جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
بازار لوازم خانگی در شیراز این روزها تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون شیوع ویروس کرونا، افزایش قیمت ارز و تحریم‌ها روزهای دشوار و سختی را سپری می‌کند.
کد خبر: ۴۴۷۷۲
روزهای سخت بازار لوازم خانگی در شیرازتیتر20- آنچه در این میان بیش از هرچیز دیگری موجبات سردرگمی مصرف کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی را فراهم کرده بی ثباتی قیمت‌های بازار لوازم خانگی در شیراز است و مصرف کننده و خریدار لوازم خانگی هرروز با قیمت‌های جدید و رو به افزایش مواجه هستند.

فروشندگان لوازم خانگی به دلیل متغیر بودن قیمت‌ها فقط می‌توانند اجناسی را که در مغازه یا انبار موجود دارند برای مشتری فاکتور کنند چرا که ممکن است در فاصله سفارش و تامین آن کالا برای مشتری، با افزایش قیمت زیادی مواجه شوند و ضرر زیادی متوجه آنها شود.

به گفته رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی و صوتی و تصویری شیراز، تفاوت قیمت اجناس در زمان صدور فاکتور برای مشتری با زمانی که فروشنده کالا را سفارش می‌دهد ممکن است آنقدر زیاد باشد که ضرر و زیان جبران ناپذیری را برای فروشنده به دنبال داشته باشد.
علی شیرازی افزود: در یک مورد، یکی از فروشندگان در شیراز قبل از اعلام تعطیلی صنوف به دلیل کرونا برای یک مشتری یک دستگاه یخچال ساید بای ساید را به مبلغ ۱۸ میلیون تومان فاکتور کرد که به علت اعلام تعطیلی فعالیت صنوف از جمله صنف لوازم خانگی، فروشنده موفق به دریافت سفارش و تحویل آن به مشتری نشد؛ پس از بازگشایی کسب و کارها وقتی فروشنده اقدام به سفارش کالای مذکور کرده به جای ۱۸ میلیون تومان باید ۳۶ میلیون تومان برای خرید آن یخچال هزینه کند و با ضرر ۱۰۰ درصدی آن را به مشتری تحویل دهد.
او اضافه کرد: این موارد سبب بروز مشکلاتی هم برای فروشنده و هم مصرف کننده شده و به نوعی سردرگمی در بازار لوازم خانگی ایجاد شده است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی و صوتی و تصویری شیراز بیان کرد: البته اینکه گفته می‌شود بازار لوازم خانگی شیراز به هم ریخته و متشنج است را قبول نداریم، اما رکود در بازار است که با توجه به شرایط و عدم ثبات نرخ ارز این رکود هم طبیعی است.

شیرازی ادامه داد: افزایش چندین برابری قیمت لوازم خانگی هیچ ارتباطی با تولید کننده و فروشنده ندارد و نرخ ارز است که قیمت را در بازار تعیین می‌کند که به دلیل افزایش لحظه‌ای قیمت دلار، افزایش قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: حتی ما با کمبود لوازم خانگی هم مواجه نیستیم و یک بررسی میدانی که از انبارهای سطح شهر انجام دادیم اجناس به میزان کافی هست اما آنقدر افزایش قیمت‌ها بالا بوده که به جز حدود ۲ درصد مردم بقیه ترجیح می‌دهند که فعلا خریدی انجام ندهند.
او گفت: افزایش قیمت‌ها در اجناس خارجی بسیار بیشتر از لوازم خانگی داخلی است اما با توجه به کاهش تعداد خریداران، رقابت بین فروشندگان نیز بسیار بالا گرفته و با کمترین میزان سود اجناس خود را به مشتری می‌فروشند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی و صوتی و تصویری شیراز اظهار داشت: مشکلات موجود در بازار لوازم خانگی برخی از فروشندگان را نیز زمین‌گیر کرد و کار آنها را به تعطیلی کشاند چرا که درآمد آنها به هیچ وجه پاسخگوی هزینه‌هایی مانند اجاره بها یا پرداخت بدهی‌هایشان نبود.

شیرازی گفت: به رغم مشکلاتی که فعالان این صنف با آن مواجه هستند تقریبا هیچ موردی از تعدیل نیروی کار در بین آنها انجام نشده و به هر سختی و مشقتی نیروی کار خود را حفظ کرده‌اند.

وی گفت: آنچه که می‌تواند ثبات را به بازار لوازم خانگی باز گرداند، ثبات نرخ ارز است و اگر قیمت ارز ثابت بماند بازار هم متعادل خواهد شد و به ثبات خواهد رسید.

شیرازی، با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید گفت:‌ تحقق جهش تولید با شعار میسر نمی‌شود و همه مجموعه‌ها و دستگاه‌ها از جمله دارایی، گمرک، بانک‌ها و ادارات آب، برق و گاز باید با حمایت از تولید کننده داخلی زمینه ورود کالای با قیمت مناسب به بازار را فراهم کنند.

وی اضافه کرد: همچنین در چنین شرایطی که کارفرمایان مجبور به افزایش حقوق کارکنان خود هستند، ضرورت دارد که دولت نیز در این زمینه اقدام کند بخشی از این افزایش حقوق را متقبل شود و تامین کند.

او اظهار داشت: اگر بنا باشد بار تمام فشارها بر روی دوش تولید کننده باشد که کار به ورشکستگی، تعطیلی یا تعدیل نیرو می‌کشد و اگر این فشار با افزایش قیمت‌ها به سمت مشتری هدایت شود، موجب کاهش تقاضا و رکود در بازار می‌شود.

وی، یکی از معضلات دیگر بازار لوازم خانگی را افزایش اجناس تقلبی در بازار دانست و گفت: با توجه به افزایش قیمت اجناس اصلی، عده‌ای از این مساله سوء استفاده و با تولید و عرضه اجناس تقلبی بعضا در ظاهر بسیار شبیه نمونه اصلی، از مشتری کلاهبرداری می‌کنند.

نظارت بر بازار لوازم خانگی در فارس تشدید شده است

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم گفت: با توجه به تغییراتی که در قیمت انواع لوازم خانگی در نتیجه نوسان قیمت ارز شاهد هستیم، نظارت بر بازار لوازم خانگی نیز به منظور شفاف‌سازی افزایش قیمت‌ها تشدید شده است.

محمد ابراهیم صداقت افزود: بر همین اساس طی ۲ ماه گذشته افزون بر ۶۰۰ بازرسی از واحدهای عرضه لوازم خانگی داخلی و خارجی در استان و شیراز انجام شده و ۴۷ پرونده تخلف به ارزش ریالی افزون بر ۱۲۰ میلیون ریال تشکیل شده است.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ شرکت داخلی تولید کننده لوازم خانگی نیز قیمت کالاهای تولیدی خود را در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ثبت کرده‌اند که مردم می‌توانند با مراجعه به این سامانه در جریان قیمت‌ها قرار گیرند.
او اظهار داشت: شهروندان در صورت مشاهده مغایرت بین قیمت ثبت شده در سامانه و قیمتی که فروشنده به آنها اعلام می‌کند مراتب را از طریق تلفن ۱۲۴، ۱۳۵ و ۳۲۳۴۰۰۰۰ اطلاع دهند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: فروشندگان ضمن اینکه در قبال خرید کالا از واحدهای تولیدی باید فاکتور دریافت کنند، موظفند در قبال فروش آن کالا به خریدار نیز فاکتور معتبر ارائه دهند.

صداقت بیان کرد: همچنین واحدهای فروش لوازم خانگی موظفند فاکتور کالاهای موجود در فروشگاه را در دسترس داشته باشند تا در صورت مراجعه ماموران نسبت به ارائه آن اقدام کنند و در غیر این صورت جریمه خواهند شد.

وی، ضمن تاکید بر لزوم برخورداری تمام کالاها و لوازم خانگی از خدمات پس از فروش گفت: همچنین تمام لوازم خانگی باید دارای شناسه کالا باشند تا به وسیله آن شناسه، امکان تایید اصالت آن کالا ممکن باشد.

صداقت گفت:کالاهای فاقد شناسه به عنوان کالای قاچاق محسوب و جمع‌آوری می‌شوند.

او ادامه داد: همچنین امتناع و خودداری فروشنده از فروش کالایی که موجود دارد نیز تخلف محسوب و با متخلف برخورد خواهد شد.

افزایش انحصار با ممنوعیت واردات کالا

یکی از فروشندگان و فعالان بازار لوازم خانگی در شیراز ، افزایش نرخ دلار و ایجاد ممنوعیت و محدودیت در واردات کالا به کشور را زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها در این بازار دانست و گفت: نباید اجازه داد تجربه چنین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که به انحصار در بازار خودرو کشور منتهی شد در بازار لوازم خانگی نیز تکرار شود.

سید حبیب اوجی افزود: عرضه همزمان اجناس تولید داخل و اجناس خارجی می‌تواند به تعادل قیمت‌ها در هر ۲ بازار کمک کند اما اگر بنا باشد جلو واردات لوازم خانگی به کشور گرفته شود، نه تنها به کاهش قیمت تولیدات داخل کمکی نمی‌کند بلکه زمینه‌ساز انحصار در این بازار و همچنین افزایش قاچاق کالا می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط بازار متاثر از عرضه و تقاضا است و اگر عرضه به گونه‌ای باشد که پاسخگوی نیاز و تقاضای مردم نباشد خود به خود افزایش قیمت ایجاد می‌شود اما اگر بین عرضه و تقاضا تعادل وجود داشته باشد قیمت‌ها نیز متعادل خواهد شد و حتی یک فضای رقابتی سالم نیز برای جذب مشتری بین فروشندگان ایجاد می‌شود که می‌تواند به نفع مشتری نیز تمام شود.

او گفت: امروز به دلیل مشکلات، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که در مسیر واردات کالا ایجاد شده اجناس خارجی در بازار کمیاب شده اما این به معنای وجود کالای تولید داخل نیست چرا که ما به عنوان یک فروشنده برای یافتن کالای ایرانی نیز دچار مشکل هستیم.

 اوجی افزود: اگر واردات لوازم خانگی به روال گذشته انجام شود و از طرفی تولید کننده داخلی نیز در یک فضای رقابتی اقدام به تولید و عرضه کالای ایرانی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب کند، شاهد کاهش قیمت‌ها و رونق بازار لوازم خانگی خواهیم بود./ایرنا

ارسال نظرات
موضوعات روز