سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
سفت شدن پدال ترمز یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای خودروها پیش می آید که با دانستن دلایل آن می توان به راحتی این مشکل را حل کرد.
کد خبر: ۴۴۶۸۶

بسیاری از مکانیک ها گزارش کردند که اکثر مشتریانشان با مشکل سفت شدن پدال ترمز رو به رو هستند. زیرا مجبورند این پدال را بیش از حد فشار دهند تا عمل کند. می توان با همین پدال ترمز سفت هم ماشین را متوقف کرد اما انگار که قرار است یک تخته سنگ را فشار دهید. این سفت شدن سیستم ترمز گاهی اوقات به دلیل مختلف اتفاق می افتد که یکی از آن ها مایع موجود در پدال است  در این قسمت به شما آموزش می دهیم که چگونه علت سفت شدن پدال ترمز را فهمیده و آن را رفع کنید. 

سفتی پدال ترمز

آیا وجود گل و لای باعث سفتی پدال ترمز شده است؟

مایع ترمز یک مایع چسبنده است. یعنی مایعی که آب را به خودش جذب می کند. در طول زمان این مایع باعث ایجاد گل ولای در سیستم ترمز می شود که این آلودگی ها باعث سفت شدن ترمز می گردند. مایع ترمز باید همیشه تمیز باشد و رنگ عنبری داشته باشد. 

علل رایج سفت شدن پدال ترمز ماشین

بوستر ترمز ضعیف

بوستر ترمز دلیل اصلی سفت بودن پدال ترمز می باشد. اگر بوستر ترمز ضعیف شده باشد قادر به تولید خلا مناسب نخواهد بود. این بدان معناست که شما به هنگام اعمال فشار روی پدال هیچ کمکی از سمت بوستر ندارید و این باعث سفتی پدال می شود.

نشتی شلنگ خلا

با وجود این که دلیل اصلی این اتفاق به بوستر ترمز مربوط می شود، اما گاهی اوقات خرابی یک جز دیگر نیز می تواند عامل آن باشد. در بعضی موارد شلنگ خلا شروع به نشتی می کند و باعث کاهش تاثیر خلا روی سیستم ترمزگیری می شود.

اندازه اشتباه اجزا سیستم

اگر بوستر ترمز به تازگی تعویض شده است و پدال ترمز هنوز به سختی فشرده می شود. به این دلیل می تواند باشد که قسمت های تعویض شده اندازه های نادرستی داشته باشند. استفاده از بوسترهای سنگین تر و یا شلنگ های با سایز بیشتر اشباهات متداول مکانیک های کم تجربه است. 

عملکرد نامناسب دریچه بررسی کننده (check valve)

این دریچه که وظیفه کنترل خروج هوا از بوستر و جلوگیری از ورود هوا به آن را دارد، ممکن است گاهی شکسته شود و یا بد کار کند. که منجر به سفت شدن پدال ترمز شود.

روش حل مشکل سفت شدن پدال ترمز

اگر پدال ترمز به دلیل کیفیت مایع ترمز سفت شده باشد ، مراحل زیر را برای برطرف کردن این مشکل طی کنید. 

کلاهک مخزن را بردارید.

آچار را به آرامی زیر مخزن بکشید. فقط از نوک آچار و پیچ گوشتی استفاده کنید.

اگر آچار هنگام خارج کردن مخزن تمیز نباشد، مایع داخل ترمز لبریز می شود.

مایع قدیمی داخل ترمز را از مخزن خارج کنید.

مخزن را با مایع ترمز تازه و جدید پر کنید.

می توانید این مایع را دستی چک کنید تا ببینید که برای ماشین شما مناسب است یا خیر. زیرا همه انواع این مایع ها برای همه ماشین ها تناسب ندارند.

یک ظرف سوراخ دار را زیر چرخ عقب در سمت راست قرار دهید.

قانون عمومی این است که از ترمزی شروع کنید که از سیلندر دورتر می باشد که همان چرخ سمت راست است.

کم کم به سیلندر نزدیک شوید و کار را با سمت چپ ماشین به اتمام برسانید.

دریچه خروجی را تا نصفه باز کنید و از یک نفر بخواهید که پدال ترمز را فشار دهد.

زمانی که جریان مایع آرام شد، دریچه را ببندید.

دوباره از نفر دوم بخواهید که پدال ترمز را فشار دهد و سپس این کار را تکرار کنید.

این کار را تا جایی تکرار کنید که مایع ترمز شفاف و تمیز شود و هیچ گونه حبابی داخل آن وجود نداشته باشد.

این کار را برای هر دو چرخ انجام دهید.

زمانی که مایع ترمز به درستی جاری شود، پدال احساس بهتری خواهید داشت و در صورتی دچار مشکل خواهد شد که دوباره گل و لای در آن تلنبار گردد.

مکش را بررسی کنید

وکیوم یا مکش موتور در حالت طبیعی برای تامین قدرت ترمز استفاده می شود و تکنولوژی است که از سال 1950 تا به حال وجود دارد. خودرو ها از مکش استفاده می کنند که نیرو را در داخل موتور چند برابر می کنند و برای ترمز استفاده شده و رمز کردن را آسان تر خواهد کرد. 

درپوش جلویی چیزی است که در حالت طبیعی ممکن است عاملی برای مشکلات مکش و ترمز باشد و در طول زمان باعث ناکارآمدی می شود. این مشکل نشان دهنده این است که بوستر ترمز و سیلندر نیاز به تعویض دارند. یک لوله خرطومی بین موتور و بوستر وجود دارد که به افزایش مکش کمک می کند و باید اولین موردی باشد که آن را بررسی می کنید.

در صورت نیاز باید دوباره این لوله را متصل کرده یا آن را جابجا کنید. اگر این لوله نشتی ندارد و موتور روشن می شود، بهتر است که دو تا از مهره های بسته شده از سیلندر به بوستر را کمی شل کنید. به آرامی پدال ترمز را فشار داده و به صدایی که از بین بوستر و سیلندر ایجاد می کند، گوش دهید.

این صدا نشان دهنده نشت از درپوش جلویی بوستر می باشد./ نمناک

ارسال نظرات
موضوعات روز