پیش آنها را برای انجام شرط‌بندی و قمار وسوسه می‌کند.

پنالتی بده و اخراج شو، سه میلیارد بگیر!

شاید باور کردنی نباشد اما قماربازان حتی به دربی‌های تهران هم رحم نمی‌کنند و شانس‌شان را برای قمار در مهم‌ترین بازی فوتبال ایران هم امتحان می‌کنند. حنیف عمران‌زاده، مدافع اسبق استقلال، درباره پیشنهادی که به او بابت تبانی در دربی داده شده بود می‌گوید: «چند سال پیش از یک بنگاه شرط‌بندی در خارج از کشور با من تماس گرفتند و گفتند در دربی پنالتی بده و اخراج شو و سه میلیارد پول بگیر! حتی پیشنهاد گل به خودی هم به من داده بودند. باورم نمی‌شود این قدر راحت به یک بازیکن پیشنهاد تبانی با رقم میلیاردی بدهند.» البته اشتباهات همیشه جزیی از فوتبال است و اجتناب ناپذیر و نمی‌توان هر اتفاقی مثل گل به خودی یا اخراج و پنالتی دادن را به تبانی و قمار نسبت داد.

تیمی که بازیکنانش برای بیشتر گل خوردن اختلاف نظر داشتند

چند سال پیش تیمی در لیگ دسته دوم آبروریزی بزرگی در فوتبال ایران به پا کرد. ماجرا از این قرار بود که قماربازان روی شکست پرگل این تیم در یک بازی شرط‌بندی کرده و به برخی از بازیکنان هم بابت انجام این کار کثیف پول داده بودند. اما بین بازیکنان اختلاف‌نظر ایجاد شد و آنها تصمیم گرفتند به قیمت کتک زدن داور بازی را نیمه تمام بگذارند و از زمین خارج شوند تا جلوی ضرر کسانی که روی باخت پرگل این تیم شرط بسته بودند گرفته شود. نکته جالب اینجا بود که ظاهرا این بازیکنان از قانونی که در سایت‌های شرط‌بندی اجرا می‌شود کاملا مطلع بوده و می‌دانستند اگر بازی نیمه تمام بماند تمام شرط‌بندی‌های آن بازی لغو خواهد شد اما پول‌شان سوخت نمی‌شود و می‌توانند سهم خود را از قماربازان بگیرند.

21 کرنر در یک نیمه بازی!

یکی از کسانی که در سال‌های اخیر درباره شرط‌بندی و قمار در فوتبال ایران ادعاهای زیادی داشته «سیدصابر میرقربانی» است. میرقربانی وقتی سرمربیگری تیم شهدای بابلسر را در لیگ دسته سوم قبول کرد، توانست این تیم را به لیگ دسته دوم بیاورد و از این باشگاه جدا شد. او بعد از جدایی از این تیم دست به افشاگری زد و گفت برخی از بازیکنان تیم شهدای بابلسر با قماربازان در ارتباط بوده و در زمین بنابر شرط‌بندی‌های آنها فوتبال بازی می‌کردند.

میرقربانی درباره اتفاقات عجیبی که در تیمش رخ داد گفت: «وقتی در شهدای بابلسر سرمربی بودم در یک نیمه بازی، تیمم 21 کرنر داد. یعنی اگر بخواهید حساب کنید که در هر نیمه 21 کرند بدهد شاید تا آخر فصل 7000 کرنر بدهد. بعد از پیگیری‌هایی که داشتم متوجه شدم برخی از بازیکنان تیم با قماربازان در ارتباط هستند و چون از آنها پول گرفته‌اند حالا نمی‌توانند حرف‌شان را گوش ندهند. من هم اخراج‌شان کردم اما الان همان بازیکنان در تیم‌های دیگر حضور دارند و بازی می‌کنند.»

جای خالی نظارت در فوتبال ایران

به نظر می‌رسد یکی از مهم ترین عواملی که باعث شده قماربازان اینقدر راحت به فوتبال ایران راه پیدا کرده و به اداره اتفاقات فوتبالی، که در مستطیل سبز رخ می‌دهد، بپردازند، نبود نظارت جدی است. علاوه بر این پیگیری نکردن ادعاهای افرادی که به وضوح از قمار در فوتبال ایران می‌گویند هم باعث شده این پدیده بیشتر از همیشه بین بازیکنان و حتی مربیان رسوخ پیدا کند. البته احکام و جرایمی هم که برای قماربازان و شرط‌بندان در نظر گرفته می‌شود چندان بازدارنده نیست و باعث نمی‌شود آنها مرتکب این اعمال غیر اخلاقی نشوند./ برنا
ارسال نظرات
موضوعات روز